I november gjorde Johan en resa till Kalifornien vars främsta mål var att lära sig mer om Personal Rapid Transit (PRT)-system eller det som även kallas Podcars och spårtaxi på svenska. Johan filmade hela konferensen och gjorde ett antal reportage som ni finner samlade under fliken "Podcars" ovan.
I senaste nyhetsbrevet av Destination där Johan skrev en gästkrönika om varför Podcars kan vara med i täten av den fossila omställningen, kunde vi även läsa om en spännande utveckling i Austin, Texas.
Entreprenören och spelutvecklingslegenden Richard Gariott de Cayeux som bland annat ligger bakom den mycket framgångsrika Ultima-dataspelsserien talade nyligen på South by South West i Austin om Podcars. Garriot som blev känd i spelvärlden efter att skapat Akalabeth som anses vara det första rollspel som skapats för dator, ett spel som först skapades för Apple II men som sedan anpassade för andra plattformar.
Efter resa till internationella rymdstationen ISS 2008 kom Garriot till insikt om utsläppen i atmosfären och föroreningarna kring våra storstäder och bestämde sig för att försöka göra något åt det.
Garriot vill nu lösa trafikproblemen i Austen, Texas genom att tillsammans med en rad privata investerare bygga ett PRT-system för staden. Planen är att använda samma PRT-teknik som Ultra Global redan använder vid Heathrows flygplats. Nedanstående video är från en presentation om just Ultra Global Podcars på Heathrows flygplats som hölls vid Podcar City 9 -konferensen Johan deltog
i.
PRT-systemet som Garriott och investerarna vill bygga skulle till en början i huvudsak omfatta University of Texas. bli drygt 11 km långt och kosta 100 miljoner dollar eller cirka 829 miljoner SEK att bygga. Detta kan jämföras med kostnaden för ett föreslaget spårvagnssystem på 16 km för staden som skulle kosta 1,5 miljarder dollar eller 12,4 miljarder SEK!
Reskostnaden skulle bli ca 1,25 dollar per 1,6 km eller runt tio kronor. Garriot har bland annat beställt en förstudie som visar att systemet skulle klara trafikbehovet och menar att projektet kan gå med vinst helt utan statliga stöd. Hur många infrastrukturprojekt kan skryta med det?
Tvivlar man på att ett PRT-system kan gå med vinst och klara trafiksäkerhet, driftsäkerhet och vinterförhållanden bör man slegla på världens första PRT-system i Morgantown som fungerat klanderfritt sedan början av 1970-talet, ett system som nu uppgraderas.
Nedan kan ni kika på reportaget om PRT-systemet som vi hoppas ser dagens ljus i Austen inom bara några år.
Reportage om ett möjligt PRT-system i Austin, Texas
Det kanske fungerar bra, men det ser väldigt trist ut. Min spontana reaktion är att det är alldeles för bred upphöjd plattform. Städer med detta kommer kanske att bli värre än städer med trådbuss. Detta är ett mindre problem om man kan lägga rälsen i gatuplan förstås.
SvaraRaderaHej! Beklagar det sena svaret, varit mkt på redaktionen på sistone. Exemplet ovan är bara ett i mängden av PRT-tekniker och i fallet Austin/Heathrow-tekniken som Ultra Glboal PRT använder går podarna på hjul med vanliga seriekopplade bilbatterier (tror dock de håller på att byta ut dem på litiumjon batterier nu). I Sydkorea där storstäderna är extremt tätbebyggda och gatorna smala undersöks möjligheten att bygga upphöja PRT-banor likt de som SkyTran använder (skytran.com) se även tidigare inlägg om SkyTran: http://www.peak-oil.se/2016/01/skytrans-maglev-teknik-kan.html
RaderaSkyTran bygger just nu ett PRT-system i Tel Aviv och intresse finns även för det i Indien.
Det finns inget som hindrar att ha PRT åtminstone delvis på gatuplan rent tekniskt men då riskerar podarna att vara i vägen för övrig trafik och inte kunna åka nonstop vilket är en av de största fördelarna med systemet.Vid vinterförhållanden är det dessutom inte bra att låta podarna köra på marknivå där snö kan ansamlas i större mängder. Värmeslingor längs upphöjda banor, delvis täckta med tak är lättare och billigare att lösa.
PRT-system kan se ut på en rad olika sätt. Kika gärna på några av varianterna under podcars-fliken ovan.
Mvh
Johan