Sidor

2016-11-17

Slaget om framtidens el-lastbil: Scania, Daf, Mercedes, Volvo eller Nikola Motors?

Vi har skrivit mycket om elbilarnas framfart och likaså utvecklingen av elbussar här på bloggen. Men just nu pågår samtidigt en febril kamp mellan världens största lastbilstillverkare om vem som ska bli först med en helt eldriven lastbil i trafik. Vem som blir först återstår att se men det verkar som alla de etablerade tillverkarna satsar på någon form av batteridrift utan att tillsätta något flytande bränsle. Detta med undantag av en uppstickare som lustigt nog tagit namnet Nikola Motors som vi snart ska återkomma till.  

Tidigare har vi skrivit om samarbetet mellan Scania och Siemens som utvecklar en lastbil för eldrift i elväg-projektet utanför Sandviken. Elväg E16 som projektet nu kallas (tekniken kallas även  e-Highways på engelska) är en 2 km lång kontaktledning som byggts längs en av två filer längs E16 där specialbyggda lastbilar med hjälp av en strömavtagare på lastbilens tak hämtar el till batteri och motorn i lastbilen. Dessa lastbilar är inte rena el-lastbilar utan övergår till dieselektrisk drift när de inte har kontakt med ledningen.

Hur tekniken fungerar kan ni lära er om i intervjun Johan gjorde under Almedalsveckan häromåret, då Scanias utvecklingschef Christer Thorén visade upp lastbilen. Ni finner intervjun på vår youtube-kanal nedan.

 

Om tekniken fungerar är tanken att en kontaktledning ska byggas längs E16 mellan Borlänge och Gävlehamn för att på sikt kunna ersätta tung lastbilstrafik denna sträckning. Om det i sin tur blir lyckat, kan det bli aktuellt att bygga kontaktledningar för att sammanlänka motorvägarna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Elväg E16 -projektet är ett av två el-lastbil projekt som Trafikverket är med och finansierar i Sverige just nu. Det andra projektet involverar holländska lastbilstillverkaren Daf som använder en helt annan teknik där lastbilen till skillnad mot Scanias är tänkt att gå helt på el hela tiden. Det ska dock sägas att Scania/Siemens lastbil kan utrustas med batterier för ren eldrift även sista sträckan från motorväg till av/upphämtning av gods. Enligt Scanias utvecklingschef Christer Thorén är det en kostnadsfråga som det är upp till kunden att avgöra om de vill använda/stå för.

Just nu testar Daf en el-lastbil som ingår el-lastbilsprojektet med det mycket snalika namnet Elways. Elways-projektet ska till skillnad mot kontakledningar ovanför lastbilarna hämta elen från skenor som läggs ner i vägbanan och den vägen laddar batteriet i lastbilen. Även här har man alltså fått godkännande och finansiering av Trafikverket att bygga en 2 km lång testbana. Sträckan man vill elektrifiera med denna teknik är mellan Rosersberg och Arlanda. Daf har utvecklat tekniken tillsammans med holländska E-traction.  

Intresset för Elways och el-lastbilar är stort då det för Postnord och Swedavia med flera innebär att godstransporter kan köras mellan Postnords terminal i Rosersberg och postanläggningen vid Arlanda flygplats. Men test-banan för Elways är till skillnad mot Elväg E16 inte byggd ännu utan väntas första komma igång till våren.

Det verkar mycket mer praktiskt och ekonomiskt att bygga kontaktledningar än skenor i marken. Underhållet av vägskenorna måste ju skötas av en redan otillräcklig snöröjningsapparat... Men vi får se vilka lösningar man hittar på.

Men Scania och Daf är inte ensamma i utvecklingen av el-lastbilar. Mercedes/Daimler har nyligen lanserat en konceptlastbil -eTruck, en ren el-lastbil som Daimler säger kan vara i trafik i början av 2020-talet. Det känns långt borta men det är ändå en intressant teknik. Lastbilen ska enligt en artikel i expressen ha bakhjulsdrift med två elmotor som backas upp av tre batterier på totalt 212 kWh. Räckvidden anges till 20 mil och är därmed tänkt för lastbilar i stadskörning, alternativt om de i framtiden kan utnyttja kontaktledningar för längre sträckor.  

