Här kommer lite inspirerande fredagsmys med fem nya presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen vi bevakade på plats 19-21 september. Resan till konferensen gjorde vi som bekant med elbilen Tesla Model S, en resa som vi beskrev i detalj i måndagens inlägg.
Session fyra av konferensen berörde "Podcar projekt under utveckling". Vi ska här fokusera på en av dessa presentationer som hölls av svensken Ingmar Andreasson och berör möjligheten att kombinera självkörande fordon, självkörande Podcar-system och det som kallas Autonomous Transit Networks (ATN:s).
Ingemar Andreasson är sannolikt den i Sverige med längst erfarenhet av Podcar-system och har bland annat varit en av de drivande personerna bakom samtliga tio Podcar-konferenser som nu hållits fyra gånger i Sverige, fyra gånger i USA, en gång i Tyskland och nyligen alltså i Antwerpen i Belgien.
Ingmar har tidigare bland annat arbetat vid Volvo och haft många olika konsultuppdrag för företag och länder som är intresserade av att bygga/eller redan har byggt Podcar-system. Just nu konsultar Ingmar inom självkörande teknik och är även Professor emiritus vid KTH:s center för trafikforskning.
I denna presentation ger Ingmar först en översiktsbild över teknikläget för självkörande bilar respektive Podcars och Autnomoums Transit Networks och kopplar sedan i hop styrkorna med dessa självkörande transportsystem till en hybrid eller snarare en intressant helhetslösning som bör tilltala många. Ingmar visar bland annat att om inte användandet av självkörande bilar utformas smart kommer denna nya teknik tvärtemot vad många tror, inte minska trafiken på vägarna utan desstuom skapa en rad andra problem.
Se helt enkelt Ingmars presentation nedan så förstår ni själva!
Ingmar Andreasson: Hur självkörande bilar, Podcars och övriga kollektivtrafik kan kombineras på ett hållbart sätt
Sedan tidigare har vi bland annat skrivit om Serkan Arslans presentation vid Podcar City-konferensen. Hur Nvidia arbetar med utvecklingen av kraftfulla grafikprocessorer som nu öppnar dörrarna för en snabb framfart inom det som kallas maskininlärning och Artificiell Intelligens för tex självkörande bilar. Nvidia är förstås intresserade av att använda denna teknik även för Podcars. Dessa självkörande persontransport-system har använts i årtionden likt det i Rotterdam men först nu börjat få den uppmärksamhet systemen förtjänar, tack vare intresset för hållbara autonoma transportsystem.
Podcars kör till skillnad mot självkörande bilar i de flesta fall på egna banor, ofta ovan mark, för att kunna köra säkert och inte påverkas av övrig trafik och kan därför köra nonstop. Podcar
-system även kallade Personal Rapid Transit eller kabinsystem och spårtaxi på svenska, går dessutom alltid på el och kostar relativt lite att underhålla och bygga jämfört med övriga persontrafik. Billigare än tex järnväg, spårvagn, elbuss eller elbilar/övrig biltrafik.
Övriga presentationer under Session 4 bjöd bland annat på den senaste utvecklingen för Podcars i Storbritanninen (David Watkins, vid Arup) och inspirerande exempel om vad som är på gång i USA av Peter Muller, PRT Consulting Inc. och president för ATRA. Peter Muller höll även en sevärd presentation i november när Johan rapporterade från Podcar City 9-konferensen i Silicon Valley.
Det finns nu 15 videos från Podcar City-konferensen uppladdade på vår youtube-kanal som ni finner lättast under spellistan "Podcar City 2016 Antwerpen". Detta inkluderar även första delen av studiebesöket till Europas första självkörande Podcar-system i Rotterdam.
I helgen laddar vi bland annat upp en sevärd paneldebatt där två svenska kommunalpolitiker deltar... Sedan återstår 20 presentationer till som är under bearbetning så det är dukat för mer Podcar-fördjupning!
Trevlig fredag!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Åter bra kunskap. Och visst kan ett dåligt införande av självkörande bilar ge mer biltrafik. Skolbarn som kräver att få åka istället för att cykla eller gå de långa 500 meter till skolan. Fast samtidigt gör det att föräldrarna kan välja annan tid att själva lämna hemmet. Mindre oljeberoende ger de självstyrande som en fördel.
SvaraRaderaMen som jag ser det kommer nästan oundvikligt någon form av taxi ta över de flesta självstyrande transporter och därmed blir trafiken allt effektivare. 2021 såg jag på en bild och det betyder att från det året blir det snabbt allt svårare att sälja nya bensin och dieselbilar. Konkurserna för eftersläntrare bland tillverkare börjar strax efter och med de troliga förbuden för annat än tysta och luktlösa fordon i allt större delar av våra städer...
Vänliga hälsningar
Nanotec