Här kommer lite fredagsmys eller fredagsfika, signerat Shannon McDonald som höll en mycket sevärd presentation under Podcar City -konferensen vi bevakade på plats i Antwerpen, 19-21 september. Vi har nämligen precis laddat upp tre presentationer från sessionen "Urban Impact of Automated Transit" (urban mobilitet) som handlade om hur städer och samhällen kan designas för att integrera hållbara transporter.
Här kommer vi fokusera på Shannon McDonalds presentation som inte bara omfattar hållbara transporter och hur vi skapar en stad för människor att mötas och röra sig enkelt. Det finns nämligen, tro det eller ej, exempel från bilmeckat USA där man var tidiga med att planera samhällen med ett helhetstänkade kring hållbarhet och värnandet om människors välmående där bilen inte står i centrum!
Shannon McDonald arbetar som arkitekt med specialisering mot hållbar urban design, energiplanering, parkeringsytor och transporter. McDonald är även assisterande professor i arkitektur vid Southern Illinois University och författare till boken The Parking Garage: Design and Evolution of a Modern Urban Form (2007). McDonald är en efterfrågad föreläsare och har bland annat hållit föredrag vid Library of Congress och The American Institute of Architects.
Nu till presentationen.
I slutet av 1960-talet grundade James Rouse den lilla staden Columbia, nordväst om Balitmore City i den amerikanska delstaten Maryland. "The Garden for the growing of people" kallade James Rouse det lilla samhället som idag har över 100 000 invånare och sedan 1970-talet funnits med högt upp på topp-10 listan för det bästa ställena att bo på i USA.
Columbia är ett samhälle som skapades för att uppmuntra mångfald och hållbarhet. En plats där människor kunde mötas och röra sig enkelt såväl till fots som med cykel och där grönområden och odlingsmark fick vara kvar för att värna om självhushållningen och resurserna. En stad och ett samhälle skapad i en trivsam miljö för människor att leva i. Columbia sticker därmed verkligen ut bland amerikanska städer och samhällen med så mycket grönska och grönområden att det knappt går att hitta till bilmackarna.
Bakom Columbia ligger grundaren James Rouse som var en envis fastighetsutvecklare som först blev känd för sina shoppingcenter men senare som samhällsplanerare och filantrop. Idag är Columbia ett välbärgat och populärt område som förvisso inte byggt det sedan 1970 planerade Podcar-system Rouse ville ha i staden men som än idag tjänar som inspiration för många amerikanska städer.
Världens första Podcar-system byggdes istället i Morgantown, i granndelstaten Virginia som lyckades få statliga bidrag för att bygga ett hållbart transportsystem som används än idag och som blivit inspiration till de som följt efter sedan dess, tex Europas första Podcar-system.
Se gärna Shannon McDonalds presentation av James Rouse vision och det Columbia som bortsett från Podcar-system, kommit en lång bit mot ett mer hållbart samhälle. Och vem vet, kanske får vi se ett Podcar-system i staden framöver och att James Rouse cirkel därmed blir sluten...
Se gärna även övriga två presentationer på temat "urban mobilitet" med Arthur Scheltes presentation vid Goudappel Coffeng (holländsk konsult- och planeringsföretag inom mobilitet) samt presentationen av Lieselot Vanhaverbeke, vid Vrije Universiteit Brussel.
Trevlig fredag!
Shannon McDonalds inspirerande presentation om staden Columbia i Maryland, USA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.