Sidor

2016-03-31

Tankar och frågor inför Tesla Model III release inatt

Som säkert många av bloggens läsare noterat kommer elbilstillverkaren Tesla Motors inatt svensk tid avslöja sina betaversion av den nya mycket omtalade modellen Tesla Model III. Bara namnet III som symboliserar ett liggande E har väckt mycket debatt. Ford lämnade nämligen in en ansökan om varumärkesskydd av Model E efter Tesla Motors till amerikanska patent- och registeringsverket men Tesla backade ändå.

Om Tesla Model E behållit sitt "E" hade de tre senaste modellerna tillsammans bildat "SXE", dvs premiumlyxbilen Model S, premiumlyx suven Model X och mellanklassbilen Model E. Men detta har förstås tolkats som "SEX" och vidare lett till slutsatsen att nästa modell ska heta Model Y (kanske en pickup med egen eldriven verktygslåda?)...

Klockan 10 idag kan man i Sverige besöka något av Teslas showrooms/butiker Stockholm, Göteborg eller Malmö och reservera sin Tesla Model III för 10 000 kronor och som är helt återbetalningsbar om man ångrar sig när det är dags att konfigurera bilen och inte vill fullfölja beställningen.  

Klockan 05.30 inatt kommer Tesla Motors sända live från Tesla Model III eventet i Hawthorne i Los Angeles och då kommer det även vara möjligt att reservera en Model III online.

Att intresset för Model III är stort vittnar om inte annat denna bild där ett par kanadensare redan börjat tälta utanför ett teslacenter i Montreal, för att kunna bli tidig med sin reservation.


Vad ska man hålla utkik efter på Model E -eventet då? Det finns förstås många frågetecken här de vi tycker är extra viktiga: 

Design
Deisgnen för Model III kommer bli avgörande. Model S succé kom framförallt med "wow-effekten" den gett där folk vänder sig om och undrar vad det är för bil på ett sätt som få bilmodeller lyckas med. Den har tex beskrivits som en blandning av Aston Martin och Jaguar. Om Model III kan likna Model S men ändå få sin egen style med tex egen noskon kan den nog gå hem även bland hem bland många ny elbilsköpare.   

Vilken räckvidd kommer Model III få? 
Bilen ska ju enligt Elon Musk bli cirka 20 % mindre än den mycket stora Model S (tänk större än en Volvo S80). Detta innebär mindre utrymme för batteripacket men även lägre vikt. Det ska även läggas till att sedan Model S först rullade ut 2012 ur Fremont-fabriken i Kalifornien har Teslas batterier blivit kanske 5-10% mer effektiva pga egenkomponerad batterisammansättning (utvecklad tillsammans med Panasonic).  

Vår gissning är att det blir en räckvidd med 40 mil på pappret men 30 mil i verkligheten (blandad körning). Tesla Model S med 85kWh-packet har 50 mil på pappret men blandad körning i verkligheten ligger den på 35-40 mil beroende på vikt, däcktryck, kyla och hur tungt lastad den är, körstil, mm. Med denna räckvidd kommer Tesla Model III kunna ta sig mellan Teslas superladdstationer utan problem. Något som i Sverige innebär att Teslaägare kan supersnabbladda (80 % av laddnningen på 40min) så långt som från Löddeköping norr om Lund och åka väst eller österut ända vägen upp till Krokum utanför Östersund. Därifrån får man än så länge åka vidare via den norska sidan i väntan på att Tesla bygger klart supersnabbladdare kring Luleå, Skellefteå och Umeå.
     
Gratis Supersnabbladdning med Model III?
Vi kommer naturligt över till frågan om supersnabbladdning. Givetvis kommer bilarna vara anpassade för det men kommer det kosta extra att ladda vid Teslas superchargers med en Model III? Frågan är befogad eftersom Model S med dubbelt så hög prislapp är inprisad med "livstids gratis snabbladdning". Detta kan ju höja priset rejält från standardpriset.

