Sidor

2017-01-14

Bostadsbubbel-humor av högsta kaliber

Bloggrannen och författaren Cornucopia? uppmärksammar oss på en mycket sevärd musikvideo signerat kvartetten DEO som på ett humoristiskt och träffande sätt fångar den svenska bostadsbubblan.

Bloggare som Cornucopia? och Flute-tankar har varnat för den svenska bostadsbubblan i många år.

Men att pricka "datum" rätt är inte lätt. Exakt när den svenska bostadsbubblan spricker kommer vi precis som med oljetoppen, Peak Oil för världens totala produktion av fossila vätskor först veta i efterhand. Att det i båda fallen rör sig om en övergående och ohållbar utveckling råder det dock inget tvivel om. Vi ser redan nu allt fler tecken på att toppen är nådd och lånefesten närmar sig sitt slut.

Det går nämligen inte att leva på lånelöften från framtiden om ökad ekonomisk tillväxt som bygger på ökad konsumtion/tillgång till ändliga resurser hur länge som helst.

Kika på videon nedan och fundera själva.

29 kommentarer:

  1. Är man nu lyckligt lottad och gjort en bostadskarriär är det nog dags att avsluta den nu..köp en gård, gör dig skuldfri och ta dagen som den kommer. Varför inte fiska och jaga lite om andan faller på eller varför inte leka småbonde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får vi ökande energikostnader är det oerhört dumt att bo utanför staden. Att bo centralt är väldigt mycket mer energieffektivt. Det mesta tyder på att vi kommer att ha låg tillväxt och låga räntor länge, därmed borde bostadspriserna att fortsätta vara höga.

      Radera
    2. Hej. Att bo centralt kan vara energieffektivt räknat per capita om energikällan är förnyelsebar, matproduktionen sker lokalt och transporterna från matproduktion, resa till och från arbete är korta. Men så är inte fallet i de flesta svenska städer idag. I synnerhet i landets storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö.

      Bostadspriserna kommer fortsätta att stiga i områden där mark och boende är attraktivt men det sker redan nu även många gånger utanför städerna dit fler och fler vill flytta för att få kontroll över sina matkostnader, kunna påverka energitillgången och väldigt många vill även bort från storstadsstressen. (Har flera bekanta och vänner som väljer bort storstadskarriär och höga löner framöver för möjligheten att bo på landet). Många har redan gjort bostadskarriär och tar överskottet och investerar i mark och mer hus/fastighet för pengarna på landet.

      Men det ser förstås väldigt olika ut beroende på vilka kommunikationer det finns till och från landsbygden och inom det samhälle man bor i. Kan svensksa städer likt tyska Freiburg erbjuda goda och billiga kommunikationer och energiförsörjande hus och fastigheteter finns möjligheten att leva hållbart åtminstone i medelstora städer. Det krävs dock snabba investeringar i hållbara, snabbt skalbara transportsystem som Podcars, flerfiliga cykler motorvägar och ökad kunskap och incitament för maträdgårdar och all form av lokal matproduktion även i städerna som kommer sig mer naturligt och är mycket enklare att göra på landsbygden där det finns mer plats.

      För mer om Podcars se fliken ovan. För cykelmotorvägar läs gärna inlägget nedan:

      http://www.peak-oil.se/2016/02/4-filig-cykelvag-och-cykeldelning-en.html

      Det är värt att påminna sig om att så sent som på 1940-talet fanns det hästar och potatisodlingar i många av Stockholms parker och trädgårdar som var ovärderliga under ransoneringsperioderna under kriget. Dessa var ovärderliga under snåla och tuffa tider men innebar även att stadsborna blev mer delaktiga i matproduktionen plus att avstånden till maten vara reltativt korta vilket innebar enorma resurs och energibesparingar.

      Många av Stockholms hustak och innergårdar, parker etc har idag potentialen att bli maträdgårdar och husen kan till skillnad mot 1970-talets oljeeldade hus och växthus drivas med sol, vind och vattenkraft samt framöver även med batteribankar. Potentialen till omställning finns men det är inte realistiskt att en miljoner människor ska bo så tätt som i Stockholmstrakten. Energislöseriet blir för högt per capita och matproduktionen blir för låg per capita när vi framöver får räkna med att producera mer mat och prylar inom landet i takt med att världens oljeproktion minskar/utvinningen av billig konventionell olja minskar.

