Sidor

2016-03-28

Hyperloop VS Hyperloop: Kampen om första riktiga förbindelsen i Europa

Som vi skrivit om i många tidigare inlägg börjar kampen om den första fullskaliga anläggningen av den så kallade Hyperloopen nu närma sig mållinjen. I täten ligger två amerikanska företag i Kalifornien. Det ena är Hyperloop Transportation Technologies (HTT) som är publikt finansierat och utvecklas främst av ideelt arbetande studenter och ingenjörer världen över och leds av entreprenören och grundaren Dirk Ahlborn.

Det andra företaget har ett mycket snarlikt namn och heter Hyperloop Technologies och är finansierat av privata investerare och har ett par hundra anställda som arbetar heltid med att utveckla Hyperloopen. Båda företagen har sitt säte i Los Angeles.

Mest medial uppmärksamhet har Hyperloop Technologies fått särskilt efter att man i början av januari gick ut med möjligheten att förbinda Norrtälje och Åbo i Finland via Åland med en Hyperloop-bana. Detta diskuterades nämligen på ett seminarium på finska ambassaden i slutet av november där åländska representanter ska ha varit pådrivande för idén och Hyperloop Technologies ska ha erbjudit sig att bidra med kapital för en förstudie.

Men vi tror fortfarande att det blir HTT som får den första testanläggningen och även den första anläggningen för trafik på plats. Vad som talar för HTT är främst att teamet redan i oktober hade samlat ihop cirka 450 begåvade personer från många olika delar av världen som arbetar hårt med att förverkliga Hyperloopen.

Självklart lockas säkert HTT:s obetalda utvecklare en hel del även av möjligheten att komma över aktier i företaget som kan bli mycket värdefulla om några år. Vi tror moroten för dessa är precis som de relativt lågt betalda arbetarna vid Tesla Motors elbilsfabrik att vara med i fronten av teknikutvecklingen och bidra till något hållbart.

HTT:s VD Dirk Ahlborn meddelade i oktober att de planerar en börsnotering i början av detta år. För bara några veckor sedan meddelade även Ahlborn att man börjar byggandet av den 8 km långa testbanan i Quay Valley, mitt emellan Los Angeles och San Francisco inom ett par månader.

Wien-Bratislava-Budapest med Hyperloop?

Bloggrannen Cornucopia?/Lars Wilderäng uppmärksammade igår något som talar ytterligare för att Hyperloop Transportation Technoogies kommer bli först med ett Hyperloops-system för riktig trafik.

Ahlborn ska för några veckor sedan tillkännagett att man nått en överenskommelse med den slovakiska regeringen om en plan att bygga en Hyperloop-förbindelse mellan Wien (Österrike), slovakiens huvudstad Bratislava och Budapest (Ungern).

I en artikel av MSN Money kan vi läsa mer om nyheten där det bland annat står att en resa från Košice via Wien till Budapest normal tar cirka 8 timmar (med bil) men att denna sträcka skulle ta cirka 43 minuter med Hyperloopen. Cirka dubbelt så snabbt som med flyg.

Vad kommer det kosta då?? Sträckan Wien-Budapest med bil på M1-vägen är idag 243 km. Om vi utgår från HTT:s tidigare beräkningar för kostnaden att bygga Hyperloopen per km som enligt företaget själva ligger på mellan 20-40 mljoner dollar per 1,6 km, blir byggkostnaden för denna sträcka minst 25 miljarder kronor. Men jämför man med kostnaden för att bygga banor för höghastighetståg och tiden som sparas in och de affärsmöjligheter/turistmöjligheter som kan skapas med Hyperloopen, talar mycket för att den faktiskt står sig väl i konkurrensen.

Vi följer förstås utvecklingen av Jules Vernes och Elon Musk Hyperloop-idéer som nu är på god väg att förverkligas.

För tidigare jämförelser mellan Hyperloop, Podcars och flyget mellan Los Angeles och San Francisco, se tidigare inlägg.

I övrigt kan SpaceX Hyperloop Pod Desgin tävling vara värt att nämna här.

Kanske kan du spänna fast dig och luta dig tillbaka i en sådan här Hyperloop-kapsel cirka 2020. Då kan nämligen en Hyperloop-förbindelse i Centraleuropa stå klar om HTT får som de vill.

Skiss från Elon Musk Hyperloop Alpha-ritningar

Kapseln snett från sidan med dörrarna öppna till sittplatserna
Skiss från Elon Musk Hyperloop Alpha-ritningar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.