Sidor

2015-07-07

Elmotorvägar för tung trafik snart här? Och vad händer med biodrivmedelssatsningen efter 2016?

I tisdags fanns Johan på plats vid två seminarier under Almedalsveckan som båda berörde hur Sveriges fordonsflotta ska kunna göras fossilfri. Det ena seminariet "Elvägar – från start till mål" anordnades av Siemens. En teststräcka för elmotorvägar eller E-highways som det även heter, kommer börja byggas mellan Gävle och Storvik i höst, något vi rapporterat om i flera inlägg tidigare.

Tekniken med kontaktledningssystem eller trådar ovan körbanan och strömavtagare står Siemens för medan Scania står för lastbilarna och hybridsystemen. Efter seminariet fick Johan en intervju med Scanias utvecklingschef Christer Thorén som berättar hur tekniken fungerar och hur de ser på utvecklingen av E-highways framöver.



På plats var förutom Christer Thorén, Torbjörn Suneson, Generaldirektör tf, Trafikverket. Torkel Strömsten, Associate Professor, Handelshögskolan i Stockholm. Jan Nylander, Projektledare ELVÄG GÄVLE, Region Gävleborg. Erik Ljungberg, Senior Vice President Corporate relations, Scania. Sten Bergheden, (m) Ledamot Trafikutskottet, Sveriges Riksdag. Anders Bylund, Divisionschef, Siemens AB. Moderator var Mia Odabas.

Hela seminariet med paneldebatt kommer kunna ses på vår youtube-kanal senare i veckan.
Mer om eventet kan ni läsa här.

Det andra seminariet "Så snabbt kan vi göra dagens fordonsflotta hållbar och fossilfri, hänger politiken med?" anordnades av Preem AB och Lantmännen.

Seminariet var sevärt och bjöd på en hel del diskussioner om biodrivmedelsutvecklingen i Sverige. Fokus låg på de stora oklarheter som nu råder om den fortsatta satsningen när skattebefrielsen av biodrivmedel i Sverige sannolikt tvingas bort av EU under 2016. Inget annat EU-land har gjort samma satsning och detta menade både Maria Wetterstrand och Erik Brandsma, Generaldirektör för Energimyndigheten beror på att förutsättningarna för en sådan satsning ser annorlunda ut i de flesta andra EU-länder. Därmed synkar inte reglerna för Sverige med övriga EU. Konkurrenskraften när det gäller biodrivmedel inom EU ser helt enkelt väldigt olika ut.

Det är olyckligt att de biodrivmedel som skulle kunna göra Sveriges jordbruk självförsörjande på bränsle nu hotas av ytterligare EU-regler. Detta tvingar biodrivmedel på export eller gör verksamheten olönsam för att biodrivmedel ska beskattas på samma villkor som fossila bränslen i solidaritet med övriga EU men på bekostnad av miljön och Sveriges krisberedskap.    

Kika på seminariet och fundera själva.

3 kommentarer:

  1. Det här med kontaktledning över vägar känns för mig helt fel.
    Den största vinsten med järnväg är väl att man har en sån låg friktion mellan hjul och räl och här försöker man på något konstigt sätt anpassa lastbilstrafiken för att efterlikna tåg.

    SvaraRadera
  2. Det här med kontaktledning över vägar känns för mig helt fel.
    Den största vinsten med järnväg är väl att man har en sån låg friktion mellan hjul och räl och här försöker man på något konstigt sätt anpassa lastbilstrafiken för att efterlikna tåg.

    SvaraRadera
  3. Hej! Hade förstås sätt en mkt större för att inte säga fungerande godstrafik i Sverige som just nu tvingar transportbolag till lastbilstrafik för att järnvägen är för opålitlig/ ej fungerar då underhållet "brister", sträckor läggs ner o samtidigt hotas av högre banavgifter när det borde vara dyrare att köra på väg pga utsläpp, buller o otiilbörliga konkurrensfördelar.
    Men med två av världens största lastbilstillverkare i landet kan e-highways fungera som ett komplement o är ju trots allt mkt bättre än om de fortsätter bara gå på dieseldrift hela vägen Gtb-Sthlm-Malmö tex. Beräknad kostnad för denna triangel är dessutom bara 15 miljarder SEK mot det tiodubbla för regeringens snabbtågsutbyggnad...
    Mvh
    Johan

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.