2016-08-06

Replik gårdagens debattreplik på Svt: Nej, 12 milj Londonbor lider inte av "insynsproblem"

I torsdags skrev Johan debattartikeln "Framtidens transportsystem kan byggas idag" på Svt Opinion och lyfte då fram podcars/spårbilar eller Personal Rapid Transit (PRT) som det även kallas, som ett billigare, miljövänligare och driftsäkrare alternativ till självkörande personbilar och regeringens föreslagna höghastighetståg.

Igår kom en replik till Johans artikel på Svt Opinion av Rickard Wall, ekonomie doktor och tidigare medarbetare vid VTI och Trafikanalys. Wall pekar i sin artikel på att det finns en politisk ovilja att införa podcar system i Sverige och att argumentet för det är "insynsproblem". Med andra ord, ett system där självkörande podar färdas på banor 5-15 meter ovan mark riskerar att hota integriteten hos nakna svenskar eller liknande som kan bli uttittade när en podcar passerar i 40 km/h... Det bottnar nämligen resonemanget i om man ska tro Wall.

Med en aning skepsis kontaktade därför Johan en av världens ledande experter på podcars, Christer Lindström som har lång internationell erfarenhet och lika lång erfarenhet av kontakt med kommuner och företag som utreder möjligheten att införa podcars i Sverige. Christer är VD för 4Dialog och en av grundarna av Podcar City-konferenserna som i år genomförs för tioende gången och vuxit sig större för varje år.

När Johan fick svaret av Christer Lindström nedan befann han sig i San José vid Spartan Superway Design Center, en universitetsverkstad vid San José University där det händer mycket just nu. Intressenter för att bygga podcarsystem var på plats från Brasilien, Kina, Sydkorea, Frankrike, USA och Sverige.

Johan besökte Spartan Superway i november under Podcar City 9 konferensen och intervjuade även Christer Lindström i Silicon Valley. Se gärna reportaget från Spartan Superway och intervjun med Christer i slutet av inlägget.

Ok, vad säger då Christer Lindström om Rickard Walls påstående att Sverige lider av en politisk ovilja att bygga podcar-system och att detta skulle vara kopplat till insynsrisken?  

"Man kan ställa sig minst sagt undrande till denna typ av invändningar 
från flera håll.

Tekniskt - ett fordon som passerar ett fönster i 25 km/h har ca 0,3 sekunder på sig att befinna sig i rimligt insynsläge. Detta ska då ske genom minst tre olika glas som knappast är utan gardiner, blommor, smuts och reflexer. Vilket i praktiken betyder ingen insyn alls.

Den andra invändningen mot insynsargumentet är att det är en ren 
skrivbordsprodukt.

Under alla år jag deltagit och framför allt visat spårbilar i en mängd städer i Sverige och USA har jag ALDRIG hört någon ha den typen av åsikter. Inte ens när jag ställer frågan själv verkar någon av alla de tusentals människor jag mött visat någon form av förståelse för ett sådant problem. 

Det är ju bara att åka till London och fråga hur många av 12 miljoner människor som vill stoppa dubbeldäckarna av samma anledning...just det, ingen alls, trots att de ser betydligt bättre in i alla radhusfönster än vad  spårbilar nånsin klarar av.

Med andra ord, att ställa sig som någon slags röst för vad andra ska 
tycka utan att ha det minsta på fötterna är en konstruktion som hör hemma i papperskorgen.

Gå ut istället och träffa folk i verkligheten och se vad de tycker om 
ATN-system (spårbilar).

Man upptäcker ett intresse och förståelse långt större än man tror än 
bakom en datorskärm på ett konsultkontor".


12 miljoner Londonbor lider av fönstertittare, really?
Klassisk dubbeldäckare i London som passerar de lågt byggda husen i staden...
Bildkälla: Canley, Wikimedia commons.

Vi menar att tiden är politisk och tekniskt mogen för podcars i Sverige där hittils 20 kommuner gjort förstudier om podcars/språbilar och lika många har varit eller är med i Nätverket KOMPASS. Det är sannolikt bara en tidsfråga innan någon Kommun i Sverige inser att podcars kan spara både pengar och innebära glädje för invånarna när trafikkaoset byggs bort med hållbara transporter som ger framtidshopp.  

Vi kommer båda resa till Antwerpen i september för att lära oss det senaste om podcars/spårbilar vid konferensen Podcar City and Advanced Transit. Resan dit sker med elbilen Tesla Model S och resan och konferensen kommer både filmas och dokumenteras här på bloggen.  
      
Intervju med Christer Lindström vid Podcar City 9 konferensen i Silicon Valley



Reportage från Spartan Superway Design Center i San José

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.