Volvo trucks då? Inga el-lastbilar på gång? De klurar säkert på sin kammare men tycks i likhet med Volvo Cars helt fokuserade på självkörande teknik. Såväl Volvo Trucks som Volvo Cars har födjupat sina samarbeten med Uber. Nyligen var Volvo/Uber först i världen med en självkörande lastbil i trafik när en specialbyggd självkörande Volvo lastbil levererade 51, 744 burkar öl... Dock under uppsikt av en förare.


Det är olyckligt att Volvo valt att fokusera så mycket på de självkörande teknik och inte eldrift.
Det är förstås en genväg i den tuffa konkurrensen med Scania och Daf mfl. att erbjuda lastbilsflottor möjligheten att på sikt ta bort den största kostnaden för en lastbilstransport/taxi, nämligen föraren.

Men den tillverkare som kan lyckas med båda bidrar inte bara med en enorm energi/resursbesparing/kostnadsbesparing utan även ett kraftigt minskat oljeberoende och med det miljöpåverkan.

Slutligen kommer vi så till uppstickaren Nikola Motors som måste nämnas i dessa sammanhang. För till skillnad mot övriga rena el-lastbilar och dieselhybrider har det nystartade amerikanska bolaget med huvudsäte i Salt Lake City, Utah satsat på en vätgasdriven lastbil. Företaget ska lansera sin första modell Nikola One den första december i år. Om knappt två veckor får vi se om Nikola Motors kan leva upp till sina högt ställda föväntningar. Det är lite svårt att hålla sig för skratt för detta företag som inte bara härmat Tesla Motors genom att använda förnamnet på geniet och uppfinnaren Nikola Tesla utan även marknadsföring mm...

Samtidigt måste man imponeras lite över att Nikola Motors ska ha fått hela 7000 reservationer/beställningar på sina första vätgaslastbil på bara en månad. Detta är en order på ett värde av 2,3 miljarder amerikanska dollar eller cirka 21 miljarder SEK!

Men att ta omvägen via vätgas för att driva elmotorn känns minst sagt märkligt då det inte är lika effektivt som ren eldrift via ett batteri. För att inte tala om kostnaderna för att framställa vätgasen och bygga den helt obefintliga infrastrukturen som krävs för tanka lastbilar/bilar. Men vi får väl se. Enligt Nikola Motors ska företaget bygga ett stort antal gigantiska solcellsparker för att framställa vätgas och vätgasmackar ska byggas över hela USA likt Teslas Superchargers för elbilar...

El-lastbilskampen har bara börjat, frågan är vilka tillverkare som står kvar om några år när omställningen till eldrift kommit igång på allvar. Men att vätgas-lastbilar ska hamna i ledningen är en högoddsare och är inte önskvärt ur ett energi- och miljöperspektiv.

6 kommentarer:

  1. Intressant artikel nu igen. Nikola Tesla är för lite känd så jag tycker det är bra med mer uppmärksamhet. Den "helige" Musk kan inte få ha ensamrätt till hans namn.

    Personligen anser jag det viktigare att få fram bilar med hjärna med högst prioritet. Eldrift kommer automatiskt lite senare i dem. Fast visst är det bra om man samtidigt också orkar med att utveckla eldrift. Misstänker också att väte blir dyrt men tycker det är ok med försöken.

    Jag menar att självstyrande bilar blir så positivt omvälvande för samhället.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej Nanotec! Kul du uppskattar inlägget/artikeln och tack som vanligt för bra och intressant input.

    Volvo imponerar med sitt välutvecklade ekosystem för självkörande teknik (som Serkan Arslan vid Nvidia uttryckt det) men det är ändå anmärkningsvärt att Volvo pratade elbilar för 5-6 år sedan med C30:in och jag hoppades de skulle komma med något både på lastbilssidan om så lätt lastbil el arbetsfordon men blev besviken och frågande till stiltjen i satsningen.

    Håller helt med dig om att Nikola Motors namn kan vara smart marknadsföring och att fler ger cred till den fantastiska uppfinnaren Nikola Tesla är förstås helt rätt.

    Vätgasatsningen kan dock bli verka kontraproduktiv i elektrifieringen av transportnätet då det riskerar att befästa beroendet av bränsle/energi till transporterna via några få aktörer. Ur ett ekonomiskt såväl som samhälls/beredskapspersp finns enorma fördelar med att kunna ladda på många olika ställen och rent av producera elen själv och kunna ladda hemma.

