De första designade podarna som ska vara med i SpaceX performance-tävling i januari nästa år har börjat transporteras till USA. I videon nedan kan ni se holländska University of Delfts bidrag, en Hyperloop-pod studenterna och forskarna designat och utvecklat tillsammans med huvudpartnern DHL.
I januari ska den testköras för hastighet, säkerhet, energieffektivitet etc i en tävling mot mot 29 andra team från hela världen. Från början var det 360 team men nu ska alltså 30 av de mest lovande
"Hyperlooparna" göra upp i en ärofylld kamp. Men tävlingen handlar i huvudsak om kunskaputbyte och teknikutveckling, med fokus på design och teknisk utformning av själva Hyperloop-poden.
Elon Musk som står bakom de första ritningarna av Hyperloopen och tillsammans med sitt rymdbolag SpaceX har tagit intiativ till tävlignen, gör det för att snabba på utvecklingen av Hyperloopen och väcka intresse för denna för de flesta, än så länge rätt okända transportform.
Hyperloopen kan komma att bli revolutionerande för vår möjlighet att resa i framtiden. Men det kommer sannolikt ta minst 10-15 år innan vi ser de första Hyperloop-systemen (mindre fullskaliga sträckor kommer vi kanske se redan nästa år) och ännu längre än det innan Hyperloop-system kan vara utbyggda i en omfattning som verklighen kan påverka det globala resandet. Men tekniken är klart intressant då den ur såväl ett energiperspektiv som miljöperspektiv har många fördelar.
University of Delfts Hyperloop-pod
Samtidigt har de två huvudkonkurrenterna om att bygga den första fullskaliga Hyperloop-banan, Hyperloop Transportation Technologies (HTT) och Hyperloop One gått in i en intensiv markadsföringsfas och antalet anställda/involverade i respektive företag skalas upp kraftigt.
Vem som vinner i slutändan eller om vi får se parallella system från respektive företag på olika håll i världen eller rent av andra konkurenter dyka upp, återstår att se men det råder inget tvivel om att ett Hyperloop-system kommer byggas.
Blir Jules Vernes dröm då verklighet? Kommer vi få se ett rörpostliknande transportsystem som tar människor mellan städer och länder snabbare än flygplan i upp till 1200 km/h? Med tanke på HTT:s överenskommelse med den slovakiska regeringen om att bygga ett Hyperloop-system mellan Wien, Bratislava och Budapest och Hyperloop One:s satsning i Abu Dhabi så är svaret sannolikt ja.
Det är nämligen svårt att inte bli övertygad om det börjar bli allvar av Hyperloopen nu. I somras höll Dirk Ahlborn, VD och en av grundarna för HTT, en mycket sevärd och övertygande presentation för BMW i München. I presentationen framgår det tydligt vilket seriöst team man har med över 500 medarbetare från hela världen med vitt skilda kompetenser och erfarenheter. Människor som lägger många timmar varje vecka på att förverkliga Hyperloopen så fort som möjligt.
Dirk säger tex att för ett pris av 30 dollar per biljett (eller cirka 277 SEK/enkel resa) kan man räkna hem byggkostnaden och driften av en Hyperloop mellan Los Angeles och San Francisco på endast 8 år. Sedan kan det gå med vinst tack energineutral energianvändning för driften av systemet (eldrift +solenergi), med hjälp av de intäkter som kommer generas via service ombord Hyperloopen under resan och även tack vare det enorma passagerarflöde Hyperloopen kommer kunna hantera.
Blir även intressant när HTT kommer börsnoteras. Sedan tidigare planerade bolaget en börsnotering första kvartalet i år.
Kika på Dirk Ahlborns presentation och döm själva. Se gärna även något av tidigare inlägg om Hyperloopen för mer hur det fungerar. Vi ägnar även en hel del åt Hyperloopen i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet där vi jämför den med övriga eltransporter för framtiden däribland befintliga, lokala transporter som Podcars, elbussar och elbilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.