Sidor

2016-12-01

Kö vid alla biljättars snabbladdare för elbilar utom Teslas framöver?

Ibland kan det vara intressant att jämföra rubriksättning från olika tidningsartiklar och sedan jämföra fakta bakom de påstående och beskrivningar i artiklarna som föranleder dessa rubriker då innehållet i artiklarna och rubrikerna inte sällan är helt verklighetsfrånvända.

Vi talar inte här om uppenbara klickbeten för att locka läsarströmmar med skandal och/eller skräck/glädje -rubriker. Nej, artikelrubriker som föranleder misstankar om stor okunskap/lathet hos journalisen som inte gjort någon reseach alls eller där det finns ett uppenbart intresse bakom artikeln att odla debatt eller sprida information i en viss riktning när verkligheten är obekväm och inte passar uppdragsgivarens intressen.

Tydligt exempel på direkt felaktig mediarapportering skrev vi om i ett inlägg förra veckan när internationell och svensk press spred information om att USA skulle ha upptäckt det största oljefyndet i landets historia. I själva verket var det ingen upptäckt alls utan en uppskattning som inte hade motsvarighet i några fysiska upptäckter i verkligheten. I samma veva räknades på miljardvinster oljebolagen skulle göra på detta "historiska fynd" när verkligheten visade på motsatsen - miljardförluster vid dagens oljepriser.

Idag tänkte vi inte beröra en medial skandal av de proportionener som oljefyndet i Wolf Camp shale formation skapat men likväl en osaklig media-rapportering. Igår skrev nämligen Dagens Industri en märklig artikel om framtidens laddnätverk för elbilar. Artikeln i DI saknade till skillnad mot en artikel på samma tema i Ny Teknik, research, faktagranskning och någon som helst djupare analys. Vi ska snart komma till varför.

Artiklarna hade rubrikerna:

"Europeiskt laddnät stänger ute Tesla" - DI

"Då ska biljättarnas ultrasnabba laddnät vara klart" - Ny Teknik

Nyheten gällde att EU bestämt sig för att göra laddningstekniken CCS (Combined Charging System) till standarden för laddning av elbilar i Europa. De största biltillverkarna, särskilt BMW, Mercedes, Daimler och Volkswagen har lobbat för att EU ska införa detta och nu när det är klart kommer "the big four" i Europa bygga ett gemensamt laddningsnätverk för elbilar, säger de. På det här sättet kan de etablerade bilföretagen dela på kostnaderna för att bygga ett laddningsnätverk som kan användas av de respektive elbilsflottor.

Biltillverkarna ska enligt Ny Teknik desstuom bygga snabbladdare på hela 320 kW mot Teslas 120 kW för att kunna ladda bilarna nästan tre gånger så snabbt men hur det ska gå till kostnadsmässigt, praktiskt och tekniskt är ännu oklart... Lyckas de bygga dessa snabbt är det ju lysande för kommande elbilskunder men knappast ett hot Teslas framtid. tvärtom intresset för elbilar generellt skulle ju öka.

Men journalisten i DI går ändå vidare och börjar prata om att Tesla nu kanske måste bygga om sina snabbladdningsstationer för att även erbjuda CCS-laddning och att Tesla då skulle få problem med att finansiera det. Reportern glömmer att nämna att Tesla redan från start erbjudit andra biltillverkare att vara med och finansiera snabbladdningsstationer där både Tesla och andra skulle kunna ladda.

Det är minst sagt slående att övriga biltillverkare känner sig tvingade att gå ihop för att finansiera ett gemensamt snabbladdningsnätverk som kommer vara mindre i omfattning än lilla uppstickaren Tesla, åtminstone under nästa år.  
  
Sedan Tesla Motors kom ut med sin elbil Tesla Model S 2012 har bilindustrin skakats om. Från ingenstans kom en gäng entreprenörer och ingenjörer från Silicon Valley och byggde en elbil med överlägsen räckvidd, prestanda som dessutom är den krocksäkraste bilen i alla katergorier som testats i USA. Tesla har vuxit för varje år sedan dess och har till skillnad mot samtliga övriga biltillverkare insett värdet av att ha ett omfattande snabbladdningsnätverk på plats när potentiella elbilskunder står och ska besluta om de ska köpa en elbil eller inte. Finns laddning även för långresor=ingen räckviddsångest och inget behov av två bilar i familjen.

Tesla har idag totalt 751 så kallade supercharger stationer i världen med mellan 4-8 laddstoplar vid varje station vilket innebär cirka 4700 laddplatser. Av av dessa laddplatser finns hela 118 i Sverige utspridda över 22 stationer. Egenligen är det 21 vanliga supercharger-stationer men vid Teslas Service center i Stockholm finns två supercharger-stolpar utanför entrén som kan användas dygnet runt vilket därför kan räknas som en supercharger-station.

