Att förväntningarna kring Tesla varit uppskruvade finns många exempel på. I maj rapporterade vi om att ett företagsförvärv Tesla gjort ledde till en uppgång på 12 000 % av fel aktie!
Precis som med Model S är det många motorjournalister som tvivlat på att bilen ska vara något att hänga i julgrannen. "Den blir för dyr", "kommer inte kunna dra en husvagn", "Audi/VW eller någon annan stor biltillverkare kommer komma med en bättre elbilssuv", osv. Well, igår visades Model X upp i sin helhet och de första leveranserna skedde vid Teslas fabrik i Fremont i Kalifornien. Den var minst sagt imponerande.
Vi har följt Teslas utveckling sedan 2010 och har ofta blivit imponerade av hur företaget lyckas hålla ångan uppe när det gäller både teknikutveckling och nytänkande kring bilen även när de blivit smutskastade på alla sätt och vis.
Sedan börsnoteringen 2010 har aktien mer än 10 dubblats och förväntningarna har vuxit i takt med att företaget och särskilt dess huvudfigur och medgrundare Elon Musk fått ökad uppmärksamhet. Musk som är ett kapitel för sig, kan ni läsa om i tidigare inlägg.
Ok, vad är då så imponerande med Model X?
Bild från Tesla-eventet i Fremont
Tycka vad man vill men för att vara en suv tycker vi att den är elegant.
Säkerhet
Precis som med Model S har Tesla arbetat hårt på säkerheten med bilen. Detta genom att framförallt utnyttja batteriets vikt och massa som sitter i botten av bilen. Detta gör att bilen dels ligger stabilt på vägbanan och blir mycket svårvält men även att den fungerar som en enorm barriär runt passagerarna. Eftersom elbilar dessutom inte behöver ha någon stor motor fram eller bak blir krockzonen som kan ta front och bakkollisioner mycket längre än i en bränsledriven-bilen. Detta har Tesla utnyttjat även i Model X som fått 5 stjärnor i alla krocktestkategorier (vi utgår från att detta gäller amerikanska NHTSA tills den testats i Europa). Detta gör bilen till den krocksäkraste Suven som testats någonsin.
Bilen har även multipla säkerhetssystem för att automatiskt undvika kollisioner och undviker själv front såväl som sidokollisioner med hjälp av sonar, kameror och sensorer som ser igenom snö och metall. Mer om detta kan ni se i denna video om Model S som i senare versioner numera har det som standard.
Måsvingedörrarna helöppna
Det har varit mycket diskussioner om Teslas så kallade "Falcon doors" eller på svenska måsvingedörrar. Hur ska bilen kunna ta skidor på taket, kommer de inte vara i vägen när andra bilar står väldigt nära parkerade till vänster och höger om bilen? Lösningen som Teslas ingenjörer utvecklat gör att dörrarna med hjälp av bland annat speciella sensorer som till och med känner igenom metall och tar hjälp av två axlar, kan öppnas nästan rakt uppåt.
Måsvingedörrarna på väg upp
Som ni ser står bilarna till vänster och höger om Model X väldigt nära, runt 5 centimeter mellan bilarnas sidospeglar. Men det är alltså inget problem. Faktum är att dörrarna när de är uppfällda gör att man relativt enkelt kan kliva in i baksätet även när man står parkerad nära andra bilar. Något som alltså inte hade varit möjligt med en vanlig minivan där dörren tagit upp mycket av utrymmet mellan bilarna (åtminstone om man kommer bakom bilen och ska gå in den vägen).
Måsevingedörrarna från sidan
Förutom att vara coola och praktiska när man står nära parkerade andra bilar innebär måsevingedörrarna att man lättare kommer in till de två passagerarsätena på tredje raden. Bilen rymmer nämligen sju vuxna passagerare: två fram, tre i mitten och två längst bak.
Vy genom framrutan
Bild från Tesla Motors
Utsikten från förar- och passagerarsätet fram lär vara något extra. Överdelen av rutan är tonad och man kan fälla in solskydd från sidan mot starkt solsken.
Självöppnande- och självstängande förardörr
När du närmar dig förardörren känner bilen av nyckeln och öppnar förardörren åt dig. När du satt dig på sätet stängs dörren. En cool grej som man säkert kan välja att inaktivera om man inte gillar det.
