I nedanstående två presentationer får vi en inblick i de fantastiska möjligheter som finns med en investering i Podcars eller spårbilar på svenska, även kallade Personal Rapid Transit-system (PRT).
Vi får vår även lära oss om skillnaderna mellan PRT-system och det som kallas Group Rapid Transit (GRT). Presentationerna filmades av Johan när han deltog i Podcar City 9 konferensen i Kalifornien i början av november.
I första presentationen ger Alexander Kyllmann från företaget ModuTram i Mexiko en mycket intressant redogörelse över utveckling av det GRT-system man utvecklar, Autotrén.
ModuTram håller till i det som kallas Mexikos Silicon Valley, Guadalajara som tillsammans med en rad mindre företag i landet utvecklar ett unikt transportsystem inom det som kallas GRT. Flera testanläggningar är redan byggda men en fullskalig anläggning för regelbunden trafik är inte byggd ännu. Men företaget menar att GRT-system med bara en modul/delsystem klarar 1500 passagerare per timme, regelbundet vilket är lockande särskilt i Latinamerika där städerna inte byggts för kollektivtrafik och där stora nya investeringar är sällsynta...
I andre presentationen får vi först en snabb men heltäckande genomgång av varför USA:s transportsystem utvecklats som det gjort under början av 1900-talet fram till idag, där fokus som bekant helt kretsar kring bilen. I denna presentation visar Neil Sinclair, ordförande för CyberTran International Inc även de många fördelar som han kallar Automated Transit Networks kan erbjuda. Sinclair visar att en omställning av den fossildrivna transportsektorn och infrastrukturen är fullt möjlig.
Men då krävs att PRT/Podcars och GRT-system släpps in i ljuset där det kommer framgå tydligt att kan att de är mycket svårslagna på nästan alla punkter när man jämför med rådande transportsystem som vägnät, järnvägsnät, spårvagnsnät osv.
Det som kanske förvånar många är att ett av PRT/GRT-systemens största fördelar är när det gäller kostnadsbesparingarna. Detta gäller tex införandet av ny infrastruktur, underhållet av systemet och avlastningen det innebär för övriga transportmedel som med PRT/GRT får ett robost system som klarar många passagerare regelbundet utan avbrott.
Fler presentationer från Podcar City 9 konferensen finner ni på youtube-kanalen och i tidigare inlägg.
God fortsättning!
Alexander Kyllmann om ModuTram i Mexiko
Neil Sinclair, ordförande CyberTran International Inc, om Automated Transit Networks
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.