Utvecklingen och spänningarna vid Spratley-öarna i södra delen av Sydkineiska havet ökar i takt med att Kina befäster kontrollen över dessa öar och därmed i praktiken större delen av denna transportled där en tredjedel av världens sjötransporter passerar. Kina har de senaste två-tre åren byggt omfattande flyg och flottbaser och radar och robotstyrningsstationer på dessa öar. Det har skett i en takt och med resurser som bara kan jämföras med de som sattes in under 1930-talets Tyskland och under den amerikanska krigsekonomin med byggandet av tex Pentagon-byggnaden i Washington D.C under 1940-talet.
Just nu färdigställs tre stora flygbaser med landningsbanor på över 3000 meter, däribland Fiery Cross reef som vi skrivit om tidigare. Baserna på dessa öar, är mindre städer med träningsanläggningar, gigantiska administrationsanläggningar/ledningskomplex och försvarsanläggningar. Snart redo för att kunna ta emot tusentals soldater och personal på varje ö om det blir skarpt läge.
Spratleyöarna
Bildkälla: Wikimedia commons, publika rättigheter
Kikar man på satellitbilder över den redan färdigställda Woody Island i norra delen av Sydkinesiska havet, går det lätt att observera tiotalet hangarer för strids- och transportflyg, stridsflyg parkerat på flygplatsen, helikopter osv. Fierry Cross reef kommer ha en minst lika stor flygbas.
Många menar att dessa öar är isolerade mål som lätt kan slås ut av en kvalificerad motståndare som USA i händelse av en konflikt mellan Kina-USA men faktum är att dessa öar nu är så många och utspridda att de av allt fler bedömare inklusuve tidigare Admiral Mike McDevitt, inte längre kan betraktas som enkla måltavlor för kryssnings-robotar eller stridsflyg. Öarna kommer även att döma av de många växthus som byggts på öarna bli självförsörjande på mat och givetvis på elektricitet i form av solceller på de många taken. Sötvatten lagras i gigantiska vattencisterner för dricksvatten och troligen för att tvätta flygplanen som annars utsätts för snabbt slitage av saltvattnet.
Bränsle, reservdelar, bildäck, grävmaskiner, lastbilar, tankbilar mm finns redan på plats tex på Fiery Cross att döma av satellitbilderna.
Mycket fokus riktas mot Donald Trump och USA och utvecklingen av EU men det är lätt att glömma bort att det även händer mycket i tex Syostasien just nu och då särskilt i det Sydkinesiska havet. Lyssna därför gärna på analysen av tidigare Amiral Mike McDevitt från Center of Naval Analyses och Cortez Cooper vid RAND Corporation som leds i samtalen om utvecklingen i regionen av chefen för Asia Maritime Transparency Iniative (AMTI), Gregory Poling.
För sevärda satellitbilder och analyser av den säkerhetspolitiska- och militära utvecklingen kring Spratlyöarna besök AMTI:s hemsida.
Vi önskar bloggens läsare en fortsatt God Jul!
Vilka projekt! Kineserna är på ett sätt rätt makalösa..det verkar som om inget är omöjligt i deras huvuden.. Fast det vore kanske bättre dom satsade på att få lite bättre luft runt städerna så dom slipper få å andnöd och kolavippen.. Jag såg ett rätt intressant program i går på kunskapskanalen.. "Rysslands återkomst" det var lite ruggigt.. Ryssland och Kina kommer antagligen sänka väst totalt inom några år..på alla områden dessutom...
SvaraRaderaGott nytt år (även Nanotec)
Mvh Berra
Hej Berra. Ja, luftföroreningarna i Kina, särskilt kring Peking är en tickande hälsobomb. Samtidigt gör Kina enorma satsningar på att elekrifiera sina transportsystem med järnväg och elbussar och bortsortering av de kolkraftverk som förorenar mest. Satsningen på förnyelsebar energi går även starkt framåt men byggandet av världens två största vattenkraftverk och dammar har enorma ekonomiska miljömässiga konsekvenser för många kineser. Satsningen på sol är mer lovande.
SvaraRaderaTack för tipset om dokuementären, ska jag ta mig tid att se.
Gott Nytt år!
Mvh
Johan