Under årets Podcar City-konferens i Antwerpen som vi hade uppdraget att bevaka och filma på plats, hölls totalt 38 sevärda presentationer som ni kan återse på vår youtube-kanal och läsa om i tidigare inlägg. Vi filmade dessutom studiebesöket till Europas första Podcar-system i trafik som finns i Rotterdam.
Årets Podcar City konferens var den tionde i ordningen och precis som vid tidigare konferenser deltog många svenskar. Förutom Christer Lindström som är en av personerna bakom Podcar City konferenserna, deltog tex tre kommunalpolitiker från tre olika kommuner i Sverige där man är intresserade av introducera ett Podcar-system.
Tillsammans deltog dessa tre kommunalpolitiker i en sevärd paneldebatt där utaningar och möjligheter med Podcars i framförallt Sverige diskuterades. Totalt sex personer satt med i panelen, tre svenskar och tre belgare däribland Ann-Christin Frickner, ordförande för nätvkerket Kompass. Johan har skrivit ett antal artikar om Podcars och andra hållbara eltransporter i nyhetsbrevet Destination som Kompass ger ut. I kommande nummer av Destination har Johan skrivit en längre krönika om Podcar City-konferensen. I artikeln lyfter Johan även positiva och kreativa perspektiv från ungdomarna vid Miljötinget 2016 som för ett par veckor sedan fick lära sig om Podcars vid två workshops och föredrag Johan höll på plats.
Ann-Christin Frickner är även kommunalpolitiker i Upplands Väsby utanför Stockholm där hon driver frågan om Podcars för att skapa ett hållbart, lokalt, transportmedel som kan tjäna alla. Syftet är att med Podcars bidra till integrering av olika samhällsgrupper och för att komma runt det växande trafik- och miljöproblemen i regionen.
Övriga svenskar i panelen var Aphram Melki och Stefan Bergström. Aphram Melki bland annat
kommunalråd i Järfälla, ordförande i Miljö- och bygglovsnämnden, ordförande i Miljö- och bygglovsnämndens arbetsutskott.
Stefan Bergström är kommunalråd i Sundbyberg och ordförande i stadsmiljö-och tekniska nämnden och ordförande i kommunstyrelsens exploaterings- och hållbarhetsutskott.
Andra svenskar på plats var till exempel Bosse Andersson vice ordförande i beredningen för trafikplanering Stockholms läns lansting, Göran Norlin Tyresö kommun och Magnus Hunhammar senior expert vid Kompass och tillika grundare av Podcar City-konferensen.
Paneldebatt med tre svenska kommunalpolitiker om Podcars vid Podcar City i Antwerpen
Det finns ett stort intresse för Podcar-system bland svenska kommuner. Hittills har det gjorts ett 20-tal utredningar och det pågår ett tiotal just nu. Med det växande intresset för självkörande bilar har intresset för Podcars aktualiserats på nytt och många kommuner inser nog att även om självkörande bilar på sikt kan minska antalet bilar på vägarna kommer det ta lång tid, något som kommunerna inte har.
För just nu växer många svenska kommuner så det knakar och det måste byggas tiotusentals bostäder och då krävs även att det byggs ett transportsystem, cykelvägar och gångvägar som inte bara är smarta utan som fungerar redan idag och i framtiden. Det krävs dessutom en kollektivtrafik som minskar behovet av persontransporter och håller för en framtid utan tillgång till billig olja.
Här har Podcars alla fördelar på sin sida. Då det är en befintlig och beprövad teknik som minskar behovet av bilar, har enorm passagerarkapacitet, är överlägset i säkerhet, kan byggas inom stora och små samhällen, alltid drivs av el och stör inte övriga trafik, byggnation eller markytor frigörs då det kan byggas ovan mark. Podcar-system kostar dessutom en bråkdel att bygga och underhålla jämfört med transportsystem som tex spårvagnar, elbussar och personbilar.
Hur övertygar man då kommuner och entreprenör/företagare om varför ett Podcar-system är det självklara valet för att skapa en dynamisk region/samhälle och hur det kan öppna upp allehanda affärsmöjligheter? Har man kunskap om Podcar-tekniken och är entreprenör eller varför inte organiserad grupp lokala invånare gäller det att hitta samarbetsformer mellan privata och publika aktörer så som en kommun. Ett tips är att lyssna på Nathan Korens presentation som hölls under Podcar City-konferensen i Antwerpen som går igenom just detta.
Nathan är amerikan men håller till i London och är arkitekt, transportplanerare, mjukvaruentrprenör och bland annat grundare av Podaris -en simulator-platform för samarbete kring urban stadsplanering. Med det digitala verktyget kan ingenjörer och intressegrupper mötas och tex testa hur olika Podcar-projekt skulle fungera i verkligheten.
Nathan Koren om Podaris och smarta verktyg för stadsplanering med Podcars
Trevlig fredag!
Det är allt en liten klick av våra kommunalråd som bryr sig om hur folk ska förflytta sig i framtiden. Att resurserna ska sina inom en ganska snar framtid och inte räcka finns inte i deras värld. Allt kommer bra fortsätta som vanligt i deras små hjärnor. Det mesta kretsar kring utbyggnad av köpcentrum, arenor, nya parkeringar samt asyl...iallefall i min kommun.
SvaraRaderaHej Berra. Ja så ser det nog ut i många kommuner men det går att påverka. I paneldebatten berättade Ann-Christin Frickner att det är en kombination av okunskap om att det överhuvudtaget exister något som Podcars och hur finansiering kan lösas med i steg 1 -mötesplatser där privat och offentligt samarbete kan diskuteras. Min uppfattning att människor är väldigt positiva till Podcars (även kommunal-politiker som talat med mig om saken) när de sätts in i hur tekniken fungerar och vad det kan göra för det lokala samhället och transportsystemet så ge inte upp!
SvaraRaderaMvh
Johan
Och många kommunalpolitiker inser säkert att fler bilar på vägarna till och från nya bostäder inte kommer fungera. Visst, finns det säkert de som hoppas att självkörande bilar och bussar ska lösa det problemet men situationen är så akut med behov av transportlösningar/bostäder att planer för befintlig teknik måste undersökas/planeras för redan idag. Då är Podcars ett riktigt intressant alternativ.
RaderaMvh
Johan