Sidor

2016-08-19

Självkörande bilracet: Teslas försprång VS Volvo, GM och övriga

Nyligen skrev Johan en debattartikel i Svt Opinion där han pekade på att det finns bättre alternativ till självkörande bilar för att hantera de stora trafikströmmarna i och mellan städer, nämligen podcars. Repliken från Richard Wall visar vilken okunskap som råder kring denna teknik, något Johan klargjorde i en replik här på bloggen. 

Men i det här inlägget ska vi titta på just självkörande bilar men försöka ge en annan bild än medias fokus på de stora biltillverkarna som tas för givna ledare i utvecklingen mot den första helt självkörande bilen. I tidigare inlägg har vi även tittat på hur man såg på framtiden för bilismen för drygt 60 år sedan vilket kan ge lite perspektiv för framtiden med dagens glasögon.

Alla stora biltillverkare har nu börjat ta upp kampen med elbils- och batteritillverkaren Tesla Motors om vem som ska bli först med en 100 % självkörande bil i trafik. Är man inte så insatt kan de framstå som att Tesla bara är en munsbit för stora elefanter som GM, Toyota och även medelstora Volvo. Även Googles enorma kassa och tidiga forskningsprogram för självkörande bilar nämns som en given framtida ledare inom självkörande teknik.

I ett inlägg i mars jämförde vi Teslas semi-autonoma elbil Tesla Model S med Googles självkörande bilar och teknik och kunde då konstatera att Tesla har ett stort försprång mot sin närmaste konkurrent:

"Tesla-ägare som kör med autopilot funktionerna har samlat in mer data åt Tesla om den självkörande tekniken på tre månader än Googles 54 bilar har gjort på 7 år! (enligt Googles egna siffror och räknat sedan de började köra sina bilar 2009)".

En av Googles självkörande testbilar i Silicon Valley, Kalifornien
Foto: Johan Landgren under sin resa i Kalifornien i november

Vi ska återkomma till Teslas försprång och vad det kan få för konsekvenser snart när vi jämför med övriga biltillverkare.

Senast igår kunde vi läsa i bland annat Veckans Affärer (via Nyhetsbyrån direkt), att Volvo i ett samarbete med taxibolaget Uber senare denna månad ska lansera en tjänst med självkörande bilar i amerikanska staden Pittsburgh. Volvos nya flaggskepp XC90 utrustas med laser, kameror, radar och GPS-mottagare och ska till en början ha en förare som övervakar den självkörande bilen.

100 av dessa bilar ska levereras till Uber innan årsskiftet och en handfull testkörs redan av Uber. Volvo och Uber har tecknat ett avtal om att investera 300 miljoner dollar för utveckla en 100 % självkörande bil innan 2021.

Volvos satsning i Pittsburgh är inte särskilt förvånande, Volvo cars har ju redan tillkännagett ett samarbete med Transportstyrelsen, Trafikverket, Lindholmen Science Park och Göteborgs stad om att ha 100 självkörande bilar på allmän väg i Sverige (tänk Göteborg) senast 2017.

Att Uber satsar hårt på självkörande bilar ligger ju helt i linje med deras affärsmodell. På det sättet slipper de ju lagstiftning med krav på taxilegitimation som idag åtminstone delvis skyddar taxichaufförer. Men med självkörande bilar helt utan förare är det sista hindret för Ubers dominans utraderat och stridande yrkes-taxichaufförer eller Uber-chaufförer är borta ur bilden. Uber kan med tillräckligt stor självkörande flotta skaffa sig ett försprång och pressa priserna till ett minimum när chaufförskostnader inte längre behöver ingå i kalkylen.  

En annan uppstickare som dykt på sistone är londonbaserad Five.ai som utvecklar så kallad maskininläring för att fordonen ska kunna analysera sin omgivning utan att behöva jämföra med tredimensionella kartor hämtade från radarsystem. Five.ai säger sig ha en helt självkörande bil på marknaden 2019.

GM då, kan de inte matcha Teslas självkörande teknik och kommande Tesla Model III? I en mycket läsvärd analys på Seeking Alpha jämförs GM:s två senaste modeller Chevy Volt (hybrid-bil) och Chevy Bolt (elbil) med Teslas Model III.

Förutom att konstatera att intresset för Model III redan är enormt med nästan 400 000 bokade reservationer drygt två veckor efter att denna möjlighet öppnades den 31 mars i år, visar man att det finns det stora skillnader mellan GM:s två modeller och Teslas Model III.

Model III kommer precis som med Tesla Model S och Tesla Model X med inbyggd hårdvara för inte bara vara semiautonoma som idag, utan kommer sannolikt klara att vara 100 % självkörande när mjukvaran är redo för det och regelverket är på plats.