Kan dra husvagn på upp till 2267 kg
Något många saknat med Model S är dragkrok. Model X är utrustad med dragkrok och kan dra upp till 2267 kg. Dessutom kan alla norrmän sluta oroa sig för sina skidor:
6 par skidor eller 4 cyklar kan enkelt fästas på en tillhörande möjäng som ett barn kan montera på några sekunder ungefär där avgasröret sitter normalt...
Prestanda
Standardversionen 90D kWh batteri
- 0-100 på 4,8 sek
- 41 mils räckvidd
- Topphastighet 250 km/h
- Fyrhjulsdrift med en elmotor fram och en bak 259 + 259 hp = 518 hp
- 0-100 på 3,8 sek
- 40 mils räckvidd
- Topphastighet 250 km/h
- Fyrhjulsdrift med en elmotor fram och en bak 259 + 503 = 762 hp
- 0-100 på 3,2 sek
- 40 mils räckvidd
- Topphastighet 250 km/h
- Fyrhjulsdrift med en elmotor fram och en bak 259 + 503 = 762 hp
Det finns förstås mycket man kan tycka är onödigt och bara slöseri med resurser och pengar men som ögongodis och mytbildning är coola mojänger bra marknadsföring.
Telefonkramare
Ja vad ska man kalla det? Stoppa ner mobilen i hålet så känner den av telefonen och sätter den på plats för laddning, typ. Du måste säkerligen sätta dit en adapter för din specifika modell innan men ändå...
När det gäller priset på Model X kommer den ligga cirka 10 % över Model S, vilket innebär runt en miljon. Slutpris i SEK är ännu inte officiellt. Detta kan tyckas hiskeligt dyrt men jämför man med tex Volvos nya XC90 som går på mellan en halv miljon och knappt 800 tusen är det faktiskt ungefär i paritet. Man ska komma ihåg att laddningen i Model X är inprisad vilket innebär att under bilens livslängd (8 års batterigaranti) kan man sannolikt spara in minst 200 tusen kronor i bränslekostnader. Då har vi förstås inte räknat på stigande bränslerpriser eller för den del stigande elpriser (men laddar man på Teslas snabbladdstationer spelar det senare mindre roll och laddar man med egenproducerad sol/vindel hemma är det heller inget bekymmer).
Vi får säkert anledning att återkomma till Model X framöver, kanske blir det en provkörning om inte så länge. Självklart är Model X för dyr för de flesta men med bilen visar Tesla vad som är möjligt med elbilar. Suven bör mer ses som ett sätt att generera intresse och givetvis en hög marginalvinst per bil medan Tesla förbereder för massproduktion av Model III -bilen som kommer kosta runt 400 tusen (drar man bort bränslekostnaderna blir det faktiskt runt 200 tusen)
Avslutningsvis vill vi här understryka, att precis som vi skriver i vår bok Olja för blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet ser vi elbilen som en brygga in i framtiden. Med andra ord, ett komplement till de masskommunikationer med järnväg, elbussar, spårvagnar och nya typer av eltransporter som vi behöver för att ställa om till en minskad tillgång till den billiga/konventionella oljan.
Vi äger aktier i Tesla Motors.
Tesla-eventet om Model X i sin helhet
Intressant - kan jag hålla liv i min V70 från förra millenniet tills modell III så kan det nog bli köp. Fast autonoma bilar i taxibolag kan hinna före och bli mer lönsamt också för mig. Det är inte så stor del av tiden jag kör per år, som nästan alla andra. Egen bil hör inte till framtiden.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Hej. Kan bara hålla med. Men masskommunikationer måste först etableras på riktigt och börja fungera innan folk vågar ställa bilen. Tar tid innan vi har autonoma bilar i tillräcklig utsträckning o i symbios med andra autonoma bilar. Men med en bilpark som inte byts ut förrän vart 18:e år är det rätt många V70 o liknande bilar som måste bort/ersättas med autonoma bilar/teknik med sådan kapacitet.
RaderaMvh
Johan
Läs NyTeknik nyheter idag 10:51. Förbättrad elektrod till batterier av skalet på champinjoner och batteriet blir bättre med tiden.
SvaraRaderaVänliga hälsningar
Nanotec
Problemet med kollektivtrafik är att det bara funkar i innerstan typ stockholm, och även då bara hjälpligt. När kollektivtrafiken blir så pass bra att den fungerar har den upphört vara kollektiv. Den är då individuell. Bilen kommer också framgent vara numero Uno för persontransporter. Men formerna för bilar kan skifta. Tror peronligeb på Google konceptet med samägda autonoma bilar.
SvaraRadera