Vi börjar med nyheten som Sveriges Radios eko rapporterade om imorse, nämligen att Moderaterna nu säger nej till den omtalade höghastighetsbanan mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som regeringen lagt fram. Detta jätteprojekt som enligt Trafikverkets kostnadskalkyl skulle kosta 230 miljarder +/- 30 miljarder kronor att bygga...
Men som vi skrivit om många gånger här på bloggen och Johan skrivit i flera debattartiklar däribland på Svt Opinion och i nyhetsbrevet Destination för nätverket Kompass finns det andra möjligheter att bygga hållbara transporter för framtiden som ger mycket bättre resultat för fler människor.
Detta tycks nu Moderaterna och sedan tidigare Liberalerna som redan sagt nej till förlaget, inse. Vi bryr oss inte från vilket politiskt håll frågan lyfts, det viktiga är att saklighet och fakta framkommer så att en långsiktigt hållbar infrastruktur för transporter i Sverige kan återbyggas.
Ulf Kristersson, moderaternas ekonomiska-politiska talesperson pekar dock med rätta på två viktiga punkter när det kommer till höghastighetsbanan:
- Det riskerar bli orimligt dyrt.
- Det finns mer akuta behov av förbättringar för övriga trafik -särskilt för masskommunikationer och godstrafiken.
Nu återstår det att se om regeringen kan bortse från att man initierat ett prestigeprojekt som visade sig vara ohållbart och dåligt för Sverige och precis som när det gäller skatten på solel, gör om och gör rätt. Att göra misstag gör vi alla, men hur vi hanterar självinsikten och kostruktiv kritk från andra och hur vi sedan omvandlar den till visdom och handling är vad som känntecknar ansvarsfullt ledarskap i våra ögon.
Vi får säkert anledning att återkomma till frågan om höghastighetbanan i senare inlägg.
Folkomröstning om fracking i Kalifornien samma dag USA väljer president!
Igårkväll sändes ett sevärt reportage från Kalifornien i slutet av Svt:s Aktuellt-sänding. Reportaget handlade om Monterey County-delstatens oljerikaste region som den 8:e november ska rösta om ett förbud mot fracking. Monterey som Johan besökte under sin resa i Kaliforninen i novemberi fjol, har sedan slutet av 1940-talet utvinnit olja med konventionella metoder.
Men i takt med att utviningen minskat i takt med uttömningen i fälten har Kaliforninen ökat sitt beroende av importerad olja. Johan skrev i sin masteruppsats vid institutionen för Freds och konfliktstudier vid Uppsala Universitet om USA:s sårbarheter för oljekriser och tittade på hur landets påverkades av oljekrisen 1973-74. Uppsatsen väckte bland annat intresse hos säkerhetsanalytiker på andra sidan Atlanten och en artikel baserad på uppsatsen publicerades 2011 i dåvarande Energy Bulltein och finns numera att läsa på resilience.org
I uppsatsen kunde Johan bland annat konstatera att Kalifornien redan under början av 1970-talet var mycket beroende av oljeimporter och att USA valde att inte förbereda de stora oljereserver som fanns i delstaten då de var avsatta för landets militärmakt i händelse av krig. Detta bidrog till att försvärra oljekrisen där bland annat ransonering av bensin infördes i USA och stora delar av Europa.
Att Monterey County ska hålla en folkomröstning på samma dag som USA väljer president om en så viktig fråga som ett förbud mot den minst sagt kontroversiella utvinningsmetoden som kallas fracking är anmärkningsvärt. Skulle det mot förmodan bli ett förbud mot fracking i delstaten kan det få långtgående konsekvenser för andra delstater där frågan är uppe under behandling men oavsett utgången kommer nyheten att helt drukna i nyheter kopplade till presidentvalet!
Listigt val av röstdag måste sägas då de flesta amerikaner i Monterey County säkerligen helt kommer missa att de kan rösta i denna fråga samma dag som Hillary/Trump ska väljas! Något som säkerligen gynnar oljeindustrin som inte behöver övertyga lika många röstande i Monterey om denna minst sagt viktiga fråga.
Varför är det då så viktigt att rösta för ett förbud av fracking i Kalifornien? Farorna med fracking är många och dessa har vi avhandlat i en rad inlägg som ni finner samlade under rubriken "skifferbublan" under fliken navigera till rätt inlägg ovan.
Skiffebublan är även något vi granskar i detalj i ett helt i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet
I inslaget från Svt som ni finner 31:45 min in i gårdagens Aktuellt tar man bland annat upp det vetenskapligt dokumenterade onaturliga jordbävningar som nu är vardag i delstaten Oklahama sedan olje- och gasindustrin började med omfattande fracking i stora delar av delstaten.
Förorenat grundvatten som riskerar människors hälsa och ekonomi (måste köpa vatten på flaska/beställa tankar med vatten om vattnet blir förorenat läckande av metangas från frackingen i marken), är annars den största faran för en delstat som redan lider av stor vattenbrist.
När Johan var i Kalifornien serverades vatten på flaska från Norge på restauranger som hälldes upp i karaffer och sedan serverades för hand efter behov av personal som ursäktade sig med att de enligt lag inte får slösa på vattnet på grund av torkan.