      Räntorna han hållas artificiellt låga så länge inte externa faktorer som systemkrisande internationella bankkriser sprider sig till Sverige eller importerade varor, särskilt flytande bränslen/olja och livsmedel ökar mer än köpkraften i svenska kronan. Riksbankens magiska 2 % kan de få äta upp med råge om importkostnaderna springer iväg med eskalerande importpriser, då blir inflationen mkt mkt högre och svenska hushåll kan inte längre köpa bostäder som stiger i pris.

      Stigande bostadspriser fungerar bara i en växande ekonomi där hushållens köpkraft inte avtar.

      Mvh
      Johan

      Radera
    3. För det första, huruvida något är energieffektivt har ingenting att göra med hur energin har producerats. Det är oerhört dumt att slösa med dyr markyta i städerna för matproduktion. Det är betydligt effektivare att sköta matproduktionen utanför städerna där marken är billigare. Problemet här blir väl att förmå bönderna att leva energieffektivt utan bil och resor till städerna, där det stora nöjesutbudet finns. Resorna är korta i landets storstäder för de som bor centralt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tar vi bort mestparten av biltrafiken så har vi god plats så att nästan alla kan gå eller cykla till jobbet. De som bor lite längre bort kan använda spårvagn eller tunnelbana. Problemet här är att man har försökt att bygga en så stor och bilvänlig stad med långa avstånd som det bara går. Det måste man ändra på och bygga på höjden istället.

      Några av dina bekanta och preppers kanske flyttar ut från städerna. Men annars har vi ett globalt fenomen som kallas för urbanisering och som innebär att folk flyttar in till städerna. Förhoppningsvis är dina bekanta självförsörjande på mat och lockas inte av skola och jobb i städerna, så att de klarar sig utan bil. Eftersom bilar är väldigt dåligt med tanke på energieffektivitet.

      De flesta svenska städer är så små att de kan bli ännu energisnålare än de som använder podcars. I de flesta svenska städer är avstånden så korta att man kan gå eller cykla till jobbet. Får vi bara bort mer av biltrafiken så blir det ännu bättre.

      Reporäntan är ett styrmedel för att bromsa tillväxt. Får vi lägre tillväxt, vilket vi får om energipriserna stiger, så behöver vi inte bromsa ekonomin, så då behöver inte reporäntan någonsin mer överstiga 0%. Och då är en fastighetsaffär idag en mycket god affär, förutsatt att bostaden ligger centralt, med gång- eller cykelavstånd till jobb och tågstation.

      Radera
    4. Jag kan rekommendera boken "Alla behöver närhet" som handlar om hur framtidens städer bör se ut. Bara politikerna fattar galoppen. http://www.bokus.com/bok/9789185639779/alla-behover-narhet/

      Radera
    5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    6. Hej igen. Om du tänker efter lite och kikar på en stad idag går väldigt stora ytor åt till parkeringsplatser och nya hus byggs även med mkt dyra och ytkrävande parkeringshus. Men om du bygger Podcars i en stad, stor som liten frigör du enorma ytor när parkeringsplatser kan bli marknader, odlingsytor och till viss del plater för bostäder/företagsverksamheter.

      Globaliseringen är inte en obrytbar trend skriven i sten även om det kan verka så idag. Hela grunden för globaliseringen vilar på en konstant tillgång till billig energi i form av billig olja. Detta i kombination med automatiseringen av transportsektorn (självkörande elbilar, bussar och podcars gör att vi kan klara oss på kanske 1/100 av dagens antal bilar etc då de delas som energieffetkiva och bekväma tjänster som inte står stilla 95 % av tiden som bilen gör idag)- samt automatisringen av tillverkningen innebär att den lokala och regionala ekonomin blir mer lönsam. Avstånd kostar pengar och energi vi inte har en växande tillgång på (pengar kan skapas ur tomma luften men inte hur länge som helst).

      Utveckla gärna hur du menar att "Reporäntan är ett styrmedel för att bromsa tillväxt"??

