2017-03-12

Podcarsnytt - PRT vinner pris i Las Vegas & nytt passagerar-rekord i Abu Dhabi

Med allt fokus på självkörande fossil/elbilar och Hyperloopen är det hög tid med en uppdatering om vad som händer på Podcar-fronten. Ni vet det där självkörande transportsystemet även kallat Personal Rapid Transit (PRT) eller kabinbanor och spårbilar på svenska. Ett system där kabiner/fordon eller vagnar för gods transporteras på egna transportleder, oftast ovan mark, helt självkörande och förstås på el. Podcars som kan hantera stora trafikflöden per timme med en driftsäkerhet på över 95 % och som har en svårslagen trafiksäkerhet.

I september i fjol fick vi uppdraget att bevaka Podcar City konferensen i Anwerpen under tre dagar. Konferensen som Johan bland annat sammanfattat tidigare i en artikel för Nätverket Kompass i nyhetsbrevet Destination, bjöd på många spännande presentationer och lovande projekt som ni finner här. Bland annat ett föredrag med svenskättade Silicon Valley-entreprenören Ron Swenson som hade en klart budskap: "Silicon Valley, svenskar och belgare måste exportera lösningar för 0-utsläpp om de vill överleva". Även Nvidias presentation om maskininlärning var mycket uppskattad.

Under fliken Podcars ovan finns ni även presentationer och reportage från Johans besök till Podcar City 2015 i Silicon Valley, i Kalifornien.

Resan till Antwerpen gjorde vi med elbilen Tesla Model S och fick på så vis uppleva eltransporter från olika perspektiv. Ska man åka på bilsemester rekommenderas dock varmt en resa till Stavanger i Norge eller andra nordligare destinationer i det vackra grannlandet och gärna om möjligt med elbil.

Nu till några glada nyheter på Podcar-fronten som kommit bara de senaste veckorna. Vi börjar med det som The Denver Post rapporterade om så sent som i torsdags.

Peter Muller, vid PRT Consulting i Denver som bland annat höll föredrag både i Silicon Valley och Anwerpen är en av USA:s ledande eldsjälar för utveckling av Podcars har tilldelats ett fint pris. I onsdags hölls nämligen tävlingen Infrastructure Vision 2050 Challenge i som arrangeras av Association of Equipment Manufacturers som hölls i Las Vegas där Peter Muller och sitt team vann andra priset och 35 000 dollar för sitt SmART transit system i Denver.

Kip Eideberg, vice president of public affairs and advocacy för Association of Equipment Manufacturers som tilldelade Peter Muller priset säger till The Denver Post:
"Några av idéerna här är väldigt breda men Peters idé, det kan ske imorgon... Tekniken är här, innovationen är här. Det är bara en fråga om att övertyga människor om att pröva det"
Med Mullers system skulle resenärer stiga på förarlösa kabiner/poddar vid små stationer och färdas non-stop till det slutmålet utan att stanna, likt Europas första Podcar-system vi besökt i Rotterdam tidigare. Med många parallella banor behöver inte kabinerna stanna/vänta på kabiner som ska av/stanna vid tidigare stationer längs banan.

Hastigheten för kabinerna skulle ligga i spannet 64-96 km/h vilket får anses vara en hög hastighet när vi betänker att de kan åka i stadstrafik, non-stop och väntetiden är under en minut. Tvivlar man är det bara blicka mot Podcar-systemet vid Heathrow-flygplats som är up and running sedan flera år, där är genomsnittliga väntetiden mindre än 30 sekunder (nej inget skämt).

Nedan finner ni Peter Mullers presentation vid Podcar City konferensen i Antwerpen med 9 berättelser om Podars och Podcar-liknande system i USA.



Så vad väntar vi på här i Sverige? Intresset verkar finnas vid minst ett 10-tal kommuner runt om i landet men när få vi se det första podcar-system för riktig trafik i en svensk liten eller stor stad? Några svar kanske ni finner i denna paneldebatt på temat.

En annan positv nyhet är att det även går framåt för holländska 2getthere som ligger bakom Podcar-systemet i Rivium-park i Rotterdam vi besökte i september. 2getthere har ju även byggt ett Podcar-system i Masdar City i Abu Dhabi. I december reste 41 965 passagerare med hjälp av endast 10 Podcar med detta system som hämtade och lämande passagerare on demand, 18 timmar per dag längs den cirka 1,4 km långa sträckan. I januari hade denna siffra stigit till 44 575 och nått ett nytt rekord.

Nedan får ni se hur en resa med podcar-systemet i Masdar City går till.



Intresset för Podcars för kollektiv- och persontrafik ökar med andra ord på flera håll i världen. Ska dock bli spännande att se vilket genomslag Podcars får i Afrika inom godstransporter- och gruvindustrin med Miloteks revolutionerande gods- och persontransportlösningar som börjar byggas i Sydafrika i år.

2 kommentarer:

  1. Jag såg vetenskapensvärld i går på tv. Hur alla uppkopplade apparater typ robbotdammsugare, brödrostar, övervakningskameror och självkörande fordon är en guldgruva för hackers. På något vis tar dom över apparaterna flera 100 000 st och grejar med dom så dom kan få alla att gå till attack mot en internetsite. Inom 3 år skulle vi visst få en härdsmälta på internet så hela skiten kollapsar likt i höstas när elsystemet havererade av hackers i Ukraina. All modern internetteknik gör oss jäkligt sårbara. Tur att man gjort sig oberoende av sådan tjafs :)

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ligger mkt i det och tankar jag och klurar på nästan dagligen. Fristående system utan uppkoppling mot nätet är ju möjligt men helt skyddade är de ju aldrig om smart malware som Stuxnet el liknande förs in via uppdatering med usb-sticka/smartfån som kopplas till dator i internt nätverk för tex kontrollrum för ett Podcar-system.
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.