Redaktionen är just nu fullt upptagen med bearbetning av videos och foton från den precis avlustade Europa-resan med elbilen Tesla Model S. I väntan på sol-reportage från tyska Freiburg, Podcar-presentationer från Podcar City konferensen i Antwerpen, studiebesök till Europas första podcar-system i Rotterdam och förstås ladd-roadtripen med Teslan, blir det här ett kort inlägg om automatiseringen.
Automatiseringen och utvecklingen av artificiell intelligens fortsätter i accelerande fart. Utvecklingen inom självkörande bilar och bilindustrins kapplöpning har vi skrivit en hel del om tidigare. Likaså om Amazon och andra företags satsningar på hemleverans av paket och mat.
Ett område vi skivit mindre om är automatiseringen inom lagerbyggnader och varuhus. Här händer väldigt mycket just nu, särskilt inom livsmedelslager. I en sevärd video av Wall Street Journal kan vi tex följa företaget C & S Wholesale Grocery och dess extremt automatiserade livsmedelslager för torrvaror i Newburgh. Ett lager som ligger strax under 10 mil norr om New York City i USA.
Livsmedelslagret får matvarorna direkt från tillverkaren i enorma volymer som sedan paketeras om av robotar inne på lageret, skräddarsytt utifrån efterfrågade storleken på beställningarna från livsmedelskedjorna. Beställningarna kan sedan göras av livsmedelskedjorna och butikerna on demand från det automatiserade livsmedelslagret där robtoarna hämtar och paketerar exakt det antal varor som efterfrågas.
Robottillverkaren Symbiotic som står för robotarna på lagret ägs även av lagerföretaget C & S Wholesale Grocery. Symbiotic säger att deras robotar kan ersätta nästan alla arbetare på ett större lager och minska arbetskostnaderna med upp till 80 %. Även storleken på lagret kan minskas med mellan 25-40 % enligt robottilverkaren. Detta bland annat tack vare att hyllorna kan stå tätare när små men starka robotar kan köra under och mellan dem.
Optimeringen av ytor och användningen av robotar så effekt som möjligt påminner mycket om hur Tesla Motors bygger sin gigantiska fabrik för litiumbatteritillvekning för sina elbilar och hushålls- och fastighetsbatteri vi rapporterat om tidigare. Teslas fabrik i Nevada är tänkt att fungera som en enda stor maskin där varje tum används maximalt för att spara yta och energi inne i byggnaden samtidigt som avstånden mellan de olika produktionsleden inne i fabriken minskar.
Men utrustningen för små och stora robotar är inte billig. C & S Wholesale Grocery har robotar och maskiner för 40 till 80 miljoner dollar eller cirka 343 till 686 miljoner kronor vilket är mycket pengar även för medelstora och stora livsmedelskedjor. Vi kan därför vänta oss att specialiserade lagerföretag etablerar sig dit livsmedelskedjor och mindre butiker kan vända sig med sina beställningar.
Detta går naturligtvis stick i stäv med behovet av lokal matförsörjning och krisberedskap som inte gynnas av ökad centralisering av livsmedelslager. Om maten bara finns på ett fåtal hubbar dit transporterna måste färdas långt är det lätt att butikerna blir utan varor om transporterna av någon anledning inte kommer fram eller dessa eller om livsmedelshubbarna/centrallager isoleras på grund av en längre isstorm eller liknande.
Sverige bör istället för att kopiera dessa lager lära av tex Finlands satsning på lokal matförsörjning eller hur Norge fått sin landsbyggd att blomstra. Det är både coolt och hållbart.
Kika på videon nedan om C & S Wholesale Grocery och deras nästintill självgående jättelager där Symbiotics robotar står för arbetet.
Livsmedelslager, snart no man´s land?
Sidor
▼
2016-09-29
2016-09-26
Återanvändning av litiumbatterier som hushållsbatterier
För drygt ett år sedan bjöds vi in till invigningen av Göteborgs första elbusslinje, linje 55 mellan Chalmers/Johanneberg Science Park och Lindholmen Science Park via Avenyn, Brunnsparken och Götaälvsbron.
10 bussar, varav 7 elhybrider och 3 rena elbussar sattes i trafik. Nedan kan ni återse Johans bevakning från elbuss-invigningen i Göteborg.
Vi får nu anledning att återkomma till detta då vi i en artikel i Ny Teknik kan läsa att Riksbyggen i Göteborg med det så kallade Viva-projektet planerar att använda uttjänta litiumbatterier för hushålls -och fastighetslagring av el från solceller. Tanken är att batterier som om ett par år inte längre kan användas av elbussarna på linje 55 då lagringskapaciteten kanske är nere på 70-80 % (kapaciteten minskar snabbare, de körs till skillnad mot privata elbilar varje dag) -fortsätter sitt liv som hushålls- och fastighetsbatterier.
Enligt Claes Sommansson, forsknings- och utvecklingschef på Göteborg Energi kan litiumbatterierna användas som hushållsbatterier eller liknande i ytterligare 10-15 år om de används mer sparsamt. Kan bli betydligt färre laddcykler och långsammare laddning av batterierna när de tjänar som hushållsbatterier istället för att användas kontinuerligt och snabbladdas flera gånger per dygn.
Riksbyggen, Göteborg Energi och Volvo som är en del av projktet räknar med att de första uttjänta batterierna från linje 55 kommer att bli tillgängliga 2018. Tanken är att flera av batterierna tillsammans ska bilda ett lager med en lagringskapacitet på 200 kWh som förutom att lagra el från solel även ska vara kopplade till elnätet och kunna laddas när el priset är lågt.
