Sidor

2017-01-19

Verklighetens föroreningar blåser Volkswagens och Volvo Cars ledning i nacken

Vi följer upp tisdagens inlägg om elbilens och eltransporternas återkomst med lite diesel-tankar... Detta med anledning av gårdagens hörvärda Klotet-reportage på Sveriges Radio som handlade om diselmotorns och dieselbilars framtid.

Under hösten 2015 avslöjades som bekant den så kallade Volkswagen-skandalen som även går under namnet "Dieselgate" där världens största biltillverkare ertappades med manipuleing av utsläpp från företagets diselbilar. Bland annat avslöjades en programmering som innebar att Volkswagens att många av företagets dieselmotorer efter 15 minuters testkörning i labb för utsläppmätingar, släppte ut avsevärt högre halter än tillåtet.

Med andra ord, inget annat än medvetet fusk från Volkswagens sida för att kunna hålla ner bränslekonsumtionen i bilarna men med följden att hälsofarliga kväveoxid-partiklar dvs NOx-partiklar kommer ut i naturen och i miljöer där människor vistas. Detta med allvarliga konsekvenser som vi ska återkomma till.

Sedan skandalen började spridas som en löpeld i media har bolaget stämts på mångmiljard-belopp och den tyska regeringen har försiktigt men bestämt fått fått ryta till åt landets största företag som inte annat har att lyssna då tyska delstaten Niedersachsen står som nästa största ägare av bolaget (20%).

Bara i USA har VW tvingats till en gigantisk förlikning där den tyska biltillverkaren ska hosta upp 14,7 miljarder dollar som kompensation till lurade bilägare och andra drabbade av miljöeffekterna av utsläppsfusket. Något den oberoende amerikanska organisationen för biltester, Consumer reports skrev om så sent som för en och halv vecka sedan.

För att sätta dessa 14,7 miljarder dollar i ett sammanhang kan vi jämföra med den gigabatteri-fabrik elbilstillverkaren Tesla Motors just nu bygger tillsammans med Panasonic i Nevada. Batterifabriken som av bilindustrin och många journalister beskrivits som ett superdyrt prestigeprojekt kommer här i ett nytt ljus. För 14,7 miljarder dollar eller drygt 131 miljarder svenska kronor skulle Volkswagen kunnat bygga nästan tre gigabatterifabiker. Teslas och Panasonics batterifabrik beräknas nämligen kosta 5 miljarder dollar att bygga.

Denna jämförelse är inte bara talande utan högst relevant. Miljarderna Volkswagen går miste om på grund av sitt utlsläppsfusk speglar inte bara företagets fixering vid diesel och bränslemotorn utan en orealistisk framtidsplanering för den elbilssatning företaget nu hävdar sig ha i sikte. I reportaget på SR tar man upp att Volkswagen planerar att producera 1 miljon elbilar per år från 2025.

Men varifrån ska batterierna komma om inte Volkswagen likt Tesla inte bara bygger en utan flera gigafabriker som rimligen måste börja byggas nu då dessa tar flera år att bygga och ytterligare tid att få upp i höga produktionsvolymer. Sedan tillkommer frågan om hur kompetensen och kunnandet för att bygga kommersiellt attraktiva elbilar ska kunna byggas upp om omfattande investeringar inte görs nu och nödvändig kompetens inte byggs upp snabbt?  

Om Tesla Motors, ett i bilvärlden litet företag från Silicon Valley, sätter som mål att producera 500 000 elbilar om året innan 2020 ställer vi oss minst sagt frågande till om det varken är realistiskt eller imponerande, om världens största biltillverkare i form av Volkwagen sätter som mål att producera en miljon bilar per år från 2025 (som nämns som siffra i SR- reportaget nedan).  

Kan ett av världens till produktionsvolym minsta biltillverkare men redan idag ledande elbilstillverkare nå målet om 500 000 elbilar 2020 är det med rätta att betrakta som imponerande men om Volkswagen når en miljon bilar per år fem år senare skulle det knappast vara imponerande. Vi skulle heller inte bli förvånade om Tesla Motors når en miljon bilar bilar per år till 2025 medan Volkswagen förvånat och tittar på.

