Själv ska jag resa runt lite till med elbilen med några utflykter i Frankrike och Tyskland innan den långa resan tillbaka till Sverige. Mer om elbilsresan kommer i senare inlägg.
Vi har dokumenterat hela elbilsresan och filmat hela podcar-konferensen. Årets Podcar City konferens bjöd precis som konferensen i Silicon Valley jag bevakade i november, på många inspirerande föredrag och glädjande nyheter. Podcars är ett hållbart transportmedel som få ännu känner till men som har potentialen att verkligen bidra till den fossilfria omställning vi behöver.
Läs gärna min debattartikel jag skrev om Podcars i Svt Opinion för inte så länge sedan. En artikel som väckte debatt som jag sedan följde upp med en replik här på bloggen.
De närmaste veckorna ska vi börja redigera materialet men alla presentationer och vårt besök till Rotterdams podcar-bana kommer laddas upp på vår youtube-kanal och även finnas tillgängliga på Podcar Ciy:s site när de är klara.
Nedan kommer ett litet smakprov med några bilder från resan:
En trevlig podcar i Rivium Business Park, Rotterdam
Poden vid slutstationen, Metro Station
Mottagning av konferensdeltagarna i anrika City Hall Antwerpen som precis firat 450 år
Vårfrukatedralen sett från City Hall Antwerpen
I Vättern och Vänern vaknar dom nu för att fisken inehåller allt för mycket microplast. Dvs otjänligt som föda.. Risken finns att snart dyker det även upp i grundvattnet. När det gör så är det nog klippt för mänskligheten. Den största källan till all denna microplast är slitaget från bildäck. Därför tror jag att det är kört för elbilar och podcars om vi vill överleva på sikt. Järnväg är det vi ska satsa på. Inget annat.
SvaraRaderaHej! Att mikroplaster/fossil olja är ohållbart håller jag med om helt men för att ställa om behöver vi en hybrid övergång och de podcarsystem som går på hjul (gör ej alla som planeras, kommer skriva om två fantastiskt spännande system som ska byggas i Sydafrika. Ett för en gruva ett för passagerare.
RaderaÅtgången av olja/mikroplast till podcars är minimal då de kräver mindre än en tusendel mot antalet bildäck det ersätter på vanliga bilar.
Järnväg, absolut men det ersätter ej podcars på banor ovan mark på lansbygd och i stadsmiljö.
Mvh
Johan
Jag snackade med min farfar idag. När han var ung åkte dom rällsbuss och cyklade till jobb och dit dom skulle. Som det verkade på honom funkade det riktigt bra. Längre sträckor åkte dom tåg. Fraktgods gick på tåg..Jag vet inte om jag tycker en omställning till en fossilfritt transportsystem behöver vara så omständig egentligen..
SvaraRaderaMvh Berra
Hej! Håller med men tyvärr är avstånd och förtätning ivägen på många ställen för att bara cykel och tåg ska räcka. Du kommer nog gilla det sydafrikanska podcar-systemet...
RaderaMvh
Johan
Ja, håller med dig. Avstånden är ett problem. Samtidigt måste givetvis alla gamla stationer för persontrafik tas i bruk igen. Man kan undra hur många tusen sådana som lagts ner dom sista 50 åren. Alla järnbanor måste slyröjas och repareras. Vilket hästjobb. Men ett lyft för tillväxten kanske. Nu när det är så trögt :) men som sagt. Banorna finns där i skogarna som knöt samman samhällena. Det är synd och skam att inte utnyttja en sådan resurs. Kanske i samband med moderna podcar system där det behövs.
SvaraRadera