      När det gäller små och medelstora städer där avstånden så så korta att apostahästarna och cykeln räcker kommer det fortfarande behövas Podcars för att transportera större varor/företagstransporter och de som inte kan ta sig fram av egen maskin. Fördelen med podcars i städer av alla storlekar är att de inte tar upp markyta utan färdas ovan mark, kan byggas snabbt och anpassas efter behovet då de kan byggas i moduler för både persontransporter och gods. Gruvnäringen i Sydafrika har redan fattat detta där transportkostnaderna för att transportera kol med Podcars utvecklade av Futran beräknas till en 1/3 av dagens lastbilstransporter.

      Om "bara politikerna fattar galoppen" så hade Sverige och världen sett väldigt annorlunda ut... Då hade städer inte byggts för bilar och konsumtion utan för att skapa mötesplatser mellan människor och företag med lokalt producerade varor och inte bara produktion av tjänster och import av varor, förädlade långt borta. En stad/ekonomi som inte lever i balans med de naturresurser/den natur som gör dess existens möjlig är dömd till ett kort och turbulent liv.

      Mvh

      Johan

      Radera
    7. Ja, tyvärr så finns det en del parkeringsytor där jag bor. Lägenhetspriserna i mitt område är ca 120.000kr/m2. På en markyta som är 50kvm kan man då bygga nåt intressant i gatuplan (butik, gym, cafe, kontor) och sen bygga ca 6-7 våningar med lägenheter. Då är värdet på ytan värd minst ca 42 miljoner i lägenheter. Man kan ju då välja att istället odla morötter på denna 42 miljoner kr dyra markyta. Det skulle nog bli världens dyraste morötter eller om man nu väljer potatis. Helt idiotiskt rent ekonomiskt. Det är bättre att odla 50kvm morötter ca 15 km längre bort, sen när de har mognat köra in en transport (gärna spårbunden eller med häst) till staden för försäljning en gång per år.

      Ja, globaliseringen vänder nog snart, det håller jag med om. Men inte urbaniseringen, det är fö dyrt att bo långa avstånd från allt annat. Självkörande bilar görs ju primärt för säkerheten, så det är väl lika revolutionerande som när bilbälten en gång i tiden infördes. Ja, avstånd kostar pengar, hur tänker ni då när folk ska flytta ut på gårdar?

      Reporäntan är politiskt styrd av riksbanken. När ekonomin är överhettad (hög tillväxt och låg arbetslöshet) så höjs den, och när ekonomin går trögt så sänker man räntan för att stimulera ekonomin, så att folk inte ska spara men spendera mer. Blir energi dyrare, så kyls ekonomin av (allt annat lika), så då borde räntan förbli låg.

      Jag misstänker att ni är finansierade av någon tillverkare av podcars, för vi andra ser inte fördelarna. Visst verkar det helt okej, men inget revolutionerande. Utveckla gärna på vilket sätt de är energieffektivare och bättre än spårvagn. Gärna med referenser.

      Ja, håller med om att politikerna kan vakna upp och bygga annorlunda. I Oslo händer det ganska mycket. Biltrafik ska förbjudas i centrum och man bygger många nya stadsdelar helt utan biltrafik (Aker brygge, Tjuvholmen och Sørenga). Och man ska också ta bort biltrafik på en del vägar och göra de till spårvagnsvägar. http://byplanoslo.no/content/store-endringer-i-storgata http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151020/oslo-forbjuder-biltrafik-permanent-i-centrum http://www.sorenga.no/

      Radera
    8. Betraktandet "Om bara ..." är föga produktivt när det gäller historia men utmärkt om man ser framåt.

      Stora städer finns och alla med ytor för parkering och cirkulerande fordon som letar parkering. När de autonoma nivå 5 finns från några tillverkare 2020-21 går det snabbt med förändring av samhället. Verkar som de alla avskaffat bensin och diesel. Omflyttning av människor tar mer tid. Vilka jobb kommer starkt och vilka försvinner?

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    9. Jonas de autonoma bilarna byggs av samma skäl som andra bilar. De ska kunna säljas med vinst.