    Men jag utesluter inte att vätgas kan bli ett komplement för en del latbilar eller andra tyngre arbetsmaskiner. Men då får inte vätgasen som idag produceras mha naturgas.

    Spännande utveckling helt klart!

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. C30 är en personbil och kineserna som idag äger delen (Volvo Car) är förmodligen ganska inne på elbilar och utvecklarna i Göteborg har insett vikten av att hinna in tidigt när det gäller bilar med hjärna. Genombrottet i AI "Deep learning" som är en delmängd av "Machine learning" kom 2012 och är givetvis bakgrunden till Volvo Cars satsning på 100 bilar hos vanliga förare i Göteborg 2017 och Musks nyliga utspel om att alla Teslor fortsättningsvis ska samla data om driften för att snabbt nå sann autonom drift. Under Fordtiden var nog fossiltänkandet väldigt styrande hos Volvos ledning.

      Min gissning är att när det gäller lastvagnar har batteriutvecklingen nog tagit Volvo med viss överraskning.

      Jag ser vätgassatsningen som mindre trolig att få stort genomslag av kostnadsskäl. men vill inte avfärda den helt. Håller klart med om att vätgas från fossilgas är olämpligt. H2 från H2O är en helt annan vätgas. dvs den bör normalt vara mer uthållig. Finns "billig" elström ofta nog tillgänglig bör H2 bli användbart men kanske mer för att i framtiden tillverka stål.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Hej Johan

    Tack för ett intressant inlägg.
    Volvo Cars och Volvo Trucks har endast Volvo-namnet gemensamt. Att Volvo Cars kom med C30i för några år sedan är inget som kan påverka stiltjen på lastbilssidan vad jag förstår.
    MVH
    Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats! Väl medveten om skillnaden mellan Volvo Cars och Volvo Trucks...:) Helt olika bolag och tänk och människor bakom men än så länge har de gemensamt att det saknas konkreta produkter på elsidan som verkligen kan stå sig inför framtidens elektrifierade transportflotta. Men visst kan man köpa sig tid med AI i förarhyttan och vem vem, vid ritbordet... men i mins ögon är det uppenbart att Volvo (Trucks och Cars) och många av de övriga tillverkarna lever i det förflutna och är illa anpassade el redo för det nytänkande som Tesla har skapat.

      Men jag kan hoppas jag har fel då det kommer krävas många tillverkare av bilar och lastbilar som erbjuder eltransporter om omställningen ska ske tillräckligt snabbt för att tex indier ska välja/ha råd med elfordon framför oljedrivna fordon. Klimatet kan inte vänta på en omställning.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Alla tillverkare av lastbilar var illa förberedda för el. Några har säkert inte vaknat än. Men snart står det klart för alla.

      När snart bilar med en ständigt uppdaterad hjärna, som också får lägesinformation från de andra klyftiga bilarna, får börja köra laster kommer dessa bilar att följa andra åt samma håll mycket tätt för att spara energi. Bilarna behöver normalt bara stanna för lastning, lossning. tankning av bränsle, el eller byte till laddade batterier. Om fordonen nyttjar kontaktledningar på vissa sträckor och systemet bra klarar både omedelbar drift och laddning av alla tillfälligt ansluta lastbilar kommer det bli svårt att sälja fossildrivna lastbilar.

      Kostnaden för service av fossila tunga fordon är betydligt högre än för helt eldrivna. Nackdelen för eldrivna är laddtider och tyngden hos batteri. Förutom insparad lön till förare behöver de förarlösa fordonen ingen dygnsvila eller matpaus.

      Än känner jag bara till traktorer, som plöjer, sår och sprutar i Nordamerika samt enorma lastbilar i dagbrott i Australien som kör förarlöst där det är liten risk för svåra olyckor - samt ett litet underjordiskt försök i Sverige. I övrigt finns en person med som kan ta över driften.

      Ritborden för maskinkonstruktioner finns sedan länge i datorerna och de traditionella som fortfarande står kvar är nog mer att betrakta som bortglömda reliker på kontoren. Ritandet styrs än av ingenjörer men merparten av jobbet utförs av allt effektivare program.

      Många ekonomiartiklar skrivs helt av datorer från pressmeddelanden och arkivmaterial - snart kanske kommentarer här också. Men Johans utmärkta tänkande tar lite tid att ersätta - fast han snart nog får hjälp av nya algoritmer.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.