Det är intressant att Riksbyggen satsar på det här just nu med tanke på osäkerheten regeringen skapat kring skatt på solel och förnyelsebart som Johan skrev en debattartikel om i ETC för några veckor sedan. Låt oss hoppas regeringen inser sitt misstag och gör om och gör rätt, även i handling.
Rimligen fnns det en stor andrahandsmarknad även för batterier från personbilar som Tesla m.fl. Ett batteri på 85 kWh som sitter i de flesta av Teslas elbilar där 70-80 % av lagringskapaciteten är kvar innebär tex 9-10 gånger mer lagringskapaciten än de powerwalls som Tesla nu erbjuder som hushållsbatterier för sina privatkunder. Dessa är nämligen på 6,4 kWh men kan seriekopplas så det blir 9 x 6,4 kWh batterier dvs nästan 60 kWh. Men det lär bli dyrt att göra privat även om man vill gå helt off grid...
Teslas företagsvarianter "powerpacks" är på hela 100 kWh och kan seriekopplas i oändligt antal. Men sannolikt kommer Tesla inom kanske 5 år (eller tidigare) erbjuda att återköpa batterierna eller byta in dem mot nya som sätts in i Tesla-bilarna på en vanlig Tesla Service-verkstad.
Nedan en bild när Johan laddade en Tesla Model S på supercharger-stationen i Pratteln i norra Schweiz. Idag bär det hem mot Sverige igen.
10 bussar, varav 7 elhybrider och 3 rena elbussar sattes i trafik. Nedan kan ni återse Johans bevakning från elbuss-invigningen i Göteborg.
Vi får nu anledning att återkomma till detta då vi i en artikel i Ny Teknik kan läsa att Riksbyggen i Göteborg med det så kallade Viva-projektet planerar att använda uttjänta litiumbatterier för hushålls -och fastighetslagring av el från solceller. Tanken är att batterier som om ett par år inte längre kan användas av elbussarna på linje 55 då lagringskapaciteten kanske är nere på 70-80 % (kapaciteten minskar snabbare, de körs till skillnad mot privata elbilar varje dag) -fortsätter sitt liv som hushålls- och fastighetsbatterier.
Enligt Claes Sommansson, forsknings- och utvecklingschef på Göteborg Energi kan litiumbatterierna användas som hushållsbatterier eller liknande i ytterligare 10-15 år om de används mer sparsamt. Kan bli betydligt färre laddcykler och långsammare laddning av batterierna när de tjänar som hushållsbatterier istället för att användas kontinuerligt och snabbladdas flera gånger per dygn.
Riksbyggen, Göteborg Energi och Volvo som är en del av projktet räknar med att de första uttjänta batterierna från linje 55 kommer att bli tillgängliga 2018. Tanken är att flera av batterierna tillsammans ska bilda ett lager med en lagringskapacitet på 200 kWh som förutom att lagra el från solel även ska vara kopplade till elnätet och kunna laddas när el priset är lågt.
Det är intressant att Riksbyggen satsar på det här just nu med tanke på osäkerheten regeringen skapat kring skatt på solel och förnyelsebart som Johan skrev en debattartikel om i ETC för några veckor sedan. Låt oss hoppas regeringen inser sitt misstag och gör om och gör rätt, även i handling.
Rimligen fnns det en stor andrahandsmarknad även för batterier från personbilar som Tesla m.fl. Ett batteri på 85 kWh som sitter i de flesta av Teslas elbilar där 70-80 % av lagringskapaciteten är kvar innebär tex 9-10 gånger mer lagringskapaciten än de powerwalls som Tesla nu erbjuder som hushållsbatterier för sina privatkunder. Dessa är nämligen på 6,4 kWh men kan seriekopplas så det blir 9 x 6,4 kWh batterier dvs nästan 60 kWh. Men det lär bli dyrt att göra privat även om man vill gå helt off grid...
Teslas företagsvarianter "powerpacks" är på hela 100 kWh och kan seriekopplas i oändligt antal. Men sannolikt kommer Tesla inom kanske 5 år (eller tidigare) erbjuda att återköpa batterierna eller byta in dem mot nya som sätts in i Tesla-bilarna på en vanlig Tesla Service-verkstad.
Nedan en bild när Johan laddade en Tesla Model S på supercharger-stationen i Pratteln i norra Schweiz. Idag bär det hem mot Sverige igen.
En av Teslas många superchargers i Europa, här en i norra Schweiz
2016-09-21
Förhandsrapport från Antwerpen
Har varit ett ovanligt långt uppehåll från bloggen men nu är vi tillbaka på banan igen. Undertecknad, Johan, är ännu kvar i Antwerpen där Podcar City 10 -konferensen vi deltagit i under tre intensiva dagar nu är över. Resan till den livliga belgiska staden utgick från Stockholm och tog hela två dagar då vi körde med elbil, en Tesla Model S.
Själv ska jag resa runt lite till med elbilen med några utflykter i Frankrike och Tyskland innan den långa resan tillbaka till Sverige. Mer om elbilsresan kommer i senare inlägg.
Vi har dokumenterat hela elbilsresan och filmat hela podcar-konferensen. Årets Podcar City konferens bjöd precis som konferensen i Silicon Valley jag bevakade i november, på många inspirerande föredrag och glädjande nyheter. Podcars är ett hållbart transportmedel som få ännu känner till men som har potentialen att verkligen bidra till den fossilfria omställning vi behöver.
Läs gärna min debattartikel jag skrev om Podcars i Svt Opinion för inte så länge sedan. En artikel som väckte debatt som jag sedan följde upp med en replik här på bloggen.