      Men det är riktigt att de blir betydligt säkrare. Redan i år kommer minst en autonom bilmodell nivå 3 som har inbyggd automatik för att kolla att föraren är nykter och inte somnat samt verkar beredd att ta över när bilen inte tillfälligt kan köra säkert själv i köandet.
      Detta sker genom att med ett antal kameror som klarar solljus och mörker ger information om ögon och ansikte till ett system som analyserar bilderna och avgör. Ger möjlighet att försvåra att en biltjuv tar bilen också. Vet att det finns intresse för detta inom försäkringsbranschen också så detta kan nog ge effekt på avgifter för försäkringar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    10. @Jonas. Del 1 av mitt svar följer här:

      Hus/byggnader kan även i städer användas för odling på ett energieffektivt sätt. Utvecklingen av maträdgårdar på tag och odling p fasader ökar, tom i New York men kanske mest intressant är om solenergi kan driva aeroponics-hus där odling sker inomhus där syftet är just att möjliggöra matproduktion i storstäder. Läs om det här:


      http://www.peak-oil.se/2016/03/vaxter-med-egen-ip-adress-och.html

      Jag var kanske otydlig angående matproduktion på landet. Jag menar givetvis inte att alla kan och ska "flytta ut på landet". Men en mycket större del av befolkningen måste producera sin egen mat i framöver och förstå varifrån födan kommer- vilket fotavtryck den enskilda konsumtionen får. Avstånden på landet måste även där lösas med hållbara transporter där jag återigen vill peka på Podcars men även elbussar och elbilar kan vara komplement.

      När du skriver att "vi andra inte ser fördelarna med podcars" avser du förutom dig själv det faktum att Sverige inte byggt ett Podcar-system än och det skulle vara ett bevis för att det inte är något alternativ eller skulle kunna vara revolutionerande?

      En jämförelse gjord av föredetta NASA-ingenjören, uppfinnaren och författaren Douglas Malewicki där samtliga transportslag inklusive cykeln och självkörande bilen jämförs i fråga om passagerarkapacitet per timme har du i nedanstående inlägg.

      Malewicki som för övrigt är en mkt intressant person du kan läsa om här

      http://www.peak-oil.se/2015/12/julaftonmys-med-douglas-malewicki.html

      -gjorde jämförelsen efter jag ställt ungefär samma fråga till honom som du, via mail.

      Det finns många saker som tillsammans gör att Podcars har potentialen att bli/vara revolutionerande. Monica Zarafu, vid Sydney Univ Tech har i en studie bland annat kommit fram till följande efter att ha utgått från data från det framgångsrika Podcar-systemet vid Heathrows flygplats som nu ska byggas ut och expanderas till att användas även utanför flygplatsen.

      Ett Podcar-system som på en total sträckning om knappt två mil, med 20 stationer och två depåer skulle kosta cirka 1,5 miljarder Sek att bygga och klara följande:

      39 000 passagerare under en 10 timmars period
      Endast kräva 390 pods/fordon
      -Samma trafikflöde skulle kräva över 11 000 bilar.
      Väntetid vid förmidddagstrafik under 1 min i 90 % av fallen.
      -Väntetid Trafikrusning eftermiddag: Max 3 minuter.
      Sparar 1,2 miljarder US dollar
      Halverar parkeringsytorna
      Minskar utsläppen med 33 % från dagens nivå fram till 2031
      Minskar energibehovet inom transportsektorn med 33 %

      Du kan läsa hela Monicas studie här:
      http://www.advancedtransit.org/wp-content/uploads/2011/08/PRT-Application-in-Retrofitting-Edge-Cities.pdf

      Och hennes presentation från Silicon Valley här:
      http://greatgraphics.se/podcarcity/wp-content/uploads/2016/06/After-Monica-Zarafu.pdf

      Mvh

      Johan

      Radera
    11. @ Jonas P

      Del 2 av mitt svar

      Vad som är kanske mest revolutionerande är de Podcar system som nu byggs i Sydafrika som kommer bli ännu billigare och även användas för godstransporter med Podcars som klarar att transportera 20 ton per pod/vagn:

      http://www.peak-oil.se/2016/10/podcar-genombrottet-2016.html

      Varför så mycket om Podcars?? Jo för att jag insett vilka många fördelar detta transportystem har. Denna slutsats har jag dragit efter deltagande vid två konferenser om Podcars, en i Silicon Valley 2015 och en i Antwerpen i sep förra året och tre och halvt års research om hållbara transporter för vår bok Olja för Blåbär. Detta har övertygat mig om varför Podcars bör prövas i större omfattning och varför systemet har många fördelar jämfört med de flesta andra transportslag.

