I USA har det förvisso dykt upp en ny världsledande elbilstillverkare i form av Tesla Motors men utanför bilsektorn ser det tunt ut än så länge även om spännande projekt som Hyperloopen och podcars pågår i bland annat Kalifornien. Det är symtomatiskt för landet där själva drömmen om frihet är förknippad med bilen och då specifikt fossilbränslebilen.
Men för snart hundra år sedan var det USA som låg i ledningen för eltransporter vilket tål att påminna sig om. Nedan följer ett utdrag ur kapitlet "Eltransporternas återkomst" i vår bok Olja för blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet.
"I USA, landet där bränslebilen växte snabbast i antal, gjordes 90 % av alla resor med eldrivna tåg och spårvagnar 1920 och endast en av tio amerikaner ägde vid denna tidpunkt en bil. Det här skulle snabbt förändras − men inte i första hand på grund av att bensinbilarna var överlägsna elektriska transportmedel.
Oljeindustrin och framför allt bilindustrin skilde sig i grunden mot eltransporterna. General Motors (GM) förlorade pengar och kunde inte konkurrera med järnvägen. Eftersom GM tillverkade
bilar och bussar inleddes en antijärnvägskampanj under 1930- talet där även Standard Oil och däcktillverkaren Tire & Rubber deltog. År 1936 bildade de tre tillsammans National City Lines
som 1938 följdes av Pacific City Lines, vilket 1946, efter andra världskriget, ledde till bildandet av American City Lines. De hade alla samma syfte: att köpa upp järnvägslinjer och montera ner dem.
Genom en kombination av utpressning, uppköp och nedmontering av järnvägslinjerna och mutor av högt uppsatta tjänstemän inom järnvägen lyckades man motorisera hela 90 % av järnvägssystemet.
Bevis för detta faktum återfinns i bland annat ett åtal som en federal jury riktade mot GM 1949. GM utreddes för att genom kriminell konspiration gjort slut på Los Angeles järnvägssystem.
År 1974 utreddes också den amerikanska bilindustrins roll i förstörandet av passagerarjärnvägen (light rail system) av en kommitté i senaten. Vid denna tidpunkt fanns det dock inte
längre någon järnväg kvar att tala om. Dessutom hade GM blivit för stort och betydelsefullt för den amerikanska identiteten. Bilen var ju själva symbolen för framgång och den amerikanska friheten.
GM ville att amerikanerna skulle köra bil och kunde därtill locka med arbetstillfällen. Redan 1956 antogs ”The Interstate Highway Act”, vilket innebar att 41 000 miles (cirka 66 000 kilometer) av
nya motorvägar skulle sammanlänka varenda stad med mer än 50 000 invånare och att befintliga vägar skulle breddas..."
Tillbaka i nutiden kan vi nu via Tesla Club Sweden och Reuters läsa om Kinas senaste satsning på elbilen. Kina förbereder nämligen för ett ny poängsystem som kommer gynna elbilar och hybrider och missgynna diesel/bensinbilar och även vätgasbilar. Systemet som kan komma införas redan första halvan av nästa år innebär att biltillverkare som tillverkar och säljer rena elbilar och hybridbilar får pluspoäng. Men även konsumenter kommer tilldelas poäng om de köper elbilar och hybridbilar. Mest poäng kommer den som tillverkar och köper rena elbilar få följt av hybridbilar. Fossilbränsledrivna bilar får minst poäng och rent av minuspoäng om de inte lever upp till den nya bränslestandarden.
Biltillverkare, inhemska såväl som internationella kommer omfattas. Når biltillverkare inte upp till de nya kraven kan de köpa poäng från tillverkare som överstiger kraven. Detta lär gynna elbilstillverkare som KNDI, BYD (främst busstillverkare) men även Tesla Motors som haft en trög start i Kina med svårigheter att ordna laddning för sina kunder.
Vad som kanske är mest uppseendeväckande med den planerade bränslestandarden i Kina är dock att konsumenter i Kina kommer få poäng utifrån hur många kilometer de kör på endast el medan kilometeravgifter måste betalas när du kör på diesel och bensin. Än en gång bleknar Sverige i jämförelse.
När världens största bilmarknad sätter elbilen först är det en signal till biltillverkare som Volkswagen och GM att de måste ligga i om de ska hänga med i utvecklingen. Kartor ritas om och som historien visar, inga givna spelare kan räkna med att dominera hur länge som helst. Ett antal stora biltillverkare sitter fast i sin egen rävsax: hur tillverka majoriteten fossilbränslebilar och samtidigt tillverka elbilar utan att elbilen inkräktar på den egna marknaden?
Samtidigt är det elbilen som nu tar ledningen med Kina som rättesnöre och konkurrens kan inte ignoreras. Men än så länge satsar de stora spelarna bara halvhjärtat på elbilar och väntar på de andras drag. Det kan bli ett race to the bottom där flera kända tillverkare går under eller blir uppköpta. Vår gissning är att det nog är många i de stora jättarnas ledningsrum som är nervösa inför vad Tesla ska ställa till med 2017/2018 som då kommer med en elbil för massorna, Tesla Model III. Minns ni hur det gick för Nokia, världens en gång "ohotade" ledare inom mobiltelefontillverkningen?
Regimen i Kina har givetvis kniven mot strupen som främsta incitament, kanske mer än något annat land. Kina är världens största energikonsument och mycket beroende av särskilt olja och kol. Med världens största befolkning och inflyttningen till storstäderna måste dessutom regimen få bukt med utsläppen från kolkraftverken och de eskalerande avgaserna från den växande biltrafiken i storstäderna. Utsläppen från kolkraftverken blandas med avgaserna och dimma och bildar en direkt farlig smog som inte längre kan ignoreras.
Elbilen Tesla Model S utanför IKEA Borlänge
Foto: Johan Landgren, 2014
Mer om eltransporter och hur energi, ekonomi och hållbarhet hänger ihop finner ni i vår bok Olja för blåbär -Energi, Makt och Hållbarhet som ni kan läsa mer om här. Boken finns att köpa via förlaget, Bokus, Adlibris, CDON mfl. Signerade exemplar kan även beställas direkt genom att kontakta oss.
Olja för blåbär finns även på många bibliotek och i en välsorterad bokhandel.