De närmaste veckorna ska vi börja redigera materialet men alla presentationer och vårt besök till Rotterdams podcar-bana kommer laddas upp på vår youtube-kanal och även finnas tillgängliga på Podcar Ciy:s site när de är klara.
Nedan kommer ett litet smakprov med några bilder från resan:
Själv ska jag resa runt lite till med elbilen med några utflykter i Frankrike och Tyskland innan den långa resan tillbaka till Sverige. Mer om elbilsresan kommer i senare inlägg.
Vi har dokumenterat hela elbilsresan och filmat hela podcar-konferensen. Årets Podcar City konferens bjöd precis som konferensen i Silicon Valley jag bevakade i november, på många inspirerande föredrag och glädjande nyheter. Podcars är ett hållbart transportmedel som få ännu känner till men som har potentialen att verkligen bidra till den fossilfria omställning vi behöver.
Läs gärna min debattartikel jag skrev om Podcars i Svt Opinion för inte så länge sedan. En artikel som väckte debatt som jag sedan följde upp med en replik här på bloggen.
De närmaste veckorna ska vi börja redigera materialet men alla presentationer och vårt besök till Rotterdams podcar-bana kommer laddas upp på vår youtube-kanal och även finnas tillgängliga på Podcar Ciy:s site när de är klara.
Nedan kommer ett litet smakprov med några bilder från resan:
En trevlig podcar i Rivium Business Park, Rotterdam
Poden vid slutstationen, Metro Station
Mottagning av konferensdeltagarna i anrika City Hall Antwerpen som precis firat 450 år
Vårfrukatedralen sett från City Hall Antwerpen
2016-09-12
Kan framtidens obemannade fraktskepp rädda fraktrederinäringen?
Rolls-Royce har gjort en sevärd video om framtidens obemannade fraktskepp. Givetvis ren PR för Rolls-Royce (och delvis Finland) i en till synes sci-fi-video men med tanke på hur snabbt utvecklingen går mot självkörande fordon och utvecklingen inom artificiell intelligens är det inte osannolikt att vi ser de första större fraktfartygen av dessa slag inom kanske 5-10 år eller rent av tidigare.
Tanken att kunna driva jättecontainer-fartyg eller oljetankers lär locka många redier framöver. Behovet av att pressa kostnaderna växer när fartygen blir större och bränslekostnaderna inte kan minskas i samma takt som efterfrågan på fraktade varor minskar eller varierar med konjukturen. Samtidigt ökar sårbarheten för minskad efterfrågan på varor när Kina drar ner på tillväxttakten och slår om till inhemsk konsumtion.
Att det är tufft för fraktrederierna just nu rapporterade bloggrannen Flute om nyligen i ett läsvärt inlägg om det sydkoreanska containerfraktrederiet Hanjin som begärts i konkurs. När detta världens sjunde största containerfraktrederi går i konkurs, med cirka tre procent av världens globala marknad, är det ett tecken om något på att mycket kommer förändras inom frakterinäringen framöver.
Men det finns även andra alternativ till frakt av varor som inte behöver levereras så snabbt som dagens fraktcontainer-fartyg eller kräver olja för att drivas. Som vi skrivit om i tidigare inlägg visade ålänningen Kapten Gustaf Erikson redan i början av 1900-talet de stora fraktmöjligheterna som stora segelfartyg kan medföra. Med dagens moderna navigering och med hjälp av skysails kan tre- och fyrmastare vara ett bra komplement och till och med ersätta en del av dagens fraktcontainerfartyg till mycket låga driftskostnader. Obemannade segelfaryg känns längre bort än 5-10 år men vem vet?
Kika på gärna på videon ovan och fundera själva.
Tanken att kunna driva jättecontainer-fartyg eller oljetankers lär locka många redier framöver. Behovet av att pressa kostnaderna växer när fartygen blir större och bränslekostnaderna inte kan minskas i samma takt som efterfrågan på fraktade varor minskar eller varierar med konjukturen. Samtidigt ökar sårbarheten för minskad efterfrågan på varor när Kina drar ner på tillväxttakten och slår om till inhemsk konsumtion.
Att det är tufft för fraktrederierna just nu rapporterade bloggrannen Flute om nyligen i ett läsvärt inlägg om det sydkoreanska containerfraktrederiet Hanjin som begärts i konkurs. När detta världens sjunde största containerfraktrederi går i konkurs, med cirka tre procent av världens globala marknad, är det ett tecken om något på att mycket kommer förändras inom frakterinäringen framöver.
Men det finns även andra alternativ till frakt av varor som inte behöver levereras så snabbt som dagens fraktcontainer-fartyg eller kräver olja för att drivas. Som vi skrivit om i tidigare inlägg visade ålänningen Kapten Gustaf Erikson redan i början av 1900-talet de stora fraktmöjligheterna som stora segelfartyg kan medföra. Med dagens moderna navigering och med hjälp av skysails kan tre- och fyrmastare vara ett bra komplement och till och med ersätta en del av dagens fraktcontainerfartyg till mycket låga driftskostnader. Obemannade segelfaryg känns längre bort än 5-10 år men vem vet?
Kika på gärna på videon ovan och fundera själva.
2016-09-11
Trumpen och Hillary missat att utsläppen från naturgas nu är större än från kol?
I USA framför ofta politiker däribland Obama-administrationen, att utsläpp vid förbränning av fossilgas eller "naturgas" som det aningen missvisande kallas, skulle vara mer miljövänligat än utsläpp från kolkraftverk. Detta trots att forskning vid Cornell University redan 2012 indikerade att läckande metangas från skiffergas och skifferoljeutvinningen tyder på denna "revolutionerande" utvinningsmetod kan bidra med minst lika mycket utsläpp av växthusgaser som kol.