      Jag ser det absolut inte som någon universallösning men som ett hållbart komplement till övriga eltransporter. Det är enda anledning till att jag skriver så mkt om det. Min förhoppning är att fler ska få upp ögonen för Podcars och själva sätta in sig i tekniken på allvar och förhoppningsvis inte bara komma till samma slutsats som jag, utan likt tex flera entreprenörer i Texas gör, öppna plånboken för att börja bygga.

      Jag får inte en krona för något jag skriver om här på bloggen annat än Googles annonser eller redaktionell reklam där detta framgår glasklart. Syftet med bloggen är kunskapsspridning och att odla frön till hållbar omställning, inget annat.

      Jag rekommenderar att du kikar på några av presentationerna från Podcar City konf i Antwerpen. Börja gärna med vårt besök till Europas första Podcarsystem i Rotterdam som nu moderniserats och byggts ut i Abu Dhabi:

      http://www.peak-oil.se/2016/10/fredagsmys-vart-besok-till-europas.html

      I övrigt läs gärna under fliken om Podcars ovan eller kika på i listan över presentationer från Podcar City-konferensen i Antwerpen som alla kan återses på vår Youtube-kanal här:

      https://www.youtube.com/watch?v=y1t7wxOttWM&list=PLXKLUJdxZYjxtu3Qlpu_TG_cui6_VTgn1

      Det här blev långt... Men åter till din fråga om jämförelsen mellan Podcars och spårvagnar. Spårvagnar kan verkligen vara fantastiska tex de som får Freiburgs transportsystem att flyta på så bra och de som rullar i Göteborg tex. Men står du idag och ska bygga ett transportsystem i en stad eller på en mindre ort där det står byggnader i vägen, det är svårt att få bygglov/hitta mark där transportsystemet ska dras och du vill kunna få ett större trafikflöde on demand är Podcars sannolikt att föredra på de flesta ställen och billigare att bygga. Du bygger inte en slinga på 2mil för 1,5 miljard sek fr spårvagn den saken är klar.

      Mvh

      Johan

      Radera
    12. @Jonas. Ursäkta glömde lägga in länken till Malewickis diagram:

      http://www.peak-oil.se/2016/02/4-filig-cykelvag-och-cykeldelning-en.html

      Mvh

      Johan

      Radera
    13. Vi verkar vara överens om att städerna blir kvar, även om infrastrukturen kan få andra lösningar än idag. Med andra infrastrukturlösningar borde städerna bli attraktivare att bo och leva i. Så detta indikerar inte att folk kommer att vilja betala mindre för att bo centralt i städerna, om vi ska komma tillbaka till den ursprungliga frågan.

      Återkommer ang. podcars.

      Radera
    14. Jag håller också med om att andelen som jobbar med matproduktion kommer att öka. Det är oroande att det sker så få framsteg med energieffektivisering inom matproduktionen. Det är en kritisk del av samhället när energipriserna stiger.

      Radera
    15. Har skummat igenom lite om podcars, mycket av det har jag tidigare läst. För mig är det inget som imponerar eller någon revolution. Har man en jättestad med dålig infrastruktur så vore det självfallet intressant och dra upp ett stort spårsystem och kalla det podcars. Men här i skandinavien där vi redan har infrastruktur på plats med järnväg, t-bana och spårvagn. De är alla baserade på spårsystem, passar bra in i stadsbilden och blir mer och mer automatiserade. Den nya t-banelinjen i stockholm ska väl vara förarlös som jag har förstått det och det finns en förarlös linje i köpenhamn redan. Systemen är gjorda för lite olika hastigheter och transporterar olika mängd folk, men alla görs hela tiden lite bättre med nya signalsystem och liknande. Vad nu termen podcar ska göra för revolution här i våra skandinaviska städer, det har jag inte förstått. Läste inte så djupt i den vetenskapliga artikeln, men ser inget revolutionerande, tyvärr. Ser bara säljargument från podtillverkare, ser inte någon energieffektivisering eller annan stor förbättring för mig som är boende i en miljonstad.

      Radera
    16. Antalet som jobbar med matproduktion.