Priset i Sverige?
Det pris som citeras för Model III och som Elon Musk återkommer till är cirka 35 000 USD vilket i skrivande stund är cirka 290 000 SEK men vi gissar att slutpris med moms, transport och importavgifter mm innebär ett pris på runt 410 000 kr. Detta alltså i grundutförande. Pris med extrafinneser som livstids kartuppdatering för den inbyggda GPS:n, Spotify-konto för bilen, panoramatak, skinnklädsel, värsting-ljudanläggning och ja fyrhjulsdrift lätt innebär en prislapp upp till 700 000 kr.

Hur kommer Model III stå sig i konkurrensen? 
Efter att Tesla gick ut med att företaget skulle börja leverera en mellanklassbil för "den breda massan"till 2017/2018 har i princip alla biltillverkare svarat med att de ska komma med något motsvarande samtidigt eller som i fallet med GM:s Chevrolet Bolt, innan Tesla Model III.

Utan att bli för långdragen här kan man säga att Tesla redan skapat goda förutsättningar för att kunna leda elbilstillverkningen även i detta segmentet. Genom att tillsammans med Panasonic bygga världens i särklass största batterifabrik (gigafabriken) kommer Tesla inte bara kunna fortsätta att leda utvecklingen mot det mest energieffektiva batterierna utan även få ner kostnaderna per enhet pga uppskalningsmöjligheterna med enorma produktionsvolymer både för elbilstillverkningen och för hushålls- och fastighetsbatterierna (powerwalls och powerpacks).     

Batteripacket som är elbilens enskilt dyraste komponent beräknar Tesla kunna sänka med 30 % i pris tack vare gigafabriken. Här står konkurrenterna än så länge och stampar och kommer inte överens om hur de ska dela på kostnaden för en gemensam gigabatterifabrik när Tesla redan talar om behovet av fler.

En annan avgörande faktor är att Tesla redan har byggt upp infrastruktur för supersnabbladdning över stora delar av Västeuropa och Nordamerika som övriga biltillverkare saknar. För de flesta förstagångsköpare av elbil tycks räckviddsångesten vara en viktig faktor och där kan Tesla redan peka på erfarenhet med sitt superladdningsnätverk och har många kunder som redan sprider ordet till nyfikna om hur det fungerar.  

Överraskningar?
Någon joker i rockärmen brukar alltid Elon Musk/Tesla Motors ha. Med tanke på att Tesla kommit så långt med utvecklingen med autonoma funktioner i bilen kommer de sannolikt avslöja uppdateringar på denna front. En Tesla Model S med lidar-radie likt den som Google har på taket på sina bilar har siktats på sidospeglarna på en Model S i Kalifornien...

Elon Musk var nyligen i Israel för att vad det verkar att lära sig mer om ett av de ledande företagen inom autopilot-funktioner för bilar, Mobileye. Kan något nytt vara på gång med dem?  

Om man sänker priset till 30 000 dollar för att matcha Chevrolet Bolt skulle det vara en stor överraskning men det är inte omöjligt.
Korrigering via läsare. Tesla Model III är redan billigare än Chevrolet Bolt efter amerikanskt statligt bidrag på 7500 dollar som alltså GM redan dragit av på Boltens pris.

Nästan lika stor överraskning skulle det vara om fyrhjulsdriften kom som standard.

Blir hur som helst spännande att följa eventet och vi återkommer förstås med en ordentlig analys när vi vet mer.

Vi äger aktier i Tesla Motors.

4 kommentarer:

  1. Köpt Tesla nu. Spännande att läsa rapporten imorgon. Dvs jag kör fortfarande en V70 från ett tidigare millennium. Än är bara aktier inköpta - jag kunde inte hålla mig längre. Vi får se om de blir kvar i min ägo efter gryningen. Bara tanken att ta in 10.000 för en reservation åratal i förväg är spännande.

    +2,01% på investeringen nyss.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Kul! Känner en som reserverat en model III o blir en av de första i Sverige att få sin. Vi kommer få provköra den redan första dagen o filma för att kunna berätta om här o på kanalen. Ska bli spännande!

      Mvh
      Johan

      Radera
  2. Ingångspriset på Model 3 ligger redan under Chevrolet Bolt. $35 000 är utan statligt bidrag. Bolt kostar $37 500 utan bidrag men GM brukar främst nämna priset $30 000 vilket är efter avdraget på $7 500 i bidrag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Intressant,tack den noteringen hade jag missat!
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.