Chevy Volt 2016 som till skilland mot Model III redan finns å andra sidan är en hybrid med endast cirka 75 km ren eldrift och har när det häller självkörande egenskaper, endast automatiskt bromssystem och filbyte-assistans.  

Chevy Bolt som kommer 2017 är en ren elbil med en räckvidd något kortare än Model III i grundutförande, 32 mil mot 34 mil men har även den bara inbyggd hårdvara för automatiskt bromssystem och filbyte-assistans. Utseendet invändigt och utvändigt talar även starkt till fördel för Tesla Model III men det är förstås en smak sak...

Men till skillnad mot övriga tillverkare har Tesla redan 10-tusentals bilar ute på vägarna som samlar ovärderlig erfarenhet/data om hur människor kör i olika situationer, vilka farorna är och vad en självkörande bil måste klara av. Detta försprång tas inte in med några 100 bilar på vägarna inom några år.

En annan fördel Tesla har är att bilarna de tillverkar är 100 % eldrivna. Oavsett hur man ser på det ur miljöperspektiv är det åt det hållet bilindustrin är på väg, dvs eldrift. Tesla har inte bara ett försprång när det gäller att bygga säkra och snygga elbilar utan främst genom sin battertillverkning tillsammans med Panasonic, en stor ekonomisk fördel att få ner priset per producerad elbil.

Batteriet utgör den enskilt största kostnaden i en elbil och kan du som Tesla påverka tillverkningskostnad och framöver till och med råvarokostnad med tillgången till litium brytningen har du avgörande fördelar. Den "snygga designen" av Teslas elbilar är inte bara av estiska skäl, den innebär dessutom minskat luftmostånd som i sin tur förlänger räckvidden.

Elon Musk, VD och en av grundarna av Tesla talar även i sin senast offentliggjorda affärsplan "Master plan, part deux", om att framtida Tesla-ägare kommer kunna låta sina bilar köra själva åt andra personer och därmed tjäna pengar åt ägarna och minska ägandekostnaderna... Detta innebär givetvis ytterligare en konkurrensfördel för en elbil som till skillnad mot en bensin/dieselbil har bränslekostnader på några kronor per mil.  

Övriga tillverkare, förutom kinesiska buss- och biltillverkaren BYD, måste konkurera om den litiumbatteri-tillgång som finns på marknaden eller möjliga andra varianter framöver tillsammans samtidigt som man utvecklar självkörande bilar för bensin/dieselbilar.

Batteritillverkningen kan komma att bli en bristvara för flera av de stora biltillverkarna innan tillräckligt många jättefabriker är bygga vilket tar fler år och litiumproduktionen är utbyggd. Under tiden hinner Tesla öka försprånget ytterligare genom att bygga samman batteri och bilfabriker till en och samma enhet där råvaror/gamla batteripack kommer in i ena änden och ny/återvunna bilar/batteripack kommer ut i den andra.

Övriga då? Volkswagen, BMW, Ford, Mercedes, ja take a pick, alla dras med samma utmaningar och har precis som GM och Volvo bara ett fåtal bilar med hårdvara som samlar data idag och de har än så länge inga elbilar som kan matcha Teslas eller tillgången till den mängd billiga batterier de kommer behöva om de ska matcha Teslas Model III.

Förändringarna inom bilindustrin är så stora och snabba nu att en naturlig följd är att ett eller par kommer duka under i konkurrensen. Vi säger inte att Tesla kommer ur denna strid som nummer 1 men företaget har ett nytänkande och helhetstänk som gör de mycket bättre rustade att klara denna omställning än övriga biltillverkare, inklusive Google.

Trevlig fredag!

7 kommentarer:

  1. Min uppfattning idag.

    Gamla biltillverkare har ett hårt tryck inombords att fortsätta med bensin eller diesel samt möjligen gas och sprit. Entusiasm för el gäller främst som komplement till explosionsmotorn som är det viktiga. Motorsidan har starkt grepp om företagen.

    Men rena elbilar kommer även från de gamla tillverkarna. I styrelserna sitter också lite andra personer med andra erfarenheter och perspektiv.

    När det gäller självstyrande bilar kommer funktionerna snabbt nu i alla premiummodeller och med lite lite försening i de billigare modellerna. Data i mängd från bilar som kör i vanlig trafik är viktig. Samtidigt är bilarnas instrumenten för information, deras ögon, öron och känsel viktiga.

    För att lite lätt jämföra Volvos 100 bilar i Göteborg nästa år med Teslas 100.000-tals ska Volvos vara överfyllda med mängder av teknologi för att skanna av allt som händer, medan Teslas bilar har en mer begränsad utrustning. Volvo stoppar in en oerhört avancerad dator som snabbt analyserar vad instrumenten registrerar. Tesla har givetvis idag en betydligt enklare dator ombord men kommer säkert att modernisera. Båda analyserar sedan centralt vad de får in i data. Volvo har redan uttalat att serieproducerade bilar kommer att slippa de instrument som inte visat sig särskilt behövliga. LIDAR gissar jag kommer i flera varianter där man testar vad olika våglängder på ljuset (från infrarött till ultraviolett) betyder samt fasta riktningar kontra rörligt. Bearbetningen för 3D-bilder kräver mycket datakraft.