      Om priset för olja ökar kraftigt, 100% stadigvarande från idag, kommer knappast antalet som jobbar med matproduktion öka i världen. Däremot kommer alternativen till dagens transporter också inom böndernas sfär att ändras snabbare. Nu växer nyttan för bönder av nanosatelliter och drönare för snabb kunskap om växtligheten på fälten och mikroprognoser för vädret. Störst nytta gör detta för bönder nära ekvatorn. Utvecklingen av autonoma robotar går också allt snabbare och detta kommer betyda mer i arbetskraft tidigt för bönder i tex Sverige. Ett litet tecken är att halva antalet traktorer nu använder gps för att säkert köra i samma hjulspår när de vänder.

      Mer oroande än peak oil är klimatkaosets utveckling de närmaste fyra åren. Döende rev i haven och uteblivna respektive kraftiga regn över olika områden. Kan nog ge kraftigt höjda matpriser.

      En ekonomisk svårare depression kan komma och förändra vad för mat som efterfrågas. Har svårt att se att det kräver fler som arbetar på jordbruk.

      Men en svart svan kan slå ner, som ett gigantiskt vulkanutbrott eller kärnvapenkrig. Kan bli många fler odlare och samlare av ätliga växter även här. Nu hamnar mesta av mina äpplen i kompost eller som fågelmat och gräsmattan kan snabbt få ny funktion (så länge jag har el). De äldsta fruktträden är från första världskriget och finns också hos några grannar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    17. Matpriserna kommer knäcka oss. Det är jag helt övertygad om.

      Mvh Berra

      Radera
  2. Det är bara ekonomiska analfabeter som hävdar att vi nu har en bostadsbubbla. Om man läser på lite så inser man att vi nu har väldigt låga räntor, och därmed är det rimligt att bostadspriserna är högre. Får vi också lägre tillväxt borde det vara en ganska bra investering med en central bostad. Men bostadsmarknaden borde vara ganska delad, med stigande priser i städerna och sjunkande priser på landsbygden om vi nu får ökande energipriser. Men någon bostadsbubbla har vi inte i skandinavien. Därmed inte sagt att vi kan få lägre bostadspriser till följd av politiskt ändrade villkor.

    SvaraRadera
  3. Jonas>> jag tror hela du lever i en bubbla som snart riskerar smälla, tyvärr..


    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många som tror i kyrkan. Där jag bor är det betydligt billigare att köpa än att hyra. Och på sikt borde inte räntorna bli särskilt mycket högre än i dag.

      Radera
    2. Den grova brottsligheten ökar. Hänsynslös ligism breder ut sig. Statens skuldsättning växer. Medborgarnas privata lån når nya rekord. Skatterna höjs. Företag flyttar utomlands. Överbeläggningen i sjukvården tilltar. Sjukvårdsköer växer. Skolresultaten är alltjämt usla. Kvaliteten i högskolan sjunker. Och pensionsprognoserna är negativa. A-kassan sänks. Men det är ingen fara, tänker den gode Jonas det kommer nog snart att lösa sig till det bättre, vi bor ju trots allt i Sverige och bostadspriserna påverkas inte av att allt blir sämre och att folk blir arbetslösa och inte kan betala bolånen. I nästa lågkonjunktur sänker vi räntorna ännumer till -5 % :)

      Mvh Berra

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    4. Nej, jag har inte påstått att vi inte kan få lägre bostadspriser. Det du radar upp är fundamentala faktorer. Får vi ett prisfall pga fundamentala faktorer så är det ingen bubbla. Läs gärna på vad en bubbla är, t.ex. tulpanbubblan.

      Radera
  4. Jonas. Jag tycker du surrar i nattmössan..Bostadsbubblan i Sverige är en klassisk kreditbubbla, bankerna har under en lång period (ca 20 år) allokerat krediter till bostadssektorn i massiva belopp, ungefär 3,000,000,000,000 kr. Det har gått såpass långt att 90% av alla pengar i Sverige cirkulerar i bostadssektorn. Mer nyskapade krediter/pengar inom en sektor skapar tillgångsinflation. De enskilda bankerna driver alltså kollektivt upp bostadspriserna genom att låna ut pengar med bostäder som säkerhet, bankerna utgår från bostadsvärdet och skapar nya pengar för bostadsköp.

