Sidor

2016-10-13

Maskininlärning, AI och Ekosystem för självkörande transporter

Nedan följer tre högaktuella presentationer på temat maskininlärning, artificiell intelleligens (AI) och ekoystem för hållbara transportystem. Presentationerna är från Podcar City-konferensen vi deltog i och filmade 19-21 september i Antwerpen.

En av presentationerna som vi tror kan vara av extra intresse för bloggens läsare var presentationen där Serkan Arslan, Nvidias Europachef för automatisering, bland annat berättar om hur långt bolaget kommit med sin egenutvecklade hårdvara. Teknik som bilindustrin nu använder för maskininlärning och artificiell intelligens till självkörande fordon. Vi tror många, precis som vi blev, kommer bli förvånade över hur långt man utvecklingen kommit med maskininlärning och artificell intelligens för olika typer av fordon.

Serkan visar i presentationen tex en video som visar tydligt att det inte är avgörande eller ens möjligt att programmera en bil att hantera alla olika situationer en människa ställs inför i trafiken. Gränserna och möjligheterna kommer man istället undan och förbi med programvara där bilen får öva och lära sig genom att köra på riktigt. Redan nu är resultaten häpnadsväckande! 

Att det finns hårdvara med sensorer, radar och laser som redan klarar snö och mörker har vi skrivit om tidigare men det här är på en helt annan nivå. Bilens "erfarenhet och intelligens" av tidigare körning i olika trafikmiljöer är avgörande för dess möjlighet att klara nya situationer visar maskininlärningen.

För de flesta är Nvidia mest känt som ledande utvecklare av grafikprocessorer som används flitigt av spelindustrin för att skapa nya dator- och TV-spel. Grafikorten sitter förstås även i de flesta användares datorer för att kunna hantera de allt mer grafikkrävande spelen. Men Nvidias senaste extremt kraftfulla grafikprocessorer och dator sitter redan i tex Volvos 100-talet självkörande testbilar vi skrivit om tidigare och Nvidia grafiksimulering används av samtliga biltillvekare vid krocktester i virtuella testmiljöer.

Anledningen till att Nvidia och Serkan Arslan var på plats vid Podcar City-konferensen var förstås för att de ser att tiden nu är mogen för att Nvidias teknik även ska kunna användas i olika Podcar-system där självkörande fordon redan är en verklighet sedan årtionden (ja du läste rätt, Google var inte först med detta!). När Podcars ska klara nya trafikmiljöer, kanske utanför de avgränsade områden som de idag finns tex 2getthere:s system i Rotterdam eller Ultra Global PRT vid Heathrows flygplats utanför London, krävs hårdvara och mjukvara där maskinlärning och artificiell intelligens kan användas och utvecklas fullt ut.

Kika eller lyssna gärna på Serkan Arslans presentation nedan så förstår ni vad vi menar.

Vi har även laddat upp två andra sevärda presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen, även de från sessionen "Enabling Technologies". Dessa två berör mer hur vi hittar smarta lösingar att bygga ekomsystem för trafiken. Hur vi kombinerar olika transportsystem med navigering och aktuell trafikinformation för att minska trafikkaoset kring staden och behovet av antalet fordon på vägarna.

Ena presenationen står Geert Vanbeveren för, chef för global Business Development for Innovative Technology in the Mobility domain, vid Siemens.

Den andra presentationen står Richard Harris för, chef för Xerox tankesmedja med inriktning på servicelösningar inom mobilitet.

Serkan, Arslan, Nvidia:
Maskininlärning och Artificiell Intelligens med Nvidias teknik för självkörande fordon

8 kommentarer:

  1. Tack Johan det var mycket intressant att se videon med Serkan Arslan från Nvidia. Rekommenderar den för alla som vill veta mer om utvecklingen av autonoma fordon. Ska se de andra senare.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hästar tror jag är framtiden. AI är bara trams...

    Nanotec>>>>>> nu jäklar är det kräm i mjöden... Säkert en 7 -8% he he..

    Simma lugnt

    SvaraRadera
  3. Av de två andra tyckte jag Richard Harris var mest givande.

    Och Berra vad är din definition av AI?

    Var på Karolinska i Solna igår på föredrag hela dagen om hur vi påverkas av mat. Det var nästan hela transportsystemet från jord till utfärd ur kroppen som berördes. Det hästar gillar är framtiden. Elithästar utomlands äter havre från Sverige och det är nyttigt för oss också. Satt bredvid en trevlig marknadsförare från Lantmännen. Den stora nyttigheten är en liten del av förpackningen till kärnan. Mjöd nämndes inte men hur hela vårt humör påverkas av vad vi förtär och hur de mikroorganismer vi har inombords reagerar på maten.

