Problemet är att infrastrukturen i dagens städer och samhällen primärt är byggt för fossildrivna fordon med personbilen i spetsen. Cykeln är i bästa fall ett sidospår som måste konkurrera om samma ytor som den dominerande biltrafiken. Fördelen med att ta sig fram non-stop med cykeln, i stora massor på flerfiliga cykelvägar, där varken gångtrafikanter eller bilister är i vägen för cyklister och vice versa, lyser med sin frånvaro. Det planeras förvisso flerfiliga cykelbanor på pelare ovan mark i München och Oslo men i Sverige?
Men det finns en annan viktig aspekt som inte går att undvika och som måste lösas om cykeln ska slå igenom på bred front. Vanliga elcyklar som kan köras helt på el finns ju redan och är populära men när det regnar, snöar och när man ska handla mat/varor kan cykeln bli en oöverkomlig utmaning för många.
Det finns dock en variant som kan ge cykeln lite skjuts medan vi väntar på infrastruktur och utbredd användning av cykeln i vardagen och som även öppnar möjligheten för äldre, rörelsehindrade eller andra som inte orkar cykla i vardagen finns det redan nu flera intressanta alternativ.
Redan 1983 fick vi se en omslagsbild på Scientific American som visar vad man göra med en cykel, där ett team med bland andra Douglas Malevicki tagit fram en extremt aerodynamisk cykel. Nu har den blivit verklighet i uppdaterad version.
Scientific American, dceember 1983
En som vi fastnat lite extra för är GinzVelo Atrix. En cykel som kan drivas genom att cykla liggandes eller kan köras helt på batteridrift med hjälp av ett 48 volt, 20 Ah batteri. Peter Ginzburg, den amerikanska grundaren och skaparen av företaget Ginzvelo har med sitt team tagit fram en riktigt praktisk och genomtänkt cykel som är enkel att kliva i och ur och där delarna enkelt ska kunna bytas i en vanlig cykelaffär.
Topphastighet ligger enligt Ginzburg på mellan 40-50 km/h på batteridrift och du kan köra cirka 12 mil på en laddning. Det finns utrymme för ett par matkassar eller en "större ryggsäck" i bagageutrymmet och chassit klarar en totalvikt på 181 kg.
Ginzvelo Atrix tycks kunna levereras till Sverige från USA. Vad slutpris då hamnar på med moms, frakt, tullavgifter osv vet vi ej men priset ligger i USA på mellan 7999 dollar (65 200 SEK) - 11999 dollar (97 800 SEK). Visst, det är mycket för "en cykel" men jämför man den med behovet av en mindre bil för vardagsärenden och om man inte behöver en bil för transport av barn och medpassagare är det faktiskt mer än en cool gadget.
Sannolikt inget underhåll att tala om, lätt att parkera, cykla med benen om man vill/kan och supercoolt utseende och tyst.
Kika gärna på videon nedan och fundera själva. Trevlig fredag!
Vi har inte fått någon ersättning för att skriva detta inlägg.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6413888
SvaraRaderaJag måste inflika med att jag tycker att Mikael Kjellmans projekt Podcar verkar minst lika intressant att lyfta fram.
SvaraRaderahttps://www.indiegogo.com/projects/podride-a-practical-and-fun-bicycle-car#/
http://www.jmk-innovation.se/
Hej Anonyn och "testar lite igen"! Tack, håller med helt får bli något för ett eget inlägg men måste säga att Kjellmans variant har många tilltalande fördelar. Verkar högre, bättre anpassad för vinterklimat och lättare och kliva i och ur. Hoppas reparation och delar är lika enkla att byta men att döma av Mikael Ekmans arbete och hur genomtänkt den är, utgår jag från det.
RaderaKortare räckvidd på "bara" 6 mil känns knappast som ett problem, fördelarna väger över. Fantastiskt att man kan rulla in den genom dörren vilket öppnar upp för att använda den i staden och skydda den i lägenheten över natten tex.
Ska bli intressant vad prislappen handlar på men är själv mkt intresserad av en!
Mvh
Johan
Kul ska tänka lite mer. Rekommenderar andra att se lite på Kjellmans projekt.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
GinzVelo Atrix är oerhört dyr och kommer klassas som motorcykel i Sverige med allt vad det innebär av certifieringar, besiktningar och försäkringar.
SvaraRaderaFördelen med elcykel är just att man slipper allt det. Mikael Kjellmans projekt är mycket bättre för svenska förhållanden.
Jag gissar att bloggaren inte har en egen elcykel för då hade han vetat detta. ;)