Sidor

2015-07-05

Hur når Sverige målet om fossilbränsleoberoende Fordonsflotta -19 prognoser för nästa år

Under måndagskvällen av Almedalsveckan fick vi möjlighet att delta vid eventet "Så klarar Sverige målet fossilbränsleoberoende fordonsflotta 2030" som anordnades av 2030-sekretatriet, Fores och New Republic.

Representanter från 19 ledande branschorganisationer och företag i Sverige fick på sig 40 sekunder var för att ge sina prognoser för hur de till nästa år ska bidra till att vi når en fossiloberoende bränsleflotta (minskat den fossila bränsleanvändningen med 80 % till 2030).

På plats var ett antal verkställande direktörer och företagsledare för bland annat Vattenfall, Power Circle, Lantmännen Energi , ST 1, E.On, Preem, Jämtkraft, Charge Amps, Nissan, Sekab mfl.

Några "prognoser" som gavs följer nedan:
  • Nissan räknar med att öka sin elbilsförsäljning med 119 % till nästa år. 
  • Charge Amps som jobbar med laddinfrastruktur för elbilsladdare upp till 22 kW, dvs över natten laddning eller vid arbetsplatser etc, tror på en ökning av dessa typer av laddare från cirka 200 i skrivande stund till 2000 nästa sommar.   
  • Vattenfall har ambitionen att öka antalet snabbladdare i Sverige från 60 till 180. 
  • ST 1 har precis öppnat ett nytt raffinaderi i Göteborg som bland annat omvandlar överblivna limpor till etanol och annat livsmedelsavfall till vad man kallar RE85. Just nu går denna etanol på export till Finland då det inte finns någon efterfrågan på denna produkt i Sverige ännu. ST 1 som skulle ge en prognos för "andelen svensksåld etanol tillverkad av avfall eller rester" trodde denna skulle stanna på nuvarande nivå dvs noll men hoppas de får fel.   
  • Jämtfkraft fick uttala sig om andelen nyregistrerade bilar med nollutsläpp. De tror på en ökning från 1,43 % till 2,7 %. Detta låter förstås väldigt lite men är relativt mycket jämfört med andra länder. Det är också rätt märkligt att siffran är så hög då det i Sverige i princip funnits noll incitament för tillverkare och konsumenter att satsa på elbilar bland annat på grund av den stora förvirring som rått från regeringen gällande supermiljöbilspremien och avsaknaden av laddinfrastruktur (bortsett från Tesla Motors som snart täckt in hela landet för sina elbilsägare). Eltransportparadoxen som vi skrivit om tidigare gäller alltså fortfarande även om ljusglimtar med tex elbussar i Göteborg finns.  
Imorgon kommer vi lägga upp ytterligare ett seminarie från Almedalsveckan: "Elvägar – från start till mål" där även Scanias utvecklingschef för hybridfordon, Christer Thorén intervjuas. Thorén visar upp Scanias lastbil för elmotorvägarna/E-highways som de utvecklar just nu tillsammans med Siemens. Se även tidigare inlägg om detta eller kapitlet om eltransporternas återkomst i vår bok Olja för blåbär- Energi, makt och hållbarhet.   

2 kommentarer:

  1. Började bra men ljudet blev sedan dåligt. En ljudtekniker hade behövts.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja ändå har vi slitit med ljudet ordentligt...men vi lär väl oss till slut!
    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.