Den kräsne pizzakunden litar inte på quadrokopterns förmåga att hålla pizzan varm under den kyliga höstkvällen, trots att det finns en en tjänst som för endast 10 kronor extra erbjuder en tempererad pizzabehållare under transporten. Istället beställer man då med fördel fryst pizza från stormarknaden som just nu har extrapris på fryst pizza i trepack. En 1,5 liters läsk kan du få i samma leverans för endast 5 kronor extra i transportavgift...
Detta kan låta som ett skämt men ungefär så här kan det se ut om några år, åtminstone i USA där Amazon nu förbereder en mycket avancerad flotta av drönare för hemleverans av paket. En tjänst som Amazon med säkerhet kommer sälja till andra företag som inhyrd tjänst för sina respektive kunder och produkter.
Igår släppte nämligen Amazon en ny video som visar hur långt företaget kommit i sin utveckling av drönare avsedda för hemleverans av paket med mera. Ser man videon (se nedan) inser man att Amazon bara väntar på att få de rätta tillstånden från amerikanske luftfartsmyndigheten FAA för att kunna aktivera sin flotta av drönare.
Affärsmöjligheterna för att öka konsumtionen och därmed tillväxten med drönare är till synes oändliga. Likaså när det gäller bevakning och insamling av underrättelseinformation. Det är därför bara en tidsfråga innan regelverk och användning av drönare inom civilt luftrum anpassas för att möjliggöra en omfattande användning av denna teknik.
I Sverige exploderar intresset för drönare såväl privat som kommersiellt. Nyligen vann ett svenskt företag i Skåne ett mål i Förvaltningsrätten i Malmö som handlade om rätten att fotografera med drönare på allmän plats. Företaget hade ansökt om att filma med quadrokopterdrönare i trädgårdar som allmänheten har tillträde till men fick först avslag av länsstyrelsen som värderade integritetsskyddet högre än övervakningsskyddet. Men företaget fick rätt i Förvaltningsrätten med motiveringen att kamerorna/drönarna inte var "varaktigt uppsatta" utan begränsade av sin korta batteritid och därmed inte står i strid med kameraövervakningslagen.
För snart 1,5 år sedan skrev vi om hur Brittish Petreoleum (BP) blev ett av två företag som fick tillåtelse att börja använda drönare för civilt bruk i amerikanskt luftrum. Sedan dess har det gått fort. I var och varannan teknikaffär i USA kan man nu köpa avancerade quadrokopters utrustade med kamera för samma pris som det kostar att köpa en bra laptop. Att det inte är tillåtet att flyga med dem över byggnader och vägar och över privat mark har inte hindrat människor att göra detta ändå.
Vi kommer säkert få höra en del historier om hur markägare i tex amerikanska södern blir vansinniga över att drönare flyger över deras mark på polisuppdrag, brandbevakning, undersökning av mogenheten i grannens grödor eller ja under paketleverans via Amazon eller liknande. Några kommer kommer dra fram sina bössor eller puffror och skjuta ner dessa flygande farkoster skrikandes "jag vill inte ha j*vla onkel Sam över mina privata mark!" Men detta kan vara övergående, snart kommer många lockas av fördelar med att kunna leverera tex ägg till sina kunder direkt, utan att gå via återförsäljare/fysiska butiker dit kunderna måste ta sig.
Med varje drönare utrustad med GPS och kamera blir övervakningsmöjligheterna förstås varje underrättelsetjänst våta dröm. Likaså för försvarsmakter som USA som dras med enorma energikostnader (amerikanska försvarsmakten förbrukar tex ungefär lika mycket olja som Sverige gör under ett år) och neddragningar i försvarsbudgeten. Att kunna leverera prylar och ha koll på sina faciliteter och ja fiender utan att behöva flyga eller köra på fossilt bränsle sparar pengar och resurser. Vilket talar för en massiv satsning på drönare av olika typer de närmaste åren.
Vi kommer här osökt in på frågan hur dessa drönare kan användas inte bara mot civila utan i förlängningen även mot mänskligheten. Hand i hand med automatiseringens till synes lockande fördelar och möjligheter följer nämligen utvecklingen mot artificiell intelligens som av de flesta storföretag och intet ont anande konsumenter möts med en naiiv och okunnig inställning om att människan kommer fortsätta att kontrollera maskinen och aldrig tvärtom.
Avslutningsvis kan vi slänga in esset som verkligen kan få drönare att verka lockande. "De kommer minska utsläppen och rädda klimatet!". Vi kan ju minska transporterna till och från affärerna och ersätta stora delar av dessa med oändligt många eltransporter som flyger hem prylarna till oss! Att produktionen av varorna sker långt ifrån de kommande quadrokopterhubbarna och att persontransporterna likaså fortsatt domineras av oljedrivna farkoster kommer knappast nämnas i det sammanhanget....
Kärnproblematiken kan beskrivas så här:
Behovet av fortsätt billig fossil energi styr möjligheten att behålla dagens ekonomiska modell med fortsatt tillväxt. Billig olja ersätts nu med dyr olja för att vi skördat de lågt hängande frukterna. Därför tvingas samhället till en energieffektivisering för att så långt möjligt behålla samma ekonomiska modell, den allt snabbare automatiseringen är en direkt konsekvens av detta. Just nu töms olika lager av ändliga resurser allt snabbare för att samma konsumtionssamhälle ska kunna behållas så länge som möjligt. Hoppet står till att någon fantastisk billig energikälla på 10-15 år ska kunna introduceras samtidigt som våra fossila energikällor, särskilt oljan som vår viktigaste energikälla den senaste 50 åren minskar i produktion.
Att vi inte bara kan effektivisera oss till sparsamhet och hållbarhet visar Jevons Paradox. Ny teknik kan vara bra men vi måste i första hand förändra våra vanor och vara ytterst medvetna om att tekniken kan skada oss om vi inte är försiktiga och vidtar förebyggande åtgärder innan vi trycker på den glada "ja tack"-knappen.
Kika på Amazons nya video och fundera själva.
Javisst men hur mycket energi drar alla dessa drönare?
SvaraRaderaOm vi försöker tänka på att Johan ska ta sin Tesla och köra fågelvägen 9 km bort för att köpa sin pizza. Teslan måste köra en något längre sträcka. Teslan väger kanske 2000 kg medan drönaren men pizzan väger möjligen 100 kg. Båda fordonen drivs med el men skillnaden i vikt är mest avgörande. Möjligen kan ett litet autonomt markfordon vara mer energieffektivt, men de autonoma markfordonen för större transporter ligger förmodligen närmare i tid när det gäller marktransporter.
RaderaDrönartransporterna kommer nog inledningsvis vara medicin, blodprover och dokument. Skälet till dessa nämnda varor är hastigheten och att drönaren då kan vara så lätta att risken med olyckor av betydelse blir låg.Transportsträckorna kan var mycket korta som något kvarter.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hej! Teslan väger 2,3 ton tjänstevikt...vi får se vad drönarna levererar först men pizza kommer förstås långt ner på listan men det är ett säljande exempel som kan locka framförallt unga människor till acceptans för quadrokopters i luftrummet.
RaderaVikten o möjligheten till snabbladdning avgörande men man kan tänka sig att leverans med drönare sker dagtid o att huvuddelen av laddningen då kan ske med solceller inbyggda i drönarkroppen.
Mvh
Johan