Vad som bör oroa alla dieselbiltillverkare däribland svenska Volvo är dock inte bara konkurens av uppstickaren Tesla Motors. Forskning vid Umeå Universitet visar hur kvävedioxid-halterna i form av NOx-partiklar som finns i höga halter i utsläppen från just dieselbilar når bland annat våra lungor som nanopartiklar och kan skapa kronoiska hälsoeffekter. Studier visar att människor som utsätts av höjda halter av NOx-partiklar redan efter några minuter ger tydliga negativa effekter på andning och hjärtslag. Men de långsiktiga effekterna kan vara mycket allvarliga med höjda risker för hjärtinfarkter, proppar i hjärnan och skador på nervsystemet mm.

Med dessa kunskaper om hälsoskadorna på människor är det djupt oansvarigt att inte kräva av biltillverkare att de redogör för utsläpphalter på ett korrekt sätt. Svenska regeringen kan inte längre låta sig förblindas av sitt stöd till landets egen biltillverkare. Volvo som vill bli världsbäst på självkörande bilar men samtidigt inte erbjuder en attraktiv och praktisk elbil utan istället säljer dieselsuvar och herrgårdsvagnar som att tiden stod still och istället för att inse att verkligheten står blåser företagets ledning nacken.

Tåget in i framtiden går nu men passagerare som inte är ser helheten och inser de fossila energikällornas gränser, kan inte räkna med en plats och det gäller även de som tagit plats i första vagnen tidigare...    

Lyssna på SR:s hörvärda reportage och fundera själva.

2 kommentarer:

  1. Det är alltid så att det finns lite olika uppfattningar inom stora organisationer eller företag. Utåt finns en bild som ibland är en täckmantel. Visst det är löjligt lågt med en miljon eldrivna bilar från VW.

    Jag är lite pessimistisk vad gäller Sverige och elbilar. Tydligen ligger det politiska arbetet på att få Brüssel att ändra uppfattning om biodrivmedel. Beroende på hur propositionen i mars lyder får vi se.

    Fast runt om i världen pågår utveckling av autonoma bilar och för nivå 5 verkar eldrift helt klar. Minst en tillverkare kommer med en premiumbil klar för nivå 3 i år. Bilen som då samlar in data om inte bara omgivning utan också massor om förarens tillstånd (närvarande. förefaller nykter, sover, surfar, uppmärksam). Det den enskilda bilen lär av alla data kommer också alla syskon snabbt få veta. Sedan sker så stora justeringar att vi får bilar som når nivå 4. Fullt autonoma sägs komma 2020-21. dvs nivå 5.

    Eftersom tyska bilföretag köpt ett kartprogram från Nokia för ca 25 miljarder och tänker samla in data med ständig uppdatering från alla sina bilar med kameror, radar, lidar mm är det klart för mig att de menar allvar. Förmodligen säljer de sedan kartbilder i nära realtid till även andra. "ledig parkering 50 m fram 20 m vänster 20:01:09." Prenumeration eller reklam betalar.

    De städer som börjar ställa krav kommer att driva utvecklingen framåt. Föreställer mig att om Falun förbjuder framförande av diesel vissa dagar kommer större städer ta efter.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Snart byts många chefer ut på de efterblivna biltillverkarna och kanske något av märkena räddas men som DI Weekend tar upp idag är det nya varumärken som är riktigt intressanta. Wayomo, nuTonomy och Zoox tex.

    De tre nämnda har viktigare mål än Mitsubishi, FCA eller Ford. Flottor av eldrivna förarlösa fordon (i något fall vill företaget inte kalla sin bil bil längre).

    Från artikeln: "När Google och andra nya aktörer utvecklar självkörande bilar är pedaler och ratt avskaffade. Men från General Motors hörs högsta chefen Mary Barra förklara att man vill ha kvar såväl pedaler som ratt i bilarna också i framtiden." Tycker detta enda har gjort DI värd årsprenumerationen.

    Just VW har skapat ett nytt varumärke för en flotta med självkörande bilar som heter Moia. Namnet ska betyda magisk på sanskrit. Givetvis en skräddarsydd elbil. Mål en av de tre största inom tio år.

    Artikeln är på två sidor och slutar med att ta upp oheliga allianser och den sista är ny för mig: "Apple har gett sig in i den kanske största operatören för bildelning och olika lösningar för persontransporter - kinesiska Didi Chuxing. ... som också har samtliga tre kinesiska internetjättar som investerare: Alibaba, Tencent och Baidu."

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.