Sidor

2016-01-03

SkyTrans Maglev-teknik kan revolutionera transportindustrin för Podcars

I tidigare inlägg och videos har vi beskrivit en rad varianter på Podcars/Personal Rapid Transit, även kallat spårtaxi på svenska. Gemensamt har dessa transportmedel att de oftast färdas 5-15 meter ovan mark på egna banor, är förarlösa autonoma system som tar passageraren non-stop från start till destination och drivs av elektricitet. Podarna/fordonen kräver dessutom betydligt mindre energi för att drivas framåt och systemet i sin helhet kräver inte till tillnärmelsevis lika mycket underhåll som konventionella transportsystem som järnväg, spårvagn, buss för att inte tala om övriga vägtransporter.

Samtidigt kan man inte förneka att Podcars antingen går på hjul eller hänger/åker på någon form av räls där friktion och väder gör att visst underhåll är oundvikligt. Det bör dock påpekas att det äldsta systemet för Podcars i världen, fungerat med lågt underhåll och en driftsäkerhet på över 90 % sedan början av 1970-talet. För att göra Podcars ännu mer konkurrenskraftiga och samtidigt både sänka ljudnivån till ett minimum och möjliggöra höga hastigheter, har ett amerikanskt företag som heter SkytTran utvecklat ett Podcars-system som kan bli revolutionerande.

På julafton publicerade vi ett inlägg om den högintressanta grundaren av SkyTran, Douglas Malewicki. Idag ska vi dock titta mer på hur tekniken fungerar och skiljer sig från vanlig Maglev-teknik.

Många har säkert hört talas om Maglev-tåg. Detta är en teknik som bygger på magnetisk levitation (Maglev) eller svävning mellan magnetiska fält. Ett tåg utrustas med linjära kedjor av elektromagnetiska spolar under fordonet och längs banan som skapar en friktionsfri yta mellan magneterna längs tåget och de längs banan.

Det finns många varianter på Maglev-teknik men alla möjliggör för tågen att färdas med väldigt låg energitillförsel tack vare lågt luftmotstånd och i praktiken noll friktion mellan tåget och banan.

Den närmast fullskaliga Maglev-teknik som används idag finns i form av en 30,5 km lång sträcka i Shanghai där det så kallade Shanghai Maglev Train trafikerar Shang Pudong Internationell Airport och tunnelbanenätet.

Maglev-tåg i Shanghai
Bildkälla: Wikipedia, Alex Needham, publika rättigheter 

Kortare testbanor finns även i Tyskland och på senare år även i Japan. Maglev-tekniken för höghastighetståg har låga underhållskostnader jämfört med vanlig järnväg och möjliggör hastigheter på över 500 km i timmen men är dyrare att bygga per kilometer bana. Tyska Transrapids Maglev-teknik för tåg kan ni se och läsa mer om här.

Nu tillbaka till SkyTran och företagets egenutvecklade Maglev-teknik för Podcars. Under Podcar City 9 konferensen som Johan filmade på plats i början av november, presenterade SkyTrans chefsingenjör Robert Baertsch den revolutionerande tekniken- se nedan.

Robert Baertsch arbetade tidigare med NASA;s utveckling av bland annat förnyelsebara biodrivmedel men för cirka 9 år sedan lämnade han det uppdraget efter att ha blivit överväldigad av SkyTran-tekniken. Baertsch har en bred bakgrund av kompetenser som ni kan läsa mer om här.

SkyTran är idag knutet till NASA:s Ames Research Center i Mountain View Silicon Valley.  

Vad SkyTran skapat är ett Maglev-system som inte behöver ha superledande spolar eller magneter i hela banan fordonet/Poden färdas under. Istället använder man aluminium som reaktionsyta längs banan och en speciell sammansättning magneter som placeras längs fordonet vilket skapar samma magnetiska levitation/svävande som vanlig Maglev-teknik och alltså minskar friktionen mellan banan och fordonet till ett minimum.

Med SkyTrans teknik minskar även belastningen mot banan vilket gör att de kan byggas med lättare material och tar mindre plats på marken. SkyTran banor kan byggas på lyktstolpeliknande pelare som till och med får plats längs smågator. Tack vare att SkyTran Podarna "flyger fram" kan de även svänga i höga hastigheter utan att behöva bromsa in, då de svänger i höjdled och inte i sidled.

Bredden på SkyTran-banan är cirka 1,5 meter och på detta "tak" är det tänkt att solceller ska placeras för att kunna driva systemet i princip helt på sol. Podarna ska kunna ta 2-4 passagerare.

Just nu byggs en fullskalig testbana i Tel Aviv i Israel. Om testerna går väl kommer den gå i trafik och fler byggas i Frankrike och Indien.

Kika på presentationen nedan så förstår ni hur det funkar!

Se även SkyTrans VD Jerry Sanders presentera företagets PRT-system i Indien (9.06 in i videon kan se exakt hur SkyTrans Maglev-teknik fungerar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.