    Med mer pengar på bostadsmarknaden stiger naturligtvis bostadspriserna, det är alltid samma gamla historia. Och det som sker efter en kreditboom är också hela tiden samma sak: en kreditkrasch, en bank- eller finanskris med skandaler och en recession. De krediter som skapas till bostadsköp används inte produktivt utan används till spekulation på bostadsmarknaden och skapar inte något annat än skulder.

    Vid en viss gräns kommer inte svenska låntagare att kunna återbetala alla lån om den totala upplåningen ökar snabbare än inkomsten. Priset på bostäder växer bara så länge nya krediter/pengar kommer ut på bostadsmarknaden. Allt som krävs för att en kreditdriven tillgångsbubbla ska brista är att låneökningen saktar in, bristen på nyskapade pengar leder till att kreditpyramiden faller samman som ett korthus så jag tycker att du snabbt som attan gör dig skuldfri och hyr ett boende tillsvidare..

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att se på risker är det sedan årsskiftet så att Nordea Bank AB tagit över sina dotterbolag i andra länder, dvs gjort dem till filialer, vilket betyder att det finns inget skydd om något händer i annat land. Nordea är nu ett av de 30 systemkritiska finansbolagen i världen med en utlåning på 4800 miljarder mot de 1800 före årsskiftet. Nordeas skuld i utländsk valuta utgör nu 900% av Vår riksbanks valutareserv.

      Detta riskerar bli ett dyrt nöje enligt Riksbanken.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. @Berra Om räntan halveras så är det logiskt att bostadspriserna ökar. Om man tror att bostadspriserna ska fortsätta vara desamma, även om räntan halverats så är man helt ute och snurrar när det gäller matematik, ekonomi och rationella beslut. Visst är det mycket pengar i fastighetsmarknaden, och det är logiskt. Alla behöver någonstans att bo och man ska bo under hela livet, då är det också rationellt att lånefinansiera boendet. När bankerna lånar ut till bostadsköp, så begränsad det av dina inkomster, så utlåningen skenar inte så som du beskriver det.

      Bankerna gör kontroller av inkomster och utgifter, för att undvika att svenska låntagarna inte ska kunna betala sina lån, så det scenariot du beskriver är inte aktuellt så som det ser ut nu. Även om bostadspriserna slutar att växa, så betyder inte det att det är en bostadsbubbla. Om låneökningen saktar in som den gör nu, så innebär det inte att någon bubbla spricker, utveckla vad du menar med det. Bostaden säljer jag inte, för jag tänker fortsätta att bo, och skrattar hela vägen till banken.

      Ta en titt på dokumentären om Alexander Vik, som handlar om IT-bubblan, så får du en förståelse för vad en bubbla är https://www.youtube.com/watch?v=V4tqxzDzf8k

      Radera
    3. Märkligt Jonas, för jag vet att bankerna skapat ca 1 miljard kr/ dag och pumpat in i svenska bostäder dom senaste 20 åren och resultatet: Skulderna har ökat fyra ggr så fort som möjligheten att sköta lånen (Bnp & löner), definitionen av en ohållbar skuldbubbla..

      Vet du vad. Jag bryr mig egentligen inte i pm du drunknar i skulder och jag tror banken skrattar mer åt dig om jag ska vara riktigt ärlig. Nu väntar jag på att en av hönorna ska värpa lunchägget..och så lite potatis :)

      Simma lugnt

      Radera
    4. @Berra Ja, jag har också hört att centralbankerna har tillfört ekonomin i europa nånting (kommer inte ihåg exakt) runt motsvarande 200 marshallplaner i europa, så det är mycket pengar. Och då får man naturligtvis en viss inflation, dvs att fasta tillgångar som t.ex. fastigheter ökar i värde. Räntorna har blivit lägre, en 30-årig trend. Så detta betyder inte att vi har en bubbla. Du får gärna utveckla och förklara varför den är en bubbla. Hur stor är den. Hur mycket lägre än i dag menar du att det fundamentala värdet på bostäder ska vara? Ska man kunna köpa ett hus med bara en årslön menar du? Eller ska vi säga noll eftersom alla kan köpa ett tält och bo i istället? Smaklig måltid med potatisen.

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.