Sidor

2016-10-07

Fredagsmys: Vårt besök till Europas första självkörande Podcarsystem!

Här kommer del 1 av 2 från vårt studiebesök till Rivium Business Park i Rotterdam vi gjorde den 19:e september. Ett mycket spännande och lärorikt besök om ett hållbart transportmedel för framtiden som vi fick möjlighet att göra som en del av vårt deltagande i konferensen Podcar City and Advanced Transit i Antwerpen.

I Rivium Business Park finns Europas första helt självkörande Podcar-system skapat av holländska företaget 2getthere långt innan Google och övriga började testköra sina självkörande bilar! Vi fick en guidad tur med en av grundarna själva, Robert Lohmann. Lohmann har arbetat med Podcars sedan företaget startade redan 1999 och har med sin kollegor i över ett årtionde framgångsrikt drivit detta spännande transportsystem som snart är inne på sina tredje generation Podcars.

Numera finns ett ännu modernare system i Masdar, Abu Dhabi som är skapat av 2getthere och SMRT i Singapore. Nyligen tecknades även ett avtal med ett kinesiskt företag om utveckling och satsning på liknande system i Kina.

Mer om Podcars kan ni läsa under Podcars fliken ovan där ni finner videos och presentationer från konferensen Johan besökte i Silicon Valley i november däribland en presentation av Lohmann om just 2gettheres system. I del 2 av videon nedan (kommer laddas upp när den är klar), får ni få följa med bloggens Roberth på en rundresa med några av 2getthere:s Podcars/ParkShuttles där iakttagelser och fakta ges av Robert under turen i Rivium Business Park, tal på svenska men undertexter kommer vara på engelska.

Kommande veckorna kommer även 20-talet presentationer från Podcar-konferensen i Antwerpen att läggas upp här på bloggen och på youtube-kanalen med detaljer om de olika Podcar-systemen beskrivna i inlägg här.

Trevlig fredag!

2 kommentarer:

  1. Det märks att den är dator styrd, kolla på vägen där den vänder och man ser var exakt var hjulen har gått.
    När jag läste en kurs om robotar berättade att LKAB körde med förarlös dumprar och att de körde så exakt lika varje gång så de fick problem med hjulspår på vägarna, så de fick lägga till lite random för att få lite jämnare slitas av vägen. Om minnet inte sviker så var kurvorna värst.

    Förresten, kul att ni tar er tid att film & lägga upp. Det gillas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Intresassant, tänkte lite på det också men gjorde inte kopplingen till att det berodde på att de tydliga spåren i asfalten beror på att fordonen kör på nästan exakt samma ställe hela tiden!

      Tack för uppskattningen, mkt slit bakom spakarna med filmerna men samtidigt viktigt att uppmärksamma dessa inspirerande system så klart värt det!

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.