Men att framföra naturgas och fracking av skiffergas som miljövänlig, oavsett läger, är förstås ett sätt att skapa legitimitet för att USA:s olje och gas-industri ska kunna fortsätta att investera i frackingutvinning av olja och gas, huvudskälet till att landets ekonomi kan minska sina kostnader för importerad energi. Något som blivit nödvändigt i takt med att USA:s konventionella oljeproduktion faller och måste ersättas med okonventionell såsom skifferolja och skiffergas.
Importerad olja och gas är ett av USA:s största importkostnader eller med andra ord; egen energiutviningen/energitillgångar är ett av de viktigaste smörjmedel för landets tillväxt vid sidan om Federal Reserves stödköp av amerikanska statspapper och rekordlåga ränta.
Men tillväxt i alla former vare sig ändliga resurser som olja och naturgas eller skapandet av pengar är som bekant en fysisk omöjlighet i längden och begränsar även manöverutrymmet för övriga delar av ekonomin som alla blir beroende av samma energikälla istället för att utveckla hållbara alternativ (ja, pengar kan förvisso skapas digitalt i oändliga tal, typ, men utan motsvarighet i tillgång på billig energi för att motivera mängden varor och tjänster i samhället spelar det mindre roll).
Läs gärna några av tidigare inlägg om myten om USA:s energioberoende.
Nu kommer spiken i kistan som bör få alla naturgasförespråkare att hoppa av naturgaståget. Amerikanska energimyndigheten, EIA visar nu nämligen att koldioxid-relaterade utsläpp från naturgas i USA gått om utsläppen från kolindustrin, dvs främst kolkraftverken som stod för 33 % av USA:s elproduktion 2015.
Vad som hänt är att andelen kol för elproduktion minskat stadigt sedan 2005 i USA vilket primärt har ersatts av naturgas. Även om förbränning av metangas/naturgas är 82 % mindre koldioxid-intensiv än kolet låg naturgaskonsumtionen i USA 81 % högre än kolkonsumtionen i USA 2015.
Trots att USA sitter på världens enskilt största kolresever har landets produktion fallit med 22 % senaste tio åren, 2005-2015, i takt med att gruvor lagts ner och ersatts med naturgas. Den inhemska konsumtionen har minskat med hela 32 % över samma period. Resultatet har blivit att USA nu bara står för 11, 9 % av världens kolproduktion att jämföra med Kina som står för 47 % (siffror över detta kan räknas fram från BP Statistical reciew 2016).
Men övergången till naturgas är långt ifrån miljövänlig, tvärtom. Men trots motståndet mot fracking-utvinningen på grund av alla de ekonomiska och miljö/hälsomässiga skador det förorsakar (se tidigare inlägg under "skifferbubblan") har det inte fått så mycket utrymme i presidentvalskampanjen.
Istället har Hillary Clinton och Donald Trump snarare indirekt debattaterat frågan och då gällande vilket självbestämmande som ska gälla på federal respektive lokal nivå för fracking av olja och gas. Om detta kan vi läsa i en läsvärd artikel i Financial Sense (ursprunglig artikel the Oilprice)
Här har Trump sänt osäkra signaler till amerikanska och internationella olje- och gasbolag verkande i USA med uttalanden som fokuserat på nationalism och lokalt självbestämmande, hur och var olje och gasbolag får utvinna olja har tolkats som en fråga för markägarna. Detta har gjort att olje- och gasindustrin i USA för ovanlighetens gett sitt stöd till Clinton. Fossilindustrin i landet anser dessutom precis som ledande chefer USA:s underrättelsetjänster, att Trump är olämplig att leda landet.
I augusti skrev en lång rad tidigare hög chefer (personer som stödjer antingen demokraterna eller republikanerna) kopplade till amerikanska underättelseverksamheter och rådgivare för nationell säkerhet i landet, ett öppet brev i The New York Times där det bland annat står följande:
"...När det kommer till hanteringen av utrikespolitiken är Trump inte kvalificerad som president eller överbefälhavare. Faktum är att vi är övertygade om han skulle vara en farlig president och riskera landets nationella säkerhet och välmående.
Framförallt saknar Mr. Trump karaktär, värderingar och erfarenhet för att bli president.Vad vi känner till har en sådan här djup kritik från amerikanska underrättelsekåren aldrig tidigare riktats mot en presidentkandidat.
Han försvagar USA: moraliska ledarskap som det ledandet landet i den fria världen. Han tycks sakna grundläggande kunskap och tro på den amerikanska konstitutionen, amerikanska lagar och institutioner, inklusive religiös tolerans, pressfrihet och ett oberoende rättsystem."
Men att framföra naturgas och fracking av skiffergas som miljövänlig, oavsett läger, är förstås ett sätt att skapa legitimitet för att USA:s olje och gas-industri ska kunna fortsätta att investera i frackingutvinning av olja och gas, huvudskälet till att landets ekonomi kan minska sina kostnader för importerad energi. Något som blivit nödvändigt i takt med att USA:s konventionella oljeproduktion faller och måste ersättas med okonventionell såsom skifferolja och skiffergas.
Importerad olja och gas är ett av USA:s största importkostnader eller med andra ord; egen energiutviningen/energitillgångar är ett av de viktigaste smörjmedel för landets tillväxt vid sidan om Federal Reserves stödköp av amerikanska statspapper och rekordlåga ränta.
