2015-12-29

Den tredje industriella revolutionen har bara börjat

Om vi delar in den industriella revolutionen i tre delar kan vi kanske snart placera in Podcars/Personal Rapid Transit eller vad som ofta kallas spårtaxi på svenska, i den tredje fasen. Detta menar åtminstone Dr. Nanzheng Yang, kinesisk uppfinnare och president för Tubenet Transit System. Nanzheng som höll en sevärd presentation under Podcar City 9 konferensen i Kalifornien som Johan var på plats och filmade i början av november.

Nanzheng inleder med att peka på tre faser av den Industriella revolutionen:

Med den första fasen av den industriella revolutionen introducerades kolet som bland annat möjliggjorde storskalig gruvbryning, koleldade elkraftverk och framdrivning av ångmaskiner till sjöfarten och järnvägen. (Något vi beskrev ingående i kapitel 3 i vår bok Olja för Blåbär-Energi, Makt och Hållbarhet). Postväsendet växte även fram tillsammans med järnvägen.

I fas två (ca (1920 och framåt) blev användningen av oljan allt mer viktig samtidigt som telefonen och bilen började slå igenom.

I den tredje fasen som vi befinner oss i, kom förnyelsebar energi, Internet och smarta, informtionsutbytande prylar/teknik (Internet of Things) och logistik.

Nazheng kommer till något mycket viktigt, energidilemmat vi nu står inför. I tidigare två faser har vi haft tillgång till portabel billig energi i form av främst kol och olja som vi nu alltså ska ersätta med förnyelsebar icke portabel = dyr energi. Vi kan lagra energi i form av elektricitet i batterier men inte i de stora mängder eller till den relativt låga kostnad som flytande oljebränslen eller kol kan. Hur gör vi då detta skifte?

Nanzheng menar att Personal Rapid Transit-system som kombineras med solenergi längs banan gör dessa system både konkurrenskraftiga och möjliggör en omställning av dagens infrastruktur till något hållbart. När poden/spårtaxin i huvudsak drivs av elektricitet direkt från solceller under färden kan behovet av batterier minimeras. Det behöver inte vara stora och tunga eller särskilt många.

Tre parallella TTS-system tar passageraren från bostadsområdet via samhället i närområdet till tex storstadens centrum. Tekniken skulle säkerligen kunna fungera i mindre samhällen och mellan landsbygd och stad då dessa Pods klarar att färdas i upp till 80 km/timmen, vilket är mer än tillräckligt då de kan färdas i princip non-stop utan trafikstörningar.  

Flera sevärda videos som i detalj förklarar hur TTS-systemet fungerar kan ni se här.

Dr Nanzheng har en Doctorate in Business Administration (DBA) vid Southern University of California for Proffesional Studies (SCUPS) och en Fil. kand vid Nanjings militärakademi för Operations Research i Kina. Nanzheng leder sedan 2001 ett team av forskare vid Tubenet Transit Institute och har fått patent för sin teknik i Kina och i många andra länder.

Nanzhengs och hans team har som mål att utveckla transportsystem som kan hantera världens trafikproblem särskilt i tätbefolkade storstäder och kunna erbjuda effektiva, snabba och bekväma transporter som är hållbara (med lågt fotavtryck och som drivs på förnyelsebar energi)    

För mer om Nanzheng och TTS-teknikens framfart i Kina läs gärna på Podcar.Citys site.

Som vi skrivit om i många inlägg tidigare pågår det otaliga infrastrukturprojekt i Kina just nu. Bland annat:


Kan Podcars/PRT (vilket Nanzhengs Tubenet Transit System alltså är en variant av) slå igenom i Kina är det många länder som kommer följa efter snabbt. Sverige gör därför klokt i att lämna eltransportparadoxen snabbast möjligt om vi inte ska bli pinsamt frånsprungna av många asiatiska tigrar och andra som redan klivit på tåget in i framtiden.    

3 kommentarer:

  1. Visst är transporter viktiga i vårt nuvarande icke resilienta samhälle. Och visst är det viktigt att vi löser samhällets transporter och lämnar fossileran. Men handen på hjärtat, jag är mer orolig för vår förmåga att klara livsmedelsförsörjningen, sjukhusvården, utan fossilt bränsle och endast tillgång till el. Vårt nuvarande samhälle är defacto uppbyggt kring flytande bränsle. Men håller med, visst är det kul med futurism och förhoppningar i värld som befinner sig i ett nära ekonomiskt sammanbrott i skenet av en pågående global finanskris, Vi får väl se hur mkt av futurism som blir kvar när den finansiella krisen förvärras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo och så varför skulle folk transporteras fram och tillbaka om det är brist på energi. De får väl vara för de behövs. Troligare då att varor transporteras. Typ som förr.

      Radera
    2. Hej! Martin, du vet att jag är väl medveten om rådande finansiella läge med ett riskabelt valutakrig o rådande ekonomiska modeller som kräver tillväxt av fossil energitillgång för att fungera. Men en stor fördel med Podcars/PRT-system är att det just sparar energi o öppnar upp för lokal livsmedelsproduktion tex. Nanzheng ovan tex pekar på att Podcars inte kräver mkt plats o är ovan mark. Odlingsytor, marknadsplatser o andra byggnationer o liknande får därmed utrymme. Podcars är bara en del av större helhet o löser inte alla problem men utan dem blir det långt svårare. Som du själv ofta är inne på kan vi inte bara ersätta fossildrivna med rena elbilar.

      @Anonym- Människor o gods kommerfortsatt att transporteras fram o tillbaka även när det är brist på fossil energi. Den försvinner inte över en natt o vid krislägen kan väldigt mycket energi o resurser omfördelas till samhällsbärande funktioner. Det bästa är förstås om det görs i förväg genom att tex bygga Podcars-system o öka den lokala självförsörjningen. Tittar vi på antalet biodlare i Sverige ser vi en explosion bland unga män o kvinnor o medelåders som har gemensamt att de vill komma naturen närmare o ofta öka sin självförsörjning också. Det finns hopp!
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.