Tesla Powerwall kom i två versioner, både tänkta för hushåll för lagring av el från från egna solceller och/eller vindsnura. Det på 10 kWh var tänkt som back up vid strömavbrott och för överföring av el till hushållet under natten. Medan det på 7 kWh var tänkt för daglig användning. Dessa båda hushållsbatterier kostade 35 000 kronor respektive 30 000 kronor. Det låga priset möjliggörs tack vare Teslas jättebatterifabrik/gigafabrik vi skrivit om tidigare.
För större fastigheter och företag erbjöds vid sidan av dessa hushållsbatterier, betydligt större Tesla Powerpack, där 16 st batteripack på 6,6 kwWh styck är staplade i fack i ett skåp aningen större än ett vanligt kylskåp. Priset på Powerpacks är okänt men de är tänkt att användas av elbolag eller större fastigheter och företag som vill lagra och/eller sälja sin egenproducerade el.
I fredags kom dock nyheten om två helt ny batterier, Powerwall 2 och Powerpack 2. Powerwall 2 lagrar nu 14 kWh och kostar enligt Teslas svenska hemsida, 61 000 kr. Totalpris med installation och utrustning för hamnar på72 200 kr. Men momsatsen är satt på batteriet och ej installtionen vilket gör att priset sannolikt blir minst 76 000 kr med installation. Detta är förstås mycket pengar men det är värt att notera att i batteripriset ingår även inbyggd växelriktare, vilka ofta ligger på 10 000 kr och uppåt och är nödvändiga i en solcellsanläggning.
Powerpacks 2 har även det dubblerat sin lagringsmöjlighet och kan nu lagra 210 kWh. Precis som tidigare finns inga uppgifter på priset för de störa Powerpacks men vi gissar de flesta beställer flera och priset därför är förhandlingsbart...
Med tanke på att Teslas hushållsbatterier är tilltalande estetiskt (olika färger och ser ut som en stor smart-telefon...), praktiskt kan hängas på väggen (vikt runt 100kg) och kan lagra så pass mycket energi på liten yta kommer det nog locka många som producerar sin egen el även här i Sverige.
Den andra och egentligen största nyheten är att Tesla och Solarcity skapat olika former av glasformade solcellspaneler, ja eller tegelbrickor och plattor beroende på vilken taktyp man vill ha, med inbyggda solceller. Tanken är husägare som ändå ska byta tak ska vända sig till Tesla/Solarcity och installera ett tak med inbygga solceller.
Vid lanseringen vid Universal Studios i Los Angeles visar Tesla upp ett antal olika hus med helt olika takformer och takpannor, där dessa nya solcellstak har lagts på med unika mönster och former. I videon visar Tesla även att glasmaterialen som omger solcellerna är mycket mer tåliga än traditionella takpannor...
Vi kan även tänka oss att Tesla vill möjlggöra för elbilsägare att kunna "ladda sitt hus" under natten med batteripacket i elbilen. Kanske skulle det rent av fungera på tex tidiga Tesla Model S eller rent av sportbilen Tesla Roadster. Det skulle öppna upp för möjligheten att utnyttja delar av det 85 kWh batteripack som sitter i de flesta av Teslas elbilar. Även om bara säg 50 kWh av dessa 85 kWh laddar huset (för att säkra tillräckligt med energi kvar i batteriet) motsvarar det alltså 3,5 Tesla Powerwall 2. Frågan är dock om man vill ladda ur och ladda på batteriet regelbundet i elbilen med risk för att förkorta livslängden men kan det användas som back up vid strömavbrott kan det vara guld värt. Bara en tanke men inte säkert Tesla går den vägen, vill ju sälja Powerwalls...
Om Teslas takpannor och nya batterier fungerar kan det bidra till revolutionen av energimarknaden som redan börjat där allt fler vill ta kontroll över sig egen energiförsörjning och kunna lagra el för senare användning under natten eller för att köpa/sälja elen till bäst pris.
Många kommer säkert även undersöka möjligheten att gå helt off-grid där solel/värme kan kombineras med batterilagring komplementerat med uppvärmning med ved, mindre vindsnurror, bergvärme, värmepump osv. Möjligheten för att nå egen energiförsörjning styrs helt enkelt av lokala energi-förutsättningar, intresse och plånbok men i allt mindre grad av tekniska hinder.
Den 17:e november röstar Teslas och Solarcitys investerare om Tesla ska få köpa Solar City för 2,6 miljarder dollar eller knappt 23,4 miljarder kr i aktier. Med den här lanseringen är det svårt att se att sammanslagningen inte kommer bli av även om det exakta slutpriset och datumet förstås kan flyttas.
Är ni nyfikna på hur det är att resa med en Tesla kan ni läsa om vår nyligen avslutade 430 mil långa Europa-resa med en Tesla Model S.
Elon är en sann inspiration. Så ödmjuk och givmild trots sin stora framgång. Han inger verkligen hopp för mänskligheten
SvaraRadera