2015-05-13

Lärdom: Teslas första företagsförvärv leder till uppgång på 12 000 % -av fel aktie!

Det gäller att göra sina hemläxa när man ska investera i ett företag. Den läxan fick många lära sig den hårda vägen förra veckan när elbils- och batteritillverkaren Tesla Motors i USA gjorde sitt första företagsförvärv.  

När investerare förra veckan fick nys om att Tesla köpt en tillverkare av stansningsverktyg för bilindustrin i Michigan gick det undan. I fredags hade så River Tool Company allas ögon på sig och frimärkesaktien nådde ända upp till 12 000 % under dagen för att sedan nå en slutkurs på "bara" 4400 % innan helgstängning. Det var bara ett problem, Tesla hade inte köpt det publika bolaget River Tool Company utan det privata, icke aktienoterade företaget River Tool LLC.

Då företagen hade ungefär samma adress och ett så likt namn blev det rena Klondyke-hysterin på några timmar. Man behöver inte vara beteendevetare eller förstå långa matematiska ekvationer som kokar ner kaos till logik, för att inse att människan ibland är bra korkad, ja eller snabb på avtryckaren...Handeln av River Tool Company är nu stängd av Financial Industry Regulatory Authority (FINRA) tills vidare...
En tulpan kommer lastad...
Graf från Google finance

Men samtidigt som man kan skratta åt detta visar det vilken hype det råder kring Tesla Motors just nu. Följdfrågan blir därför om denna hype är motiverad?

Ända sedan Tesla Motors slog igenom på allvar 2013 med elbilen Model S har en överväldigande skara analytiker pekat på hur övervärderat företaget är. "Aktiepriset ger ju ett samlat värde högre än Porsche, Fiat osv", "batterierna är för dyra", "Model S är för de rika, de kommer aldrig kunna tillverka en billig elbil som kan konkurrera med övriga", "litiumet i världen räcker inte för ersätta alla bilar i världen med elbilar" osv, osv.

En av grundarna av Tesla Motors, Elon Musk har samtidigt lyckats skapa ett privat rymdbolag som nu tagit över uppskjutningen av utrustning till den internationella rymdstationen ISS, något som NASA skött tidigare. Musk har med SpaceX lyckats med något som endast nationer som Ryssland, Kina, USA samt delvis de samlade resurserna av Europeiska rymdorganisationen ESA tillsammans klarat av.

Förutom detta är Elon Musk huvudfinansiär av Solarcity, idag Nordamerikas överlägset största solcellsinstallatör och tillika styrelseordförande för detta bolag.

Lite vid sidan om bygger Elon med sina bästa ingenjörer Hyperloopen som ni kan läsa om i tidigare i inlägg.

Detta för oss till Elons senaste upptåg. Olilprice/Michael McDonald bjuder nämligen nu på en läsvärd analys av Elons och Teslas nya batterier: Powerwall-batteriet (för hushåll och mindre fastigheter) och Powerpack-battterierna (för företag och större fastigheter). Detaljer kring batteriet kan ni läsa om i tidigare inlägg.

För precis som med elbilsföretaget och SpaceX flockas nu skeptikerna igen för "hur ska Elon/Tesla ska kunna tillverka tillräckligt av dessa batterier, till ett lågt pris?" och framförallt "kommer alla de förbokningar som redan gjorts (första året av dessa batterier i USA är redan förbokade enligt Tesla) -överhuvudtaget leda till köp när pengarna ska upp på bordet?".

McDonald menar att kanske har vi redan svaret på det. Om beräkningarna stämmer gjordes beställningar av Teslas batterier till ett värde av 800 miljoner dollar bara under första veckan. Vad som är intressant är att av dessa gjordes 75% eller 600 miljoner av företag medan övriga gjordes av privatpersoner. Normalt brukar företag inte göra sådana här beställningar på tomt huvud utan efter genomtänkta kalkyler så de flesta av dessa beställningar kan därför väntas fullföljas.

Backar man lite och tittar på vad Elon och Tesla faktiskt gör inser man hur genomtänkt det är. Bygg världens största batterifabrik, få ner kostnaderna per batteri, paketera dem likt en snygg Iphone, skapa en efterfrågan som dessutom erbjuder tjänster till ett pris som ingen annan kan göra samt offgrid möjligheter och kontroll över din egen elförsörjning samt låsta elpriser och vips så har du skapat en ny marknad.

McDonald har en bra poäng i att Elon inte bör ses som en uppfinnare utan entreprenör som precis som Henry Ford och Steve Jobs förstår hur en produkt ska säljas för att nå de stora massorna. Det räcker inte med en bra produkt den måste vara snygg och prisvärd också och dit är Tesla Motors/Tesla Energy på god väg.

Men Elon Musk är inte bara en skicklig ingenjör och entreprenör utan väl medveten om världens oljeberoende och hur vi spelar rysk roulette med atmosfären genom våra utsläpp. Vid upprepade tillfällen säger han att Teslas roll är bara att sätta igång övriga aktörer till den omställning som måste till i en mycket större skala.

Slutligen vill vi understryka att vi inte tror att ny teknologi löser världens problem. Dennis Meadows påminner oss om att oavsett om Tesla lyckas måste vi alla ändra vårt sätt att använda teknologi så att den används på ett hållbart sätt vilket inte bara innebär nya produkter som håller utan att vi inte slösar och kastar bort dem vi redan har.