    Slutligen är det nog vilka algoritmer de olika tillverkarna lyckas få fram som avgör säkerheten. Teslas ständiga uppdateringar tvingar de andra att åtminstone delvis följa efter. Gissar att en del försöker få extra betalt för en del av nya bättre funktioner genom att bygga in dem i instrumenten och därmed kunna ta betalt för fysiskt utbyte.

    Det blir givetvis först en statussymbol att äga en dyr autonom bil men snabbt blir det säkert olika former av taxibolag som erbjuder så billiga transporter att allt fler skippar eget ägande. De gamla bilarna blir stående som "reserver" när priset faller allt mer. Parkerings och vägutrymme behövs allt mindre i världens städer och utrymmet kan nyttjas för annat. Bara i USA blir snabbt de flesta av de två miljonerna lastbilsförarna bara behövliga som lastare.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Självkörande teknik introduceras i premiumbilar, de mest avancerade i lyxsegmentet som Teslas Model S och X. Men att Volvo skulle ha mer avancerad hårdvara tvivlar jag på men förstås ha fel. Men även om så skulle vara fallet har det knappast någon betydelse om det sitter en snabbare/mer avancerad dator ombord om allt registreras på en minst lika avnacerad dator på Teslas högkvarter från tusenfaldigt fler bilar.

      Jag tror säkert Volvo kommit långt men är ändå övertygad om att Teslas försprång är större än övriga biltilverkare vill erkänna både på elbilssidan och när det gäller kombination av kamera, radar och sonar. Lidar är något de testar också, förekommit bilder med lidar-liknande utrustning monterad på sidospeglar på Model S-bil.

      Avgörande som jag ser det, blir om Model III erbjuder mjukvaruanvändning av den självkörande hårdvaran till ett lågt pris kontra konkurrenter för om den matchar XC90 och liknande i funktionalitet blir det tufft för Volvo att motivera köp av deras dyrare bilar. Många nya bilköpare attraheras dessutom av elbilens fördelar när räckviddsångesten är ur vägen med utbyggt nätverk för snabbladdare och batteri runt 30 mil.

      Att biltillverkare byter ut hårdvara för att tjäna pengar, gör även Tesla vilket jag ibland kan störa mig på då det egentligen är en mjukvara som lagts till som i fallet med hastighetsindikator/skylt på displayen för vilken hastighet som gäller där man befinner sig som inte finns i GPS:en för Model S modeller efter 2014, något som även utan kamera kan styras med GPS position som redan finns i en vanlig Garmin GPS men alltså inte Teslas navigon/Google navigationssystem för 2014 års modell...Trots att det skulle kunna uppdateras via mjukvara.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Korrigering ska stå: "som bara finns i modeller efter 2014"

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Bra sammanfattning av vad vi kan vänta av Model III när det gäller självkörande egenskaper kan läsas här:

    http://teslaclubsweden.se/model-s-far-tre-ogon/

    Mvh
    Johan

    SvaraRadera
  3. En oinsatt fråga, vad gör NEVS?

    SvaraRadera
  4. Tre ögon är bättre än två, men de ser för dåligt än. Den mer kvalificerade analysen sker allt för sent, centralt hos Tesla, och det är svårt med avståndsbedömning. (Svårt att skilja ett vitt släp från den vita himlen.)

    Musk är som Einstein genier men har långt ifrån alltid haft rätt. Konstateradet att Googles ursprungliga lidar var vansinnigt dyr liknar tankar om världens totala behov av matematikmaskiner (Fem). Musk fastnade i det gamla tänket. Lidar är idag på väg mot mycket lågt pris och avståndet till datapunkterna i reflexerna som avläses ligger på cm. (Potentialen är bråkdels mm, men även det är som cm overkill).

    Ett mycket kraftfullt datorsystem ombord är helt avgörande för säkerhet. Om analysen ska ske i centrala system blir systemet mer osäkert. Volvo spelar in alla data i de hundra bilarnas alla instrument från alla körningar. Intressanta händelser testas sedan i repris med data från olika instrument borttagna för att se hur systemet då reagerar. Tex bryt GPS-mottagning och se hur systemet kan avgöra position framåt. Tänk sedan kamerorna med plötslig dimma framför.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen! Intressant och tack för input. Vi får helt enkelt vänta till 2017/2018 då Tesla Model III och övriga tillverkare ska släppa ett antal elbilsmodeller med olika grad av självkörande teknik.
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.