I Sverige kan en person med en Tesla Model S eller Tesla Model X idag åka från södra Skåne och komma ända till Umeå där senaste supercharger-stationen nyligen sattes upp. Senast till våren kommer det sannolikt även gå att ladda i Kiruna där ytterligare en supercharger-station ska byggas.

Nedan en karta över Teslas befintliga supercharger-stationer i Europa
Bildkälla: Tesla Motors hemsida 

Över kartan på Teslas hemsida kan man även klicka på planerade supercharger-stationer 2016 och ser då att det i Europa under året (och vidare under 2017) ska byggas superchargers för hela Östeuropa, Spanien, norra Skottland och Irland.

Men medan detta alltså sker skriver Dagens Industri i sin artikel att "det ska jämföras med gårdagens planer från biljättarna, som siktar på att 400 CCS-stationer ska vara byggda redan nästa år – och att det ska finnas "tusentals" snabbladdare år 2020...Det ställer Tesla inför en rad svåra och avgörande val".

Tesla som redan har tusentals superchargerplatser ska alltså känna sig hotade av att samtliga biltillverkare TILLSAMMANS ska bygga 400 CCS-stationer (Tesla har redan 751) när dessa superchargers ska byggas nästa år... Hittills har det sannerligen varit mycket snack och lite verkstad från bilindustrins sida när det gäller vad som egentligen betyder något för att elbilar ska slå igenom, nämligen utbyggnaden av snabbladdningsnätverk. Nu snackas det igen men tydligen är det ingen journalist som sätter bilindustrins siffror i ett större sammanhang.

Tesla-kunder har redan idag tillgång till omfattande snabbladdningsnätverk i Europa och Nordamerika och ett snabbt växande laddningsnätverk i Sydostasien. Att detta fungerar vet vi av egen erfarenhet då vi nyligen gjorde en 10 dagars och 430 mils lång resa med en Tesla Model S i Västeuropa. Johan har även rest runt 200 mil med en Tesla i Norge.

Tesla bevakar efterfrågan vid respketive supercharger-station via Internet och tillsätter fler laddstolpar eller bygger fler stationer när det finns risk för långa köer vid stationerna. Detta är anledningen till att det succesivt byggts många fler superchargers i tex Norge där tiotusentals Tesla-bilar rullar, särskilt i Oslo-trakten. I Sverige rullar det än så länge ett par tusen Tesla Model S och ett fåtal Model X men även i Sverige ser man Tesla-bilar allt oftare och intresset för elbilar växer även här.

Förutom ett snabbladdningsnätverk har Tesla skapat ett värdefullt så kallat "Destiation charger"-nätverk där Hotell och företag kan få 1-2 Tesla-laddare installerade gratis på synlig plats vid sina verksamheter. Bara i Sverige finns det redan minst 25 destination charger-stationer med 1-2 laddplatser per ställe. Här kan en Tesla ladda med upp till 22 kW vilket innebär full laddning av 85 kWh batteri på under 4 timmar vilket i praktiken innebär att efter en två timmar lång middag vid ett hotell/restaurang där det finns en destination charger får du tillräckligt med energi för 15-20 mil till batteriet.

Många företag kommer framöver inse värdet av att ha snabbladdning vid sina verksamheter för att locka elbilskunder som kommer bli fler och fler. Nästa år har samliga av de största biltillverkarna sagt att de ska matcha, ja eller slå Teslas kommande elbil Tesla Model III. Teslas omtalade kommande modell kommer börja levereas i slutet av 2017 och ska ha en räckvid på runt 30 mil och kommer kosta runt 400 svenska kronor.

Det återstår verkligen att se men utan ett utbyggt snabbladdningsnätverk och utan säker tillgång till batteritillverkning i de volymer och de priser som kommer krävas för att kunna konkurera med Tesla talar det snarare för att flera av de stora biltillverkare kommer få mycket svårt att konkurera med Tesla.

Istället får vi blicka mot Japan och Kina för att finna de största möjliga konkurenterna för Tesla. Japanska Nissan har än så länge ledningen i antalet sålda elbilar som 2015 nådde 200 000 mot Tesla som levereade drygt 50 000 förra året. Men eftersom Nissan Leaf och Model S och Model X är som att jämföra äpplen och päron när det kommer till prisklass och prestanda får vi vänta till Model III för att se kunna jämföra de två elbils-giganterna. Här kommer även GM:s senaste elbil Chevy Bolt bli intressant att följa.

Det företag som i huvudtaget kommer nära Tesla i satsning på elfordon är kinesisa BYD som är en världsledande elbusstillverkare med tusentals elbussar redan levereade bara i Kina. Men BYD satsar även på att bygga egna elbilar och har meddelat att företaget tänker bygga flera batterifabriker som de hävdar tillsammans kommer producera fler litiumbatterier än Teslas gigabatteri-fabrik i Nevada.