    Vid lunchen talade jag med en mycket gammal hjärnforskare och han konstaterade att många äldre riskerar kronofogden snart när de inte lärt sig sköta betalningar modernt och alternativen försvinner. En AI skulle kunna rädda dem.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en stund sedan på VA:

      "Finska mjukvaru- och tjänsteföretaget Tieto är det första listade nordiska företaget att sätta en artificiell intelligens i ledningsposition. Det skriver Business Insider.

      Tietos AI-förstärkning kallas Alicia T, och "hon" verkar inom en ny dataintensiv affärsenhet vars uppdrag är att utveckla nya affärsmodeller för kunderna genom att använda stora mängder data. Här spelar AI-teknologin en nyckelroll.

      Alicia T. kommer att fungera som en rådgivare till ledningsgruppen, men ses som en fullständig medlem och även ha rösträtt."

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  4. Nanotec>>>> min definition lyder så här: vetenskapen och tekniken att skapa intelligenta maskiner.

    Det som saknas i den definitionen är tveklöst resurserna och det är det faktumet som gör mig tveksam till AI i framtiden.. Jag är rädd för att resurserna knappast kommer att räcka till att mätta befolkningen fram emot 2050. Hungriga människor är inte att leka med..

    Hästar däremot. Dom är mycket bättre att satsa på och smarta maskiner och fordon som hästar kan dra..

    Mvh Berra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästen äter havre medan en AI äter ström. Vi har fått mycket mer ekonomiska resurser de senaste 25 åren men el används i stort lika mycket. Läste nyss i dagens DI att Scanias vd vill satsa på odlad energi men måste få hjälp av också de svenska politikerna med EU.

      Mycket resurser förslösas och däribland havens fiskar. På Nobel Forum igår visade en föredragshållare en bild på fiske utanför Florida på 50-talet med en fet fisk större än den smale stolte fiskaren och en bild med dagens lika stolte men fetare fiskare med en betydligt mindre fisk. (Explosionen av fetman idag menade några beror förmodligen på olämpliga kombinationer av tillsatser i färdigmat och våra tarminvånare). En möjlig åtgärd är att vi börjar äta mer havre och då speciellt en sort bönderna inte vill odla.

      Fast mängden och arterna odlade fiskar ökar - om det lyckas kompensera för utfiskning i haven är osäkert. När det gäller odling på land kan vi tillverka maskiner som drivs med el. Hur mycket el som krävs för dessa är jag osäker på men en gissning är under 5 TWh.

      Fast visst kan vi få ett sammanbrott i samhället där ström saknas länge i stora områden. I ett sådant läge kan dina hästar göra lite nytta. Får rådfråga en lämplig AI. Har i eftermiddag fyllt min gamla V70 med äpplen för att imorgon transportera dem till källaren på lantstället, så någon matsäkerhet ökar.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  5. Nanotec > visst har vi haft en fantastisk utveckling sista 20 åren. Vilket vi kan tacka billig energi för. Det jäkliga är att vi nog inte kommer ha det framöver när den billiga oljan sinar och att all olja kan bytas ut mot ström är bara en utopi.. Jag tänker iaf försöka lära mina ungar att driva ett fossilfritt småbruk så långt det går.. Då kommer dom att ha den kunskapen om det skulle behövas.. Själv slaktade jag ett par urslagstackor i går och som sagt. Källaren är halv i potatis och morötter :)
    Tjing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berra olja används till mycket och det kommer att vara en svår omställning till annat. Vi kan tillverka ny syntetisk olja idag men det kräver energi. För mig tycks utvecklingen av jordisk fusion gå framåt ganska bra. men det går inte att säga att vi har lönsam jordisk fusion inom 20 år även om jag tror det är möjligt. Fast vi har lärt oss allt fler sätt att nyttja följdverkan av utomjordisk fusion. Du nyttjar växternas infångande av solsken (förutom fossilt solsken till traktor och kvävegödsel mm). Jag har försökt öka samhällets användning av el från flödande energi. Och lyckats med lite tur åstadkomma sparande av mycket el och en del olja. Min odling av växter är obetydlig. Djurhållningen har inskränkt sig till katt.

      Min ena unge är Blå Stjärna och kan därmed mjölka kor för hand och backa traktorer med två släp samt i teorin skjuta en sjuk eller skadad ko eller häst samt kanske hjälpligt (miss-)sköta ett helt lantbruk.

      Den andra ungen har bra hand med sina barn och hela hans familj utom den lilla nyfödda plockade en hel del blåbär i somras men han kan nog mest om datorer och är expert på bildhantering.

      Ja nu finns det en hel del äpplen körda till lantstället och lite mer annan mat påfylld där ute.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.