Sidor

2015-05-03

Teslas nya Powerwall batterier öppnar nya marknader för Solarcity

Till en mycket förväntansfull publik presenterade så Elon Musk det väntade Tesla batteri som så många väntat på. I en presentation och produktlansering som påminner mycket om Steve Jobs och Apples glansdagar lanserades Tesla Powerwall och Teslas nya företagsavdelning, Tesla Energy.

I första hand presenterade två versioner av Powerwall Tesla Home Battery. Detta är ett batteri som kan fästas rakt på väggen och är tänkt för lagring av elektricitet från främst solcellspaneler. Batteriet har fått många inom energibranschen att höja på ögonbrynen. Batteriet som är ett litiumjonbatteri av samma typ som sitter i företagets elbil Tesla Model S kan anpassas efter behov och därmed dimensioneras i olika storlekar. Det kan även kopplas samman fler av dessa batterier.

Hushåll i USA kan nu beställa i första hand två varianter, ett på 10 kWh och ett 7,5 kWh. Nästa år kommer de kunna beställas även här i Europa. Vad som är anmärkningsvärt är priset som ligger på bara 3500 dollar för 10 kWh batteriet och 3000 dollar för 7,5 kWh versionen. 

Vad Tesla och Panasonic lyckats med är att utveckla ett batteri som kan produceras till en ungefär halva kostnaden mot övriga tillverkare idag och som dessutom är brandsäkert. Med den gigafabrik som dessa två företag nu bygger i Nevada (jättefabrik är för litet för att beskriva storleken enligt Tesla), räknar Tesla dessutom med att kunna få ner priset på sina batterier med ytterligare 30 %. Detta innebär att både priset på Tesla Powerwall och batterierna i Teslas elbilar kommer sjunka betydligt.

Priset på Teslas Powerwall batterier kan hamna på mellan 30-35 000 svenska kronor beroende på vilken version man väljer. Dock är detta ett pris före installation och köp av växelriktare som krävs för omvandling av likström till växelström för såväl solceller som för vindsnurror. En växelriktare för att hantera 3-4000 watt som detta batteri kräver kostar i Sverige mellan 3-6000 kr och uppåt men sannolikt vill man ha en växelriktare som klarar betydligt mer än 4000 watt om man vill kunna koppla på fler batterier senare. Elinstallation tillkommer.

Vad kommer då batterier, växelriktare och installation kosta? Det återkommer vi till snart, det beror nämligen vem som levererar systemen och på vilken marknad.

Även om Powewall batterierna kanske ser sexigare ut (kan ju sitta på väggen för allmän beskådan och man kan till och med välja färg på den...) och därmed är lättare att sälja in till allmänheten, var det nog Teslas Powerpacks som fick många företag att bli intresserade. Företag som Amazon har redan visat intresse för dessa då man kan använda dem backups för sina serverhallar och säkert även för sina enorma centrallager. Fler företag lär följa. 

Vi kommer få anledning att återkomma till hur Powerwall batterierna och Powerpacks kan påverka elmarknaden i Sverige framöver. Johan har skrivit en längre artikel om detta för kommande nummer av OM. För mer detaljer kring batterierna kan man tex läsa Tesla Club Swedens genomgång och bloggrannen Cornucopias/Wilderängs inlägg

För stunden tänkte vi titta lite på Solarcity, Nordamerikas största solcellsinstallatör och hur de kan dra nytta av dessa batterier. 

Solarcity som vi skrivit flera inlägg om förut har en affärsmodell som går ut på att företaget installerar solceller på kundernas tak utan kostnad och samtidigt erbjuder låsta elpriser som ska vara de lägsta på marknaden. I utbyte mot detta tecknar kunderna ofta 20-års planer men som kan brytas och flyttas över till andra boenden om det blir aktuellt. För Solarcity innebär detta att man inte kan räkna med att gå med någon vinst de närmaste åren men på lång sikt, i takt med att kunderna blir fler och månadsbetalningarna rullar in kan företaget håva in frukterna. 

Solarcity stod under andra halvan av 2014 för ca 34 % av solcellsinstallationerna i USA, tvåa kommer Vivint Solar med ca 13 %. Tillsammans stod dessa två alltså för nästan hälften av alla installationer i USA. Men vad som gör att Solarcity sticker ut är att man redan börjat utforska möjligheterna att kombinera batterier och solceller i sin affärsmodell. Framförallt har man insyn i Tesla batteriernas kostnader via Elon Musk som är företagets styrelseordförande och största aktieägare. VD:n för Solarcity, Lyndon Rives och Peter Rive, företgets tekniska chef är för övrigt kusiner till Musk.     

Att erbjuda amerikaner låsta elpriser och möjligheten att producera sin egen el utan att behöva göra ofta oöverkomliga investeringar på kanske flera hundra tusen kronor för en solcellsanläggning är förstås lockande i sig. Men vad Solarcity nu erbjuder är möjligheten att i samma abonnemang leasa batterierna för 5000 dollar över 9 år . För detta får du ett 10 kWh batteri, växelriktare och allt installerat. Om du bor i en solig del av USA kan du alltså producera all din egen el och inte ens vara kopplad till det vanliga elnätet.

I en mycket läsvärd artikel av Siddharth Dalal för Seeking Alpha kan vi läsa mer om detta och hur Solarcity med Teslas nya batterier i paketet bland annat riktar in sig på Hawaii. En delstat som primärt importerar olja och kol till sina kraftverk för elproduktionen.


Dans och värme på Hawaii men elen kommer från importerad olja och kol
Källa: EIA
          
För en boende på Hawaii med USA:s högsta elpriser (2013) lär det inte bli svårt att bli övertygad om att solceller på taket som betalas som en vanlig elräkning varje månad och ett 10 kWh batteri till ett pris av ca 42 000 kronor, är bättre än vad övriga fossilelbolag erbjuder på ön idag. Bloomberg som fått uppgifterna om pris för installation, växelriktare och batteri av Solarcity, skriver även att 10 kWh batteriet (inkl växelriktare och installation) även kan köpas direkt för 7140 dollar eller ca 60 000 kr.

Johan minns när han talade med en kille från Hawaii under en energikonferens i Washington DC 2010. Det var en representant för ett distrikt på Hawaii där man ville bli energioberoende och producera sin egen el. Han berättade att det inte fanns något energitänkande på Hawaii alls, tex stod dörrar till affärer ofta helt öppna med stekhet sol utanför och aircondition-anläggning på fullt drag innanför...

Många delstater i USA har liknande möjligheter som Hawaii med tillräckligt med soltimmar för att köra helt offgrid såsom Nevada, Kalifornien och amerikanska södern. Solarcity ligger alltså i ledningen för att nu erbjuda en energilösning för detta till konkurrenskraftiga priser och erbjuder även samma affärsmodell globalt. 

Den globala elmarknaden domineras av el från kolkraftverk men det går inte att förneka att saker och ting håller på att förändras.

För er som missade Tesla Motors presentation av Tesla Powerwall finns den att se nedan i sin helhet

 

Trevlig söndag!

1 kommentar:

  1. Här i Sverige är elen idag för billig för att normalt spara skördat solsken till natten i "dyra" batterier. En bättre lösning är att sälja elen på dagen och köpa billigare nattel. Om man inte har nätanslutning är Teslas batterier en utmärkt lösning under större delen av året. Var nära köpa en solcellsanläggning förra året men väntar tills jag byggt ut lite och anläggningskostnaden faller under tiden ytterligare.

    Ser man stora risker för att bortfall av el ska hända betydligt oftare än idag kommer batterierna mer till sin rätt här också.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.