När självkörande bilar kommer på tal i media är det oftast Google som nämns i första hand. Och det det är förstås naturligt att tänka att Google ligger i spets med utvecklingen autonoma bilar. När det gäller utvecklingen av artificiell intelligens (AI) tex slog ju Google-ägda DeepMinds superdator/självlärande mjukvara kallad Google AlphaGo, nyligen världens i särklass bästa Go-spelare Lee Sedol. Go som är ett flera tusen år gammalt brädspel med kinesiska rötter som anses vara många gånger mer avancerat än schack. Detta då antalet spelkombinationer är flera hundra gånger fler. Googles AlphaGo slog Lee Sedol med 4-1 i matcher, 4-1 till AI mot mänskligheten menar en del...
Google eller snarare dess moderbolag Alphabet är ett av världens högst värderade bolag och omsätter i runda slängar ett par hundra miljarder svenska kronor om året så Tesla Motors vars totala börsvärde som "bara" är 244 miljarder är väl ingen match för en gigant med ett börsvärde på (håll i er nu) 4,2 biljoner kronor eller mer än Sveriges samlade BNP 2015!
Men när det gäller utvecklingen av autonoma bilar så är jämförelsen inte proportionell mot tillgången till pengar. Google må leda AI-racet som givetvis kommer appliceras i bilar och i många andra applikationer så småningom där Google/Alphabet kan befästa sin position och utöka försprånget mot övriga giganter som Apple och Microsoft. När det gäller erfarenhet på vägarna av självkörande tekniker/funktioner i bilarna och insamlad teknisk data från hur bilarna beter sig i trafiken däremot, ligger Tesla långt före såväl Google som andra tillverkare.
Även om amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors nämns en hel del i amerikansk press, särskilt på västkusten är det inte med samma självklarhet och fokus. Som vi ska se är detta mycket märkligt då Tesla Motors med all sannolikhet ligger mycket långt före Google och övriga biltillverkare när det gäller utvecklingen av självkörande bilar.
Tesla Model på laddning utanför IKEA i Borlänge
Hur kan vi vara så säkra på det? Google har i dagsläget ett 50-tal självkörande bilar som framförallt rullar runt i Kalifornien. Johan fick syn på en i Silicon Valley under sin resa till Kalifornien i november och visst såg den lite fräck ut.
Tesla-ägare som kör med autopilot funktionerna (mellan 20-25 % av dessa 60 000) har samlat in mer data åt Tesla om den självkörande tekniken på tre månader än Googles 54 bilar har gjort på 7 år! (enligt Googles egna siffror och räknat sedan de började köra sina bilar 2009).
Vad Tesla gjort är att stegvis utveckla mjukvara för självparkering, autoinbromsing, filbyte och automatisk farthållare som nu testas i olika utsträckning nästan varje dag i över 60 000 bilar. Googles självkörande teknik använder förvisso inte exakt samma teknik som Tesla utan använder laser, en annan typ av radar och fler kameror men datainsamlingen och erfarenheterna i volym är ändå en avgörande utvecklingsfaktor. Hur Googles självkörande bilar funkar kan ni läsa om här.
Volvo då? Volvo ska definitivt ha kredd för tekniken för automatisk inbromsning som de fram till nyligen var världsledande med men det faktum att Volvo gör en stor sak av att företaget ska ha 100 självkörande i rullande i Göteborg 2017 bleknar precis som Googles fåtal bilar, i jämförelse med Tesla som alltså redan har 10 tusentals bilar på vägarna som steg för steg testar självkörande funktioner.
Vad innebär då detta? Om Tesla fortsätter att leverera flera tusen Model S och nya suven Model X (som har samma autopilotfunktioner) varje månad och lever upp till de 80-90 000 företaget tror de kommer leverera i år, kommer försprånget till konkurenterna att öka ytterligare. Tesla har med detta visat att de inte bara ligger i spets när det gäller den mest sålda elbilen på flera marknader som i Sverige, USA och Norge, de leder även utvecklingen av autonoma bilar.
Om två veckor avslöjar Tesla sin första protyp-version av Tesla Model III som kommer kosta cirka 400.000 (ja utgångspriset är 35 000 dollar men i Sverige när allt kommer omkring blir nog priset som med Model S när den kom, en bra bit högre). Detta är förstås mycket pengar men mindre än hälften mot vad en Model S kostar och öppnar för en helt ny marknad. Övriga konkurrenter snackar mycket om vad de ska komma med 2017/2018 för att matcha Model III när de första av dessa elbilar rullar ut ur fabriken i Freemont.
Vår gissning är att Nissan ligger bäst till för att matcha Model III men så var det där med låg batterikostnad, batterifabrik och laddinfrastruktur för snabbladdning som övriga konkurrenter än så länge saknar...men det får vi ta i ett annat inlägg!
Avslutningsvis vill vi understryka att vi fortfarande inte ser elbilen som en generallösning för en nödvändig omställning och elektrifiering av transportsektorn. Men som en liten men viktig del i en större omställning för ett minskat oljeberoende/ökad krisberedskap, där elbilar används tillsammans med tex ökad gods och passagerartrafik på järnväg, podcars/PRT-liknande teknik och inte att förringa- flerfiliga cykelleder och slutligen apostlahästarna!
Vi äger aktier i Tesla Motors.
Intressant jämförelse; Tesla, Google cars, Nissan och Volvo men sen återstår det juridiska: Vem är ansvarig för fordonets framförande i trafikmiljön? Om det inträffar en incident där automatiken är vållande - blir då det ändå den som sitter bakom ratten som blir ansvarig? Om svaret är JA - vilket i USA kan bli en förrödande läxa för "handen-på-ratten" är det säkrare att hoppa in i en PodCar ��
SvaraRaderaHej Paul! Intressant o viktig fråga du tar upp. Satsar man som Google o Mercedes blir ju ingen ratt alls i bilen på sikt o då blir försäkringsrågan knepig om bilen du krockar med HAR ratt/människa som styr...Oavsett är ju Podcars att föredra framför självkörande bilar.Inte bara för att säkerheten är betydligt högre när inga möten kan ske o banorna helt är avsedda för automatiska fordon. Kostnad, driftsäkerhet mm. Till dess podcars kan lämna podcars-banan för att ta passagerare sista biten på småvägar eller destinationer podcars ännu inte trafikerar kan dock självkörande bilar vara en bra resurs.
RaderaMvh
Johan