Vi avslutar med ett talande citat från miljöaktivisten Andy Hsia Coron från Svt:s inslag:
"Långt mer viktigt för delstaten och Monterey är om vi kan vara vattenberoende eller inte.
Hela världen kommer sälja olja till oss men ingen kommer sälja vatten till oss".
Visst kommer vatten säljas till Kalifornien även i framtiden men frågan är mer till vilket pris och hur det påverkar landets överlägset viktigaste jordbruksproducent av grönsaker, frukt och nötter?
San Ardo, Monterey County
Bild av Johan Landgren
20-25 tusen i investering per invånare om allt tas på ett år. 2-2500 per år om det byggs på tio år. Nu tar det längre tid att bygga allt.
SvaraRaderaOm detta är för dyrt är en fråga men det behöver inte förhindra rimligt ökat förebyggande underhåll av dagens järnväg istället för dagens reparationer när det blivit stopp. Förbättrad framkomlighet för person och godstransport genom fler omkörningssträckor och fler inmatningspunkter för el bör vi också kunna bygga.
Effekten av de självstyrande bilar behöver tänkas mer på. Jag återkommer nästan säkert om det.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vi kommer få allt fler olika bilar som Tesla idag med en begränsad självstyrande möjlighet och detta underlättar för ägarna. Men strax efter kommer helt självstyrande - min gissning är senast år 2021. Taxi och föreningar köper snabbt de flesta bilarna. Bekvämlighet och allt snabbare fallande avgifter gör att passagerarna väljer att resa allt längre med bilen för att komma dörr till dörr.
RaderaMed fler autonoma lastbilar som åtminstone kan köra på el ett antal mil kan förbud för andra transporter ske först nattetid i stadskärnor och strax efter överhuvud taget. Nästa steg är att bara fordon som är eldrivna får köra på vissa gator.
Allt fler som bor utanför stadskärnor väljer den billiga taxin hela vägen med än lägre taxa vid samåkning. Buss, tunnelbana och pendeltåg tappar åkande. De autonoma fordonen minskar trängseln för de kan köra tätare och minska onödiga köer också med alternativa färdvägar samt tillbringar inte 30% av färdtiden i city med att leta parkering.
Förmodligen behövs järnvägen mest för gods och längre persontransporter i slutet av 2020-talet.
Möjligen sker även längre persontransporter allt mer med autonoma fordon. Kanske får de autonoma hålla högre hastighet än kvarvarande äldre bilar med förare.
Påverkan på beslut om infrastruktur av autonoma fordon kommer enligt min pessimistiska syn först när de autonoma nått flera procent av beståndet. Intresset för allt mer tidiga autonoma funktioner verkar öka snabbt. Elbilar kan påverka beslut om infrastruktur lite tidigare.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vi kommer nog inte i en framtid utan resurser vara så beroende av snabba transporter hit och dit. Vi kommer tvingas styra om det mesta till mer lokal produktion av både matproduktion, tjänster och konsumtion. Så därför tror jag inte en höghastighetsbana är så jätteviktig.
SvaraRaderaFöresten. Vem får böterna om ett självkörande fordon kör för fort eller någon annan typ av överträdelse mot trafiklagen? Nanotec>>> Tror min mjöd misslyckades. Har svept en halvliter nu och känner inget men ganska gott är det ändå.
Utan resurser inga transporter. Berra jag är ingenjör och därför övertygad att det går att lösa väldigt många problem. Robotexplosionen gör att mer produceras närmare kunderna.
RaderaFast övergången från vårt enorma beroende av olja kan göra det besvärligt under många år. Det kommer att finnas mycket el i Sverige av allt att döma de närmaste årtiondena. Problemet är att det inte ser ut så i de flesta länder.
Det mesta tyder på att det blir tillverkarna som försäkrar de sant autonoma fordonen.
Gläder mig att ditt misslyckande smakar gott. Tror jag själv ska ta ett litet glas vin och fira framgången som blev känd i eftermiddags för ett av mina aktieinvesteringar (Glycorex). De sysslar med underlättande av transplantationer av organ.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nanotec >> du kanske är lite av en teknikoptimist? Tyvärr tror jag inte mycket på den nya tekniken. Den kommer även att suga resurser som vi inte kommer att ha. Amish-folk är nog dom som kommer klara sig bäst framöver. Den som lever får se :) jag firar också lite. Den bästa potatisskörden någonsin, trots torkan. Märkligt! Potatisen kommer räcka både till folk och fä här på småbruket.
SvaraRaderaSimma lugnt/Berra
Berra det bekymrar mig att du är tveksam till ny teknik. Trevligt att du ändå använder den här bloggen, din dator och internet. Jag ser det som nödvändigt att vi har möjlighet att överleva på mat som produceras här i landet. Småbruk behövs, som jag ser det, främst för att i en kris kunna lära fler att odla och borde uppskattas mer. Jag har själv potatis i marken, kanske mer än vad vi äter resten av 2016. Grattis till din stora skörd.
RaderaSurfa lugnt på internets vågor!
Vänliga hälsningar
Nanotec