2016-10-10

Podcar-genombrottet 2016: Revolutionerande transportsystem för gruvindustrin/gods och för persontransporter

I fredagens inlägg visade vi vår första video från Podcar City -konferensen i Antwerpen där vi tillsammans med konferensdeltagarna gjorde ett studiebesök till Europas första självkörande Podcar-system. Ett system som holländska 2getthere ligger bakom och som varit i trafik över tio år i Rivium Business Park i Rotterdam.

Nedan har vi klippt färdigt de fyra första presentationerna som ägde rum den 20:e september under dag två av Podcar City-konferensen vid University of Antwerpen som vi fick uppdraget att bevaka. Presentationerna är bara runt 15 minuter långa och passar därför utmärkt under fika-rasten eller när man vill få lite positiv energi från inspirerande, hållbara transportsystem!

Temat för den första sessionen var "Podcarsystem i drift" där vi får se många spännande varianter på Podcar-system som redan finns och används av många människor idag, däribland 2gettheres i Rotterdam och den uppmärksammade lilla självkörande Olli som vi skrivit om i tidigare inlägg här på bloggen.

Om Local Motors, företaget bakom Olli får ni höra av Matthew Lesh som står för en av presentationerna och är Director of Mobility Systems vid företaget. Matthew Lesh har vi skrivit om tidigare då Johan rapporterade från fjolårets Podcar City konferens i Silicon Valley.

Local Motors är ett ungt företag som på mindre än 10 års tid lyckats tillverka en rad olika elfordon. Olli som är företagets senaste produkt är en självkörande mini-elbuss vars delar till 30 % är tillverkade med 3D skrivare i företagets minifabriker, vilket är rekord inom bilindustrin enligt företaget själva. Men Olli är ingen "vanlig" självkörande elbuss den är bland annat självlärande och kan kommunicera med sina passagerare tack vare det inbyggda självlärande kommunikationssystemet IBM Watson. Detta är alltså  mjukvaran/superdatorn som IBM utvecklat och som fått mycket uppmärksamhet sedan den tidigare i år användes för att ställa rätt diagnos och föreslå behandling på en japansk patient med en ovanlig form av leukemi som läkarna inte kunde klara själva. Watson har även bland annat besegrat USA:s två överlägset bästa mänskliga Jeopardy deltagare...  

Local Motors och "Olli" av Matthew Lesh



Den presentation som kanske stack ut mest på hela konferensen stod Andries Louw för, VD och grundare för Futran System och företagen Milotek och Podcar Africa. Detta transportsystem är på väg att revolutionera gruvindustrin/transporter av tungt gods och kan få minst lika stort genomslag inom persontransportsektorn i Sydafrika. Till mycket låga transportkostnader, 1/3 av vad övriga konkurrenter tex kunde erbjuda för att transportera kol till och från ett gruvbolag, kan Milotek erbjuda enkla och säkra transporter som klarar upp till 20 ton per vagn på stålställningar med stål från svenska SSAB. Stålkonstruktionen för Miloteks Podcar-bana nominerades av SSAB till Swedish steel prize 2015.

Andries Louw tilldelades nyligen även priset Climate Solver 2016 av Världsnaturfonden för sitt transportsystem som minskar behovet av lastbilar och bilar på vägarna och frigör ytor för djur och människor att röra på sig. Detta samtidigt som transportsystemet kan byggas och underhållas billigt i ett land och på en kontinent som i praktiken saknar en infrastruktur för transporter överhuvudtaget.

Vad som är intressant är att gruvbolag och företag med stora transportbehov nu står i kö för att investera i Milotek då de ser vilka enorma besparingar de kan göra på sina verksamhet och hur den kan göras snabbare och effektivare. Bara för några veckor sedan fick Milotek sitt första kontrakt från ett gruvbolag i Sydafrika som vill att Milotek ska bygga ett system som kan transportera 350 ton kol varje månad med hjälp av företagets Fractional Rapid Transit system (FRT) som de kallar det (se presentationen så förstår ni hur det funkar). Systemet ska vara igång den 11 April 2017.

Andries Louw har även precis fått sitt första kontrakt för att bygga ett Podcar-system för persontransporter för Pretorias Universitet i Pretoria utanför Johannesburg. Flera är intresserade av podcar-systemet, även grannlandet Botswana.

Vad som gör Miloteks och Podcar Africas genombrott extra viktigt är att det kan få upp ögonen för de övriga varianter av Podcar-system som finns och som är under utvecklingen på olika håll i världen. För när de stora elefanterna nu ser vad de kan tjäna på dessa system och när planerare och investerare av nya persontransportlösningar kan besöka fungerande och innovativa system och se dess uppenbara fördelar gentemot konventionella system -kan etableringen av Podcar-system gå snabbt!  

Genombrottet i Sydafrika? Andries Louw med Milotek och Podcar Africa


En annan mycket sevärd presentation under denna session stod Gilbert Gaigner för, grundare bakom bland annat EasyMile. Detta företag arbetar med utveckling av smart navigation och trafiklösningar som minskar behovet av vägar i städer och skapar ytor för människor att röra sig till fots, med cykel som kompletteras med ett fåtal självkörande bilar som i huvudsak delas av många personer samtidigt.

Gilbert Gaigner och EasyMile testar just nu sina självkörande minibuss-liknande fordon i olika klimat, bland annat i Sverige där ett av EasyMiles självkörande fordon testkördes vid Kista Mobility week i våras. Men även i en rad andra länder däribland i Dubai för att lära sig hur batteriet och fordonet påverkas av extrem värme och när klimatanläggningen måste gå på högvarv för att hålla temperaturen inne i fordonet. I vinter kommer fordon testköras i Finland för att på motsvarande sätt testa hur fordonet klarar kyla, halka, snö och dimma. Kika nedan!

Gilbert Gaigner, EasyMile


Fler presentationer från Podcar City-konferensen är under bearbetning så håll utkik här på bloggen och youtube-kanalen de närmaste dagarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.