Men tillväxt i alla former vare sig ändliga resurser som olja och naturgas eller skapandet av pengar är som bekant en fysisk omöjlighet i längden och begränsar även manöverutrymmet för övriga delar av ekonomin som alla blir beroende av samma energikälla istället för att utveckla hållbara alternativ (ja, pengar kan förvisso skapas digitalt i oändliga tal, typ, men utan motsvarighet i tillgång på billig energi för att motivera mängden varor och tjänster i samhället spelar det mindre roll).
Läs gärna några av tidigare inlägg om myten om USA:s energioberoende.
2016-09-07
Programmet för lördagens HÅFFA-Festival i Falun nu ute!
Som vi skrev i söndagens inlägg kommer Johan hålla föredrag vid lördagens HÅFFA-Festival vid Lilltorpet strax utanför Falun.
Kika gärna på programmet, föredrags-schemat och tidtabellen för de gratis bussturer som erbjuds fram och tillbaka från Falun till Lilltorpet, nedan! Eller besök Håffas-facebooksida för mer info.
Kika gärna på programmet, föredrags-schemat och tidtabellen för de gratis bussturer som erbjuds fram och tillbaka från Falun till Lilltorpet, nedan! Eller besök Håffas-facebooksida för mer info.
Programblad
Tidtabell
Aktiviteter på plats
Program
Kanske ses vi på lördag!
2016-09-05
Debattartikel: Regeringens nya energiskatt hotar energiomställningen
Johan har skrivit en debattartikel i ETC med anledning av regeringens nya energiskatt på solenergi och förnyelsebart. Klicka på skärmdumpen nedan eller klicka här för att komma till artikeln.
Se gärna även Johans debattartikel i Svt Opinion om Podcars och självkörande bilar eller vår debattartikel på temat krisberedskap i Dagens Samhälle.
Se gärna även Johans debattartikel i Svt Opinion om Podcars och självkörande bilar eller vår debattartikel på temat krisberedskap i Dagens Samhälle.
2016-09-04
Föredrag och HÅFFA-festival på lördag i Falun
På lördag anordnas HÅFFA-festivalen för tredje året i rad vid Lilltorpet precis utanför Falun. Johan kommer finnas på plats för att hålla ett föredrag och signera böcker.
HÅFFA eller Hållbar Framtid för Alla berör mycket av det vi brukar skriva om här på bloggen och som vi fördjupar oss i vår bok Olja för Blåbär-ENERGI, MAKT och HÅLLBARHET. Hur vi kan ställa om till ett fossilfritt samhälle lokalt.
Andra föredrag under festivalen ges av Hjälptill.nu Carla Dahlberg, en föreläsning om hälsa och dieter, samt en kombinerad föreläsning om landsbygdsfrågor/diskussion.
Festivalen anordnas av Falu Miljögrupp, Omställning Falun, m, fl. organisationer, Lilltorpet och drar igång på lördag 10:e september ca kl. 11.00 och pågår till ca 18.00. Gratis buss går från Åhléns/Holmtorget via Dalarnas Museum, hela dagen ToR Lilltorpet.
På HÅFFA:s facebook-sida står bland annat följande att läsa om festivalen:
Gillar man mäktiga och praktiska djur ska man heller inte missa möjligheten att träffa kravbonden Håkan Andersson som kommer vara på plats med sin vackra aredenner Rocky som kan dra de det mesta på vagn!
Johans föredrag börjar kl. 16.00 och kommer handla om möjligheterna och utmaningarna med en fossilfri omställning. Vad man kan göra som hushåll, företag och samhälle lokalt såväl som nationellt för att hantera de många omvälvande förändringar vi nu står inför. Fokus ligger på hur vi hanterar en minskad tillgång till billig olja, klimatförändringar och samtidigt stärker krisberedskapen genom att bygga upp den gemensamma förmågan som en mer självförsörjande lokal ekonomi innebär. Exempel på hållbara transporter för framtiden lyfts fram och människor och kommuner som satsar på lokal matproduktion och så förstås lite om Johans ekologiska biodling!
Efter föredraget ges möjlighet att köpa vår bok till rabatterat pris och få den signerad av Johan på plats.
Bokens illustrationer och omslag är skapade av Anna Westin som bland annat står för illustrationerna till Sveriges Radios julkalender 2014.
Lars Wilderäng/Cornuopia, framgångsrik författare och bakom Sveriges största blogg inom finans, ekonomi och miljö skrev:
"Mästerligt detaljerad läsning om vår tids mest akuta globala samhällsproblem."
Tidigare har vi bland annat hållit föredrag vid Stockholms Universitet om fossilfri omställning. Det föredraget kan återses på vår youtube-kanal här. Missar man föredraget vid HÅFFA på lördag kan man även se ett föredrag på samma tema av Johan i Rättvik den 20:e oktober, läs mer om det under events ovan.
Är ni i Falun på lördag -Missa inte HÅFFA-festivalen 2016!
HÅFFA eller Hållbar Framtid för Alla berör mycket av det vi brukar skriva om här på bloggen och som vi fördjupar oss i vår bok Olja för Blåbär-ENERGI, MAKT och HÅLLBARHET. Hur vi kan ställa om till ett fossilfritt samhälle lokalt.
Andra föredrag under festivalen ges av Hjälptill.nu Carla Dahlberg, en föreläsning om hälsa och dieter, samt en kombinerad föreläsning om landsbygdsfrågor/diskussion.
Festivalen anordnas av Falu Miljögrupp, Omställning Falun, m, fl. organisationer, Lilltorpet och drar igång på lördag 10:e september ca kl. 11.00 och pågår till ca 18.00. Gratis buss går från Åhléns/Holmtorget via Dalarnas Museum, hela dagen ToR Lilltorpet.