Det är som sagt mycket snack när det kommer till elbilar och elbilsnätverk från biljättarnas sida men än så länge är det bara Tesla som tagit tag i saken på allvar. Nästa år får vi se hur Model III slår och om övriga tillverkare kan matcha den och framförallt om vi får se en omfattande utbyggnad av snabbladdare från de stora billelefanterna.

Men i den här ständiga jämförelsen mellan elbilar och biltillerkare är det lätt att glömma det viktigaste. Vi behöver ställa om till hållbara eltransporter för kollektivtrafik i första hand och då bör elbilen bara betraktas som ett komplement. Det går samtidigt inte att komma ifrån att ju snabbare bilindustrin tvingas ställa om, av konkurrens eller framöver på grund av minskad tillgång till billig olja, desto bättre för alla. Här ska vi vara tacksamma för att Tesla Motors överlevt.

Vi äger inga aktier i Tesla Motors utan skriver detta för att vi vill uppmana till eftertanke och helhetsperpektiv i diskussionerna kring elfordon.

2 kommentarer:

  1. Haha, ja, Håkan Matson har en egen agenda, man kan helt klart misstänka att han är påtagligt sponsrad från vissa biltillverkare för att vinkla sina artiklar till deras fördel och till andras nackdel.

    Just nu kör Håkan en vätgasbil från Toyota, och han kan inte lämna Stockholm med bilen då han endast kan tanka på Arlanda... Men ändå är han omåttligt positiv till denna fantastiska bil med dess fantastiska egenskaper... Även där är det värt att tänka till som läsare, Håkan har nämligen inte alls förstått hur en elbil fungerar, han har exempelvis missat sådana triviala detaljer som att som elbilsägare är bilen fulladdad varje morgon, medan en vätgasbil eller fossilbil tröttsamt nog regelbundet måste tankas...

    Sällan mycket fakta från Håkan, även "journalister" från DN har lite problem med att skriva om just Tesla. Läste en artikel från DN när de var och testkörde model X i Oslo, artikeln handlade mer om att journalisten minsann inte blev upphämtad på flygplatsen osv...

    Tesla mutar helt enkelt inte journalister, och då blir konsekvensen onekligen sämre publicitet i media. Journalisterna bjuds inte till lyxhotell, middagar, blir inte upphämtade på flygplatserna osv av Tesla. Tesla vet att de gör bra produkter och vet att deras kunder gör så mycket reklam att de helt enkelt inte behöver sponsra journalister.

    Tesla utmanar och retar upp många, tänk bara på det faktum att de inte säljer bilarna via bilförsäljare, utan ENDAST via sin hemsida. Inte ens i deras showroom kan du köpa en bil, du kan endast få hjälp av deras personal att köpa bilen via hemsidan... Tesla kapar mycket kostnader när man hoppar över alla mellanhänder. Jag tror att de kommer påverka bilmarknaden på mer än ett sätt framöver, konkurrenterna kommer onekligen tvingas börja ta efter Tesla.

    Inte heller jag äger några aktier i Tesla, och inte äger jag någon Tesla heller för den delen. Jag är bara upprörd över hur Tesla blir behandlade med lögner i media oavbrutet. Men ju mer media får allt att kretsa kring Tesla, desto mer blir Tesla en vinnare. Att media oavbrutet använder sig av begreppet "Tesladödare" (fast någon Tesladödare har vi inte sett skymten av, ingen konkurrerar med Tesla i dagsläget, trots att en googling på "tesladödare" ger 31 000 googleträffar, "tesla killer" ger 70 000 träffar) ger ju bara läsarna bilden av att just Tesla är det bästa som finns att tillgå.

    SvaraRadera
  2. Hej! Kan bara hålla med. Intressant info om Håkan och hans vätgasbil, kände jag inte till. Vätgas ja...alla extradelar som behövs i bilen som med tiden går sönder och måste bytaas ut och ja "laddas" på med ny vätgas gör du ju inte hemma eller till samma låga pris som vid elbilsladdning. Har man villa/gård eller köper in sig en gemensam elproduktion som sol el vindpark kan man dessutom ladda sin elbil med egenproducerad el, både bra framtidsinvestering för plånboken och för krisberedskapen. Sverige har ju inga beredskapslager för olja längre...annat 90 än dagar lagrade för IEA:s räkning och de är sannolikt avsedda för blåljusmyndigheter och prioriterade transporter...

    Fick inte med Teslas direktförsäljning mm i inlägget men är ju redan rätt långt...:) Tesla tänker nytt på så många plan och bör snarast betraktas som ett energibolag som för tillfället i huvudsak tilverkar elbilar.

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.