Men igår hölls ett annat mycket viktigt val i USA vars resultat bör vara till glädje för många amerikaner och för alla som bryr sig om landets klimat- och miljölpolitik och människors hälsa.
Igår hölls nämligen en mycket viktig folkomröstning om ett förbud mot ny utvinning av skifferolja i Kalifornien. Monterey County, Kaliforniens oljrikaste del av den så kallade Monterey-formationen som även utgör en av USA:s största olje och gas-reserver har röstat FÖR ett förbud av fracking av skifferolja. Dessutom ska ALL ny utvinning av olja och gas i Monterey county förbjudas och pågående produktion från olje och gasbrunnar ska fasas ut.
Detta kan bli ett mycket hårt slag mot oljeindustrin i Kalifornien och faktiskt hela USA:s fossilindutri då det kan leda till att nya folkomröstningar växer fram i andra delstater och områden i landet. Nu kommer detta givetvis överklagas i domstol av olje- och gasbolag i Kalifornien men det blir sannolikt svårt att hindra förbudet då det nu är det sjunde Countyt i Kalifornien som röstat igenom ett förbud mot fracking. Det är dock det första stora oljeproducerande countyt som röstat för ett förbud av fracking av skifferolja och ny olje- och gasproduktion.
Kalifornien har en starkt mobiliserad miljörörelse bakom sig i delstaten så låt oss hoppas att detta förbud verkligen accepteras och drivs igenom.
Nu tänker säkert en del att detta frackingförbud i Kalifornien är en droppe i havet om Donald Trump som vi skrev i föregående inlägg, verkligen lyckas dra in all statlig satsning på klimatforskning och bortprioriterar miljöteknik och utsläppsföroreingar och istället satsar på ökad kolkraft. Visst kan framgången med ett frackingförbud i Monterey County då framstå som liten men det finns många andra delstater i USA som står inför liknande val. Ett val som handlar om lokala markägare och invånare ska tillåta den utvinningsmetod amerikanska olje- och gasbolag med fracking utsätter redan magra grundvattentäkter för cancerogena kemikalerier som sipprar ut från skifferutvinningen.
Utvinningen av skifferolja/gas kan även leda till kraftiga jordbävningar som i Oklahoma och leder USA i fel riktning med en ökad satsning på fossil energi istället för att inleda den långa resa landet måste göra att för att ställa om sitt energi- och transportsystem till ett som så småningom kan bli helt fossilfritt och skapa långsiktigt hållbara arbetstillfällen.
Se gärna något av tidigare inlägg om fracking och skifferolja eller vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet där ägnar vi ett helt kapitel åt den amerikanska skifferdrömmen.
San Ardo-oljefältet i Monterey
Bra med de mindre goda nyheterna också.
SvaraRaderaFör egen del avlöstes tankarna på Donalds seger mest av att få uppleva mig som insnöad 08:a. Hårt snöskottande i två dagar för att få ut bilen som fortfarande står inne på sin parkering pga lång skaftväg. Fast den lilla närmaste vägen oröjd av kommunen. Fick ta ryggsäck och promenera till ICA. Såg och hörde lyckliga barn.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hur tror du förarlösa bilar fungerar i snökaos? Föraren kan iallefall inte lämna bilen när den kört fast i drivan och knalla hem. För den finns liksom ingen :)
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHej Berra. Beror nog på hur långt fram du blickar. Den dag alla fordon kan kommunericera med varandra och i takt med att AI utvecklas kommer problemet med övergivna bilar knappast vara ett problem/uppstå. "Bilarna" kan då omdirigeras i god tid till en enskild vägbana och fri lejd ges till de självkörande plogbilarna eller så är analyserna av vädret/väderleksrapporterna blivit så avancera att trafiken aldrig når dagens peakar. När så snöbollarna faller i ett ös, kan tex trafikflödet begränsas till ett fåtal utryckningsfordon och nödvändiga persontransporter av "vikiga" personer tex på vägarna.
RaderaMen hoppas förstås vi får se fler och fler podcar-system där trafikstockingar aldrig uppstår. Under en övergångsfas de närmaste 5-10 åren kommer det säkert bli knepigt på sina håll om inte kommunkationsutrustning och mjukvara kan eftermonteras på "ointelligenta fordon/icke självkörande bilar -där självkörande hårdvara saknas.
Mvh
Johan
När de självkörande är många nog börjar det bli restriktioner för omoderna fordon, på samma vis som att hästdragna inte får framföras på motorväg. Redan får tyngre fossilfordon inte köra nattetid på vissa gator i Stockholm. Vid snöoväder förbjuds säkert fler fordon än de med sommardäck att köras i städer och viktigare vägar en bit in på 20-talet.
RaderaJag tror inte dagens fossilbilar konverteras utan de blir sålda till nya ägare eller står bara som en sorts personliga reserver tills de rostat upp.
Fast visst finns det ideer om rörliga robotar som kan ta över förarsätet på antikviteter, till och med klara av manuella växlingar. Fast de placerar säkert någon utrustning på taket med magnet eller klister och tar emot information från drönare på hög höjd förutom meddelanden från närliggande moderna fordon.
Men med tanke på den globala uppvärmningen begränsas säkert fossilbilarnas körning med rejäla skattehöjningar. Ju tidigare desto bättre.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"Mindre goda" kan synas lite konstigt. Jag menade att det var en god nyhet även om den drunknade i Donalds vinst.
SvaraRaderaDet är alltid mycket snack från en politiker i valrörelsen. När verkligheten kommer ifatt efter ett val brukar alla löften rinna ut i sanden. Gäller även för gubben trumpen skulle jag tro. Det kommer inte hända ett dugg.
SvaraRaderaMvh Berra
Heja Karlifonien. Bra val dom gjorde. Det är bättre oljan ligger kvar i backen.
Radera