På HÅFFA:s facebook-sida står bland annat följande att läsa om festivalen:
"... Människor som är intresserade och nyfikna på ”hållbar framtid för alla”, får chans att träffas och ha kul tillsammans. Den vackra naturen och parken vid Lilltorpet, är perfekt för detta. Vi samlas runt kultur, med musik, dans, teaterinslag, olika hållbara aktiviteter (social-, miljömässig och kulturell hållbarhet) och naturligtvis god mat och fika. Festivalen är för alla åldrar. I år är tanken att bjuda in till höstfest och skördefest. Vi bjuder in alla organisationer som delar våra värderingar och som vill få en chans att visa upp sig och knyta kontakter. Preliminär tid för festivalen ca 11.00 – ca 18.00. Vi anordnar loppis i samarbete med Hjälptill.nu/För Falun i Falun. Det blir musik, föreläsningar, uppträdanden och aktiviteter för alla åldrar."
Festivalen erbjuder bland annat möjligheten att köpa. byta och sälja grönsaker, frukter, örter, bär eller annat som kan säljas och köpas. Gillar du att spela musik, sjunga eller liknande finns möjlighet att höras och synas vid speakers corner. Kontakta festivalarrangör om du är intresserad att vara på plats!
Johans föredrag börjar kl. 16.00 och kommer handla om möjligheterna och utmaningarna med en fossilfri omställning. Vad man kan göra som hushåll, företag och samhälle lokalt såväl som nationellt för att hantera de många omvälvande förändringar vi nu står inför. Fokus ligger på hur vi hanterar en minskad tillgång till billig olja, klimatförändringar och samtidigt stärker krisberedskapen genom att bygga upp den gemensamma förmågan som en mer självförsörjande lokal ekonomi innebär. Exempel på hållbara transporter för framtiden lyfts fram och människor och kommuner som satsar på lokal matproduktion och så förstås lite om Johans ekologiska biodling!
Efter föredraget ges möjlighet att köpa vår bok till rabatterat pris och få den signerad av Johan på plats.
Bokens illustrationer och omslag är skapade av Anna Westin som bland annat står för illustrationerna till Sveriges Radios julkalender 2014.
Olja för Blåbär har fått många fina kommentarer och recensioner. Johan Kuylenstierna, chef för Stockholm Environment Institute (SEI) skrev så här efter att ha läst vår bok:
"Detta är en bok som borde delas ut till samtliga skolelever i årskurs tre på gymnasiet – men även till samtliga riksdagsledamöter och gärna till alla företag inom Svenskt Näringsliv."
Lars Wilderäng/Cornuopia, framgångsrik författare och bakom Sveriges största blogg inom finans, ekonomi och miljö skrev:
"Mästerligt detaljerad läsning om vår tids mest akuta globala samhällsproblem."
Tidigare har vi bland annat hållit föredrag vid Stockholms Universitet om fossilfri omställning. Det föredraget kan återses på vår youtube-kanal här. Missar man föredraget vid HÅFFA på lördag kan man även se ett föredrag på samma tema av Johan i Rättvik den 20:e oktober, läs mer om det under events ovan.
Är ni i Falun på lördag -Missa inte HÅFFA-festivalen 2016!
HÅFFA-Festival 2016, Lördag 10:e Sep vid Lilltorpet utanför Falun
2016-09-03
Automatisering, teknikoptimism eller bara utveckling?
Allt fler talar om digitaliseringen och automatiseringens snabba utveckling. Snabb är förstås inte den rätta beskrivningnen för något som nästan varje månad bryter tidigare till synes omöjliga barriärer. Exponentiell utveckling är svår för människan att uppfatta och förstå men när vi nu är på andra delen av schackbrädet blir genombrottet inom tex artificiell intelligens svår att ignorera eller missa. Den tekniska utvecklingen är helt enkelt på väg in i ett paradigmskifte.
Vare sig det gäller automatiseringen inom bilindustrin eller tillverkningsindustrin, digitaliseringen, drönare för hemleverans, flygande persontransporter med drönare eller en dator som ställer diagnoser världens skickligaste läkare inte klarar tillsammans är det svårt att inte förvånas och många gånger imponeras.
I en artikel av Veckans Affärer kan vi tex läsa om att några av Sveriges ledande experter på automatisering och robotar i dagarna diskuterade dess framtid och det går inte att missta på framtidsoptimismen. En av paneldeltagarna var Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid Karlstad Universitet tillika internationell föredragshållare om "Människa och Maskin". Gustafsson menar att "allt som går att automatisera kommer att automatiseras. Och allt som går att koppla upp kommer att kopplas upp".
Anna Felländer, Swedbanks framtids- och digitaliseringsekonom var en av de övriga paneldeltagarna och pekar förvisso på utmaningar med integritet, lagstiftning och säkerhet men menade ändå att fördelarna och möjligheterna digitaliserings- och automatiseringsvågen skapar, väger över. Felländer talade om den så kallade tredje digitaliseringsvågen Internet of Things och menar att jobb som försvinner inte är ett problem utan snarare ska ses som att uppgifter förändras...
Precis som Alexander Bard talade om "dividen" i sitt sommartal nyligen framhäver hon att framtidens entreprenörer och företagare behöver ha förmågor som empati, storytelling och vara bra på teamwork för att människan är bättre på detta än robotar.
Men medan lovorden om en nära framtid där teknologin ska lösa snart sagt alla problem dominerar samtalen där för och nackdelar med automatiseringen diskuteras, påminner intelligenta och insatta personer med insyn i den tekniska spjutspetsteknologin för automatisering om farorna att överlåta hoppet och lösningarna till "maskinen".
