Cyklister kämpar många gånger i stark motvind och då menar vi inte blåsiga höst- och vinterdagar ute på cykelfärder. Som dokumentärfilmaren Fredrik Gertten visar i sin sevärda dokumentär Bikes VS Cars finns ett starkt motstånd att breda plats för cykelbanor eller ens låta cyklister dela plats med motortrafiken på de allmänna vägarna. Även om det finns goda exempel som i Köpenhamns cykeltäta stad där cirka 50 % av resenärer till och från arbete och skola tar cykeln, kanske vi måste tänka om i grunden för att bryta biltrenden på allvar.
Douglas Malewicki, en av grundarna av SkyTran och bland annat tidigare rymdingenjör vid NASA skickade nyligen nedanstående graf till Johan.
Passagerarkapcitet för olika transportslag: Cykel på 4-filig cykelmotorväg, Podcars
självkörande bilar vinnare
Grafen som Malewicki räknat fram, visar passagerarkapaciten per timme och medelhastigheten för olika transportslag, där en investering på 100 miljoner dollar eller cirka 850 miljoner kronor läggs på respektive system. Malewicki jämför, förutom de vanligaste transportmedlen som vanlig bilkörning, tåg, tunnelbana, spårvagn, buss Podcars, SkyTtrans version av Podcars, Googles självkörande bilar och sist men inte minst 4-filiga cykelvägar!
Malewicki var en av talarna under Podcar City 9 -konferensen som ägde rum i Silicon Valley, Kalifornien i början av november. Johan var på plats och fick då tillfälle att prata lite med Malewicki som är en riktigt aktiv person i 75 års åldern med ett stort intresse för cyklar.
Malewicki har bland annat varit chefsingenjör för olympiadcyklisten John Howard Bonneville och arbetade under 1980-talet för att designa cyklar med lägsta möjliga luftmotstånd- och energiåtgång. Tillsammans med en organisation som arbetade för smarta cyklar hamnade de på frontsidan av Scientific American 1983.
Bild av Douglas Malewicki under Podcar City 9 konferensen, 5 nov 2015
Mer om Malewicki och hans sevärda presentation finner ni i tidigare inlägg.
En cyklist som cyklar i 21 km/timme kan cyklar 10,5 kilometer på 30 minuter. Snabbare cyklister eller de med elcyklar kan utnyttja snabbfilen och komma till arbetet eller destinationen över samma sträcka på mindre än 20 min.
Malewicki pekar på att vi skandinaver minsann cyklar i regn och snö redan men att 4-filiga cykelvägar skulle öka antalet cyklister, öka medelhastigheten/förkorta tiden till och från arbetet så mycket att det skulle kunna få många att välja cykeln framför bilen, tåget och bussen.
Flerfiliga cykelbanor är inte fiktion utan planeras faktiskt i München.
Naturligtvis kommer inte alla vilja cykla och alla kan det inte heller, men om 20-30% av dagens resenärer skulle cykla till och från arbetet tex skulle det inte bara minska belastningen på vägnätet, sänka underhållskostnader osv utan framförallt frigöra resurser som idag läggs på främst vägnätet. Dessa resurser skulle kunna läggas på nya cykelbanor och banor för Podcars.
Enligt Malewickis beräkningar, som utgår från gratisparkeringar av cyklar i sin kalkyl, skulle kostnaden för att bygga 4-filiga cykelvägarper per 1,6 kilometer (mile), hamna på cirka 64 miljoner kronor. Detta kan låta mycket men är inte långt ifrån vad det kan kosta att bygga och underhålla motsvarande bilvägar, särskilt inom storstadsområden. Men den stora skillnaden är att en flerfilig-cykelväg av detta slag i huvudsak är en engångskostnad som skulle ha ojämförbart låga underhållskostnader mot det vanliga vägnätet.
Kostnaden kan säkert dessutom sänkas om två- och trefiliga cykelvägar istället byggs.
En annan person ägnar mycket tid åt cykeln och arbetar för ökad cykelanvändning är Monica Zarafu som också deltog i Podcar City 9 -konferensen. Monica blev då den första att ta emot priset
First Annual Martin Lowson Paper Award som delades ut av en av konferensens huvudsponsorer Advanced Transit Association (ATRA). Monica fick priset för sin studie och arbete om ett möjligt Podcars/PRT-system i Macquarie Park utanför Sydney.
Monica är medgrundare av interbike som precis startat en ny sevärd site dit alla som vill få inspiration eller önskar få hjälp med cykelstudier för sin stad eller sitt samhälle kan vända sig. Särskilt transport- och samhällsplanerare bör vara intresserad av interbike som bland annat erbjuder rådgivning med smarta kartor för cyklister, beräkning av de mest lämpliga placering av cykelutlåningsstationer och vilka förutsättningar just din stad/ditt samhälle har för cykeln.
Även små förändringar för att underlätta för cykeltrafik kan ha stor lokal betydelse.
Kikar man på Bikes sharing worlds karta över kända utlåningsställen för cyklar i världen sticker framförallt Italien, Spanien, Tyskland och Kina ut medan Sverige bara har ett par städer som lånar ut cyklar. Men kanske är kartan dåligt uppdaterad? Äger för många svenskar cyklar för att utlåning ska vara intressant här?
Vi avslutar med ännu bild från Douglas Malewickis presentation som ni kan beskåda/läsa i sin helhet här.
Möjlig cykelväg ovan mark i Köpenhamn
Bild av Douglas Malewicki under Podcar City 9 konferensen, 5 nov 2015
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.