Sidor

2016-01-18

Förarlösa system för masskommunikationer

Under Podcar City 9 konferensen i Silicon Valley i början av november presenterades många förslag av hur Podcars/Personal Rapid Transit (även kallat spårtaxi i Sverige), kan minska trycket på kollektivtrafiken och minska behovet av bilar på vägarna.

Temat för ett av dessa seminarier var "förarlösa fordon".

Nedan kan ni se två av dessa presentationer. Johan var nämligen på plats i Kalifornien under samtliga av konferensens tre dagar och filmade nästan alla presentationer samt gjorde ett antal intervjuer med bland andra två av huvudpersonerna bakom Podcar City -konferenserna: Ron Swenson och
Christer Lindström.

Hittills har vi nu laddat upp 25 presentationer och intervjuer från Podcar City konferensen på vår youtube-kanal och skrivit ett antal inlägg om dessa. Under Johans resa i konferensen fick han även syn på en av Googles självkörande som ni kunde se på bild i tidigare inlägg.

I första presentationen nedan talar Alain Kornhauser, professor Operations Research och Financial Engineering vid Princeton University. Alain är även bland annat ordförande för PAVE, Princeton Autonomous Vehicle Engineering och har lång erfarenhet av Podcars och autonoma transporter.

Alain lyfter inte bara Podcars många fördelar jämfört med konventionella masskommunikationer utan talar även om hur förarlösa bilar och Podcars tillsammans kan bli centrala i ett hållbart transportnät för städer och mindre samhällen. Alain är väldigt frispråkig och inte vad man förväntar sig från en  professor. Det är lätt att få intrycket av en person med mycket energi, stort intellekt och vilja att skapa konkret förändring. 

I andra presentationen nedan talar Peter Muller, PRT Consulting som vi skrivit om tidigare.  

För mer om Podcars/PRT-system, se något av tidigare inlägg och besök gärna Podcarcitys site eller läs mer på svenska Nätverket Kompass



2 kommentarer:

  1. Men varför detta om att transportera folk? I en situation med energibrist skall väl inte denna ödas på att flytta folk. Det är varor som skall transporteras. Sådana varor som det lönar sig att flytta. Vanliga varor och folk, får finna sig i att agera på det lokala planet. Småskaligt tror jag man även kan benämna det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det flesta Podcar/PRT-system är även avsedda för att transportera varor. Det är även viktigt att skilja på olja/fossilbrist och energibrist generellt. Byggs ett PRT-system kan de drivas i många årtionden på relativt liten elförbrukning, elproduktion som i Sverige kan genereras helt på vind, sol och vattenkraft (när de kombineras). I många länder kan driften av PRT-system drivas nästan helt på sol redan idag, med befintlig solcellsteknik. Se tex PRT-systemen som är under utveckling i Kina:

      http://www.peak-oil.se/2015/12/den-tredje-industriella-revolutionen.html

      Morgantowns PRT-system i USA har fungerat i över 40 år:

      http://www.peak-oil.se/2015/12/framgangssagan-i-morgantown-vacks-till.html

      Men jag håller med om att energi ska prioriteras lokalt. Alla varor kan dock inte produceras lokalt och människor kommer behöva resan mellan olika samhällen och platser även när brist/dyra flytande bränslen inte längre gör det lönsamt/möjligt att köra bilar, lastbilar etc i dagens omfattning.

      Den energi som krävs för att bygga PRT-systemen finns idag och kräver givetvis tillgång till fossila bränslen i framställningen och transporterna av komponenter etc, den energin bör därför användas vettigt och investera i infrastruktur som håller länge och ger oss tid att hitta alternativ till oljan/ställa om ekonomin.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.