Vi äger aktier i Tesla Motors.

9 kommentarer:

  1. Är ju skeptisk till elbilar men stort tack för länken till Meadows.

    SvaraRadera
  2. Intressant inlägg!

    Ja jag har inga aktier i Tesla utan har nästan allt i 3D-printing eller additiv tillverkning för metall. Fruktar att bolaget snart köps upp och då blir det större spridning på investeringarna där givetvis lite Tesla ingår.

    Mängden litium (Li) vi kan få fram är begränsad på kort sikt, men med lite högre pris finns mycket mer att få fram än de 37.000 ton som producerades 2012. Li har inte samma tradition som det mer sällsynta bly har som bryts 5.200.000 ton av. Kostnaden för Li i ett Li-jon batteri är under 1% så med några års ökad efterfrågan och högre pris får vi mer Li. Peak Oil är nog ett nära faktum men när det gäller Li ligger det långt fram.

    Mycket batteriforskning pågår och JCESR hub fick tex 120 miljoner dollar 2012 för att nå bortom 2012 års Li-jon. Nu har vi ca 100 Wh/kg batteri och 2017 tror de sig kunna nå 400 Wh/kg. Mål fem ggr lägre vikt och fem ggr billigare batteri. Källa nature.com The rechargable revolution: A better battery från 2014 03 05.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nanotec! Tack, intressant info om litiumet! Jag tror inte Tesla blir uppköpt, åtminstone så länge Elon är VD o det har han lovat att vara till dess att Model 3 börjar massproduceras. Något som sker 2017-2018 men det är ju förstås ganska snart...går det vägen har Tesla sannolikt tillräckligt kapital för att med Panasonic bygga Gigafactory II.

      Är själv intresserad av svenska 3D-printing företag, har du några tips?
      Mvh
      Johan

      Radera
    2. Johan litium är en svensk upptäckt som fyller 200 år 2017. Utö i Stockholms skärgård var första platsen.

      Det är svenska Arcam jag har satsat på. Kursen halverades mellan januari förra året till nyss. Jag är Köpte första aktierna i Arcam för 15 år sedan och de senaste fem åren är uppgången över 1150%. Arcam satsar på stöd till kunder inom implantat och flyg/rymd där kunderna inom implantat har serieproduktion och största kunden hittills är nr 14 i världen med en bråkdel av de största jättarnas produktion. På flygsidan har bara förserier startat hos kunderna men försäljningen till dem är stor. Arcams försäljning har expanderat starkt de senaste tre åren med vinst och det mesta har hittills varit prov och utvecklingsorder men mer serieproduktion hos kunder inom flyg är nära. Nu utgår jag från att det är god chans i att Arcam inom ett par år får en ny kraftig uppgång men fruktar ett sedvanligt uppköp innan de stora orderna kommer.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    3. Koncentrationen på två branscher (implantat och flyg/rymd) gäller idag. Med nästa generation maskiner ökar förmodligen kundstödet till premiumbilar och elproduktion. De hundratals branscherna kommer först om flera år innan EBM utvecklats vidare och blir standard som tex avancerade svarvar i all verkstadsindustri.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
    4. Hej. Tack för info, ska läsa på gällande 3D-sektorn helt klart. Har ägnat tiden åt framförallt mina bin idag och lämnat den virtuella men ack så lärorika världen ;). Det där med 3D-skrivare för svarvar har jag funderat på mycket. En svarv o diverse specialmaskiner kräver ofta ett flexibelt kunnande/lång erfarenhet som det är svårt att ersätta idag både tekniskt och med lönsamhet för mindre verkstadsindustrier. Jag är dock precis som du övertygad om att vi är på väg dit i längden men frågan är om det inte rör sig om 10-15 år och mer innan det verkligen slår igenom på bred front. Dock för lite kunskap för att uttala mig.

      Mvh
      Johan

      Radera
    5. Biprodukterna här blir lidande i år. Dvs har humlor men mycket få bin som besöker de blommande fruktträden och buskarna. Ska försöka tala med grannarna om problemet, så möjligen kan vi få någon odlare som placerar en kupa i trakten. Snart treåriga barnbarnet var i trädgården igår och skrek ett bi och sprang iväg. Tror att många vuxna också är rädda för bin getingar och de stora humlorna. Kan vara så att vuxna grannar är rädda men hoppas de går att övertyga. Det är ett viktigt jobb ni biodlare utför och det verkar som mesta uppskattningen rör honungen men jag ser pollineringen som det viktiga även om jag gärna tar lite honung till yoghurten också.

      Många maskiner i verkstäder kräver stor kunskap att sköta ensam idag. Ett av mina första sommarjobb i en grå forntid var att för en liten under- under- underleverantör till Atlas Copco svarva handtag i stål till någon kompressor. Jag fick styckackord och de två ägarna hjälpte till med nya stålrör till svarven men jag lärde mig att trycka precis lagom hårt för att inte behöva byta verktyg och ändå snabbast möjligt tillverka handtagen. Det gällde att hitta rätt ton dvs ljudet avgjorde gränsen. Efter några dagar var jag expert och tjänade bra. Men min expertis var begränsad till att kunna svarva en sorts handtag inte att kunna svarven ensam.

      Begränsad eller bred kunskap gäller också