Personer som Elon Musk, Stephen Hawkins, Bill Gates och svenska Max Tegmark tex varnar för att utvecklingen inom AI är en global mänsklig angelägenhet och inte något som kan lämnas över åt styrelserummen på några få gigantiska företag med ett egenintresse av att teknologin landsätts så fort som möjligt eller har en viss utformning och spridning.
En del tänker här i stil med "vadå, Artificiell Intelligens är väl väl bara mjukvara för att utföra uppgifter där data ska sorlas och en dator programerats utifrån ett antal parametrar som den sedan utför under kontroll av en människa?". Nej, som vi skrivit om tidigare finns tex redan nu algoritmer där maskiner inom ramen för dessa agerar själva, utan att människan är involverad. Tex om ett militärt drönarebombplan förlorar kontakten med sin "förare" kan den utföra sitt uppdrag ändå och försvara sig mot en angripare. Detta är inte självtänkande robotar som vi tänker oss en självtänkade människa men redan här uppstår problem om vem som ansvarar för robotens handlande när den skadar andra människor.
Vi frågar oss dock hur lågutbildade människor och/eller de som inte besitter de efterfrågade sociala förmågorna som kan komplettera/finnas kvar inom ramen för det automatiserade framtidsyrket, ska få någon meningsfull sysselsättning när maskiner fortsätter att ta över arbetsuppgifter. Här kommer vi osökt in på medborgarlön. För om människor inte kan arbeta och få lön kan de inte konsumera och då stannar tillväxtsamhället upp. Ja maskiner kan förstås skapa ekonomisk tillväxt även utan de arbetare de ersätter men sysslolösa människor utan del i konsumtionssamhället har "ingen mening" och då finns inte längre något behov av ekonomisk tillväxt.
I Finland som vi skrev om i föregående inlägg på temat krisberedskap, kommer regeringen denna månad ta beslut om ett försök att införa en medborgarlön, detta kunde vi läsa om i ETC i torsdags.
Medborgarlönen som i försöket ligger på 5500 kronor i månaden benämns i Finland basinkomst och ska om förslaget genomförs omfatta 2000 slumpvis utvalda arbetslösa personer i Finland. Det rör sig här om personer i åldrarna 25-58 som redan får arbetslöshetsersättning eller något annan form av ekonomiskt stöd.
Givetvis räcker inte 5500 kronor för de flesta att leva på i månaden men i Finland med en arbetslöshet på 9,1 %, en BNP-tillväxt på 0,5 % i fjol och en dyster prognos även för i år, är finska regeringen nu villig att pröva alla möjliga åtgärder för att få igång konsumtionen. Medborgarlön eller basinkomst bör här inte bara ses som en symtom på att finsk ekonomi (likt många andra) inte hänger med i den snabbrörliga internationella ekonomin och den ökade automatisering. Snarare bör det ses som ett försök att med "helikopterpengar" se hur konsumtionen kan skapas artificiellt.
Men som vanligt i diskussioner om automatisering och medborgarlön är det få som reflekterar över vad som gör det möjligt. Utan tillgång till billig fossil energi (tänk billig olja) blir det inte lönsamt att skeppa de flesta prylar kors och tvärs över jordklotet eller bryta de råvaror som krävs för att tillverka maskinerna. Eftersom världens konventionella oljeproduktion planat ut och väntas börja minska inom detta årtionde, kan vi inte vänta oss automatiseringen ska lösa resursbristen åt oss. Däremot kan den innebära enorma effektiviseringar och energibesparingar inom tex transportsektorn.
En annan minst lika viktig fråga är hur ägandet och kontrollen över maskinerna ska hanteras. Blir det ett fåtal personer som äger och driver dessa undergrävs hela tanken om vad som är demokrati.
För om hela samhället automatiseras, digitaliseras och robotiseras men kontrollen och utvecklingen styrs av några få aktörer kommer det vara tämligen svårt, för att inte säga omöjligt för den vanliga medborgarna att ha någon som helst påverkan på den tekniska utvecklingen eller med politiska beslut vara med och påverka samhällsutvecklingen.
Vi måste hela tiden hålla i minnet att maskiner inte ersätter vårt behov av mening och återkoppling till naturen. Den tekniska utvecklingen kan vara fantastisk men likväl fullständigt ödesstiger om vi förlitar oss på den för att lösa problem som handlar om resursanvändning och krisberedskap för att hantera vad som riskerar bli eskalernade klimatförändringar tex.
För tankar om maskin och människa samt medborgarlön rekommenderar vi nedanstående presentation av Alf Hornborg, professor i Human Ekologi vid Lunds Universitet och författare till boken "Myten om maskinen". Videon bör ses som en tankeväckare, vi håller inte med om alla förslag på lösningar som Hornborg lägger fram.
Maskin, människa och medborgarlön?
Vare sig det gäller automatiseringen inom bilindustrin eller tillverkningsindustrin, digitaliseringen, drönare för hemleverans, flygande persontransporter med drönare eller en dator som ställer diagnoser världens skickligaste läkare inte klarar tillsammans är det svårt att inte förvånas och många gånger imponeras.
I en artikel av Veckans Affärer kan vi tex läsa om att några av Sveriges ledande experter på automatisering och robotar i dagarna diskuterade dess framtid och det går inte att missta på framtidsoptimismen. En av paneldeltagarna var Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid Karlstad Universitet tillika internationell föredragshållare om "Människa och Maskin". Gustafsson menar att "allt som går att automatisera kommer att automatiseras. Och allt som går att koppla upp kommer att kopplas upp".
Anna Felländer, Swedbanks framtids- och digitaliseringsekonom var en av de övriga paneldeltagarna och pekar förvisso på utmaningar med integritet, lagstiftning och säkerhet men menade ändå att fördelarna och möjligheterna digitaliserings- och automatiseringsvågen skapar, väger över. Felländer talade om den så kallade tredje digitaliseringsvågen Internet of Things och menar att jobb som försvinner inte är ett problem utan snarare ska ses som att uppgifter förändras...
Precis som Alexander Bard talade om "dividen" i sitt sommartal nyligen framhäver hon att framtidens entreprenörer och företagare behöver ha förmågor som empati, storytelling och vara bra på teamwork för att människan är bättre på detta än robotar.
Men medan lovorden om en nära framtid där teknologin ska lösa snart sagt alla problem dominerar samtalen där för och nackdelar med automatiseringen diskuteras, påminner intelligenta och insatta personer med insyn i den tekniska spjutspetsteknologin för automatisering om farorna att överlåta hoppet och lösningarna till "maskinen".
Personer som Elon Musk, Stephen Hawkins, Bill Gates och svenska Max Tegmark tex varnar för att utvecklingen inom AI är en global mänsklig angelägenhet och inte något som kan lämnas över åt styrelserummen på några få gigantiska företag med ett egenintresse av att teknologin landsätts så fort som möjligt eller har en viss utformning och spridning.
En del tänker här i stil med "vadå, Artificiell Intelligens är väl väl bara mjukvara för att utföra uppgifter där data ska sorlas och en dator programerats utifrån ett antal parametrar som den sedan utför under kontroll av en människa?". Nej, som vi skrivit om tidigare finns tex redan nu algoritmer där maskiner inom ramen för dessa agerar själva, utan att människan är involverad. Tex om ett militärt drönarebombplan förlorar kontakten med sin "förare" kan den utföra sitt uppdrag ändå och försvara sig mot en angripare. Detta är inte självtänkande robotar som vi tänker oss en självtänkade människa men redan här uppstår problem om vem som ansvarar för robotens handlande när den skadar andra människor.
Vi frågar oss dock hur lågutbildade människor och/eller de som inte besitter de efterfrågade sociala förmågorna som kan komplettera/finnas kvar inom ramen för det automatiserade framtidsyrket, ska få någon meningsfull sysselsättning när maskiner fortsätter att ta över arbetsuppgifter. Här kommer vi osökt in på medborgarlön. För om människor inte kan arbeta och få lön kan de inte konsumera och då stannar tillväxtsamhället upp. Ja maskiner kan förstås skapa ekonomisk tillväxt även utan de arbetare de ersätter men sysslolösa människor utan del i konsumtionssamhället har "ingen mening" och då finns inte längre något behov av ekonomisk tillväxt.
I Finland som vi skrev om i föregående inlägg på temat krisberedskap, kommer regeringen denna månad ta beslut om ett försök att införa en medborgarlön, detta kunde vi läsa om i ETC i torsdags.
Medborgarlönen som i försöket ligger på 5500 kronor i månaden benämns i Finland basinkomst och ska om förslaget genomförs omfatta 2000 slumpvis utvalda arbetslösa personer i Finland. Det rör sig här om personer i åldrarna 25-58 som redan får arbetslöshetsersättning eller något annan form av ekonomiskt stöd.
Givetvis räcker inte 5500 kronor för de flesta att leva på i månaden men i Finland med en arbetslöshet på 9,1 %, en BNP-tillväxt på 0,5 % i fjol och en dyster prognos även för i år, är finska regeringen nu villig att pröva alla möjliga åtgärder för att få igång konsumtionen. Medborgarlön eller basinkomst bör här inte bara ses som en symtom på att finsk ekonomi (likt många andra) inte hänger med i den snabbrörliga internationella ekonomin och den ökade automatisering. Snarare bör det ses som ett försök att med "helikopterpengar" se hur konsumtionen kan skapas artificiellt.
Men som vanligt i diskussioner om automatisering och medborgarlön är det få som reflekterar över vad som gör det möjligt. Utan tillgång till billig fossil energi (tänk billig olja) blir det inte lönsamt att skeppa de flesta prylar kors och tvärs över jordklotet eller bryta de råvaror som krävs för att tillverka maskinerna. Eftersom världens konventionella oljeproduktion planat ut och väntas börja minska inom detta årtionde, kan vi inte vänta oss automatiseringen ska lösa resursbristen åt oss. Däremot kan den innebära enorma effektiviseringar och energibesparingar inom tex transportsektorn.
En annan minst lika viktig fråga är hur ägandet och kontrollen över maskinerna ska hanteras. Blir det ett fåtal personer som äger och driver dessa undergrävs hela tanken om vad som är demokrati.
För om hela samhället automatiseras, digitaliseras och robotiseras men kontrollen och utvecklingen styrs av några få aktörer kommer det vara tämligen svårt, för att inte säga omöjligt för den vanliga medborgarna att ha någon som helst påverkan på den tekniska utvecklingen eller med politiska beslut vara med och påverka samhällsutvecklingen.
Vi måste hela tiden hålla i minnet att maskiner inte ersätter vårt behov av mening och återkoppling till naturen. Den tekniska utvecklingen kan vara fantastisk men likväl fullständigt ödesstiger om vi förlitar oss på den för att lösa problem som handlar om resursanvändning och krisberedskap för att hantera vad som riskerar bli eskalernade klimatförändringar tex.
För tankar om maskin och människa samt medborgarlön rekommenderar vi nedanstående presentation av Alf Hornborg, professor i Human Ekologi vid Lunds Universitet och författare till boken "Myten om maskinen". Videon bör ses som en tankeväckare, vi håller inte med om alla förslag på lösningar som Hornborg lägger fram.
Maskin, människa och medborgarlön?