Sidor

2016-05-10

Spännade Podcars/spårbils-nyheter ger transporthopp

I nätveket Kompass senaste nyhetsbrev, Destination kan vi läsa om en rad spännande nyheter som visar hur mycket som händer på podcars/spårbils-fronten i världen nu. Att podcars eller spårbilar som det kallas på svenska är ett transportmedel att räkna med vittnar om inte annat Forbes Magazine som i november  skrev följande:

”Den än så länge spekulativa Hyperloopen och den något närmare förestående självkörande bilen har dominerat diskussionerna när det gäller framtidens transportmedel på sistone, men det finns ett annat, nästa generationskoncept som är närmare förverkligande än något av dessa två.”

I majnumret av Destination kan vi bland annat läsa om årsmötet Nätverk Kompass håller i Södertälje Stadshus som äger rum nu på torsdag klcokan 14-15. Ett antal intressanta presentationer utlovas mellan klockan 10-14 och det är förstås ett gyllene tillfälle att ställa frågor och lära sig mer om Podcars/spårbilar.

En annan nyhet är att Järfälla Kommun nu gått med i nätverket KOMPASS. Nätverket som är ett politiskt oberoende nätverk av kommuner och andra intresserade av spårbilssystem.

På utlandsfronten uppdateras vi om utvecklingen i USA där det nu finns goda förhoppningar om att ett av landets internationella flygplatser kan bli först med att integrera ett podcarsystem med en flygplats. Greenville-Spartanburg International Airport i South Carolina diskuterar nämligen möjligheten att sammanbinda parkeringen med terminalen i likhet med podcarsystmet som redan finns på Heathrows flygplats utanför London.

En av de mest pådrivande personerna bakom en podcar-bana vid flygplatsen är Fred Payne som höll en sevärd presentation vid Podcar City 9 konferensen i november som ni kan se här.

USA var först i världen med att bygga en podcar-bana för kommersiell användning i Morgantown, West Virginia, en bana som knyter samman den bergsbelägna staden med ett utspritt West Virginia University campus. Men den allmäna spridningen och kunskapen om transportmedlet har fram till nu varit milt i landet. Trenden verkar dock nu gå i en ny positiv riktning för podcars i USA för som vi skrev om i slutet av mars, vill entreprenörer i tex Austin, Texas även bygga podcar-system. Liknande diskussioner pågår i Kalifornien.    

Johan deltog i början av november i fjol vid Podcar City 9 konferensen i Silicon Valley, Kalifornien. En konferens där många svenskar var på plats och där en av huvudpersonerna bakom konferensen var Christer Lindström som Johan intervjuade på plats. Johan filmade nästan alla presentationer och gjorde ett antal intervjuer och reportage från konferensen som ni finner samlade på vår youtube-kanal. 

Johan skriver gästartiklar för Destination, senaste artikeln kan läsas i marsnumret. Är man nyfiken på Podcars -kika gärna även på föredraget om fossilfria investeringar vi höll vid Stockholms Universitet i februari, där vi pratade en hel del om detta transportmedel som faktiskt funnits sedan början på 1970-talet men först nu börjar uppmärksammas på allvar.

Läs nyhetsbrevet genom att klicka på bilden nedan eller åk helt enkelt till Södertälje på torsdag!


5 kommentarer:

  1. Podcar till en flygplats? Ska det vara nått för framtiden? Ett jumbojet drar 230 000 l soppa på en resa till Thailand. Eller är det någon som inbillar sig att eldrivna flygplan kommer att funka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Berra ett första sådant är på sin färd runt jorden. Fast nu är det elbilar som verkar dubblas snabbt år för år. Färjor för kortare trafik är också en ökande grupp elfordon.

      Närmaste åren får du flyga med ålderdomligt fossilbränsle till Thailand. Priset för resan kommer med stor sannolikhet att öka när peak oil har fått ett tydligt genomslag.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    2. @Berra. Du har förstås rätt att flygplatser och oljedrivna flygplan är bland det sista man tänker på som hållbart. Och det var en av de första tankarna jag hade när jag läste om nyheten med Greenvillen men sen tänkte jag vidare och om Podcars får synas i de folkrika sammanhangen, om än där vi inte i första hand vill se dem, kan det åtminstone påskynda att de hamnar där de verkligen behövs. Dvs lokalt mellan mindre och medelstora orter och inom storstäder. Man skulle förstås önska att man kunde hoppa över alla de marknadsföringsstegen för att politiker och almänheten skulle få kunskap och insikt om behovet av storskaliga användning av podcars men vägen dit är inte rak...

      Mvh
      Johan

      Radera
    3. Johan du har rätt i att kunskap behöver nå en kritisk massa bland en "befolkning". En väg är traditionell marknadsföring. Möjligt att Podcars får en större roll än jag tror. De kommer säkert när något företag räknar hem dem för en flygplats tex. Kan då vara en enda person inom företaget som skriver ihop en rapport som får ledningen att reagera och starta ett projekt.

      Den mest lyckade "marknadsföringen" inom transporter sedan containern har Tesla lyckats med. Med en elbil som i mycket är bättre än alla andra bilar istället för att kompromissa som andra.

      I en demokrati är det svårt för politiker att införa något som många är motståndare till. Har talat med många om att en Tesla skulle vara trevligt som nästa bil och märkt att nästan alla vill ha just en Tesla, men suckar över priset. Blir kanske, laddhybrider eller de mer primitiva hybriderna, för fler som resultat och de bilarna sparar mycket koldioxid i köer och ger ekonomisk vinst för många i minskad bränslekostnad.

      Sedan har vi de helt autonoma fordonen. På Essingeleden igår blev min fru lite orolig för autonoma lastbilar. Vi låg i en fil med en lastbil på höger sida och en på vänster och den på vänster vinglade ibland lite in i vår fil. Hon vet givetvis att det fanns en förare i båda lastbilarna men kände ändå en oro för autonoma stora fordon. Blir säkert så att de delvis autonoma funktionerna fortsätter att snabbt komma i premiumbilar och på så vis också förbereder inställningen för de helt autonoma.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Hej Nanotec! Tror vi fortsatt vi får se Tesla och i ökande tankt andra biltillverkare introducera autonoma funktioner, dels för att testa och lära sig och dels för att vinna acceppetans hos användare om dess säkerhet och praktiska fördelar samtidigt som regelverket hinner anpassa sig.

      Men att alla bilar ska ha wifi bekymrar mig lite. Att bilar ska kommunicera med varandra för ökad säkerhet och trafikanapssning är bra men att vi ska kunna surfa i bilarna ska vägas mot hur lätt det kan bli att hacka en bil aktivt på ögonavstånd och liknande. All komfort är inte positiv och det kan gå lite väl fort fram utan att man tänker på konsekvenserna av alla denna trådlösateknik. Man kan heller inte undvika frågan om strålning som sändare i alla bilar skulle innebära för omgivningen. Men den frågan tycks ingen vill ta i med tång utan att diskussionen blir skev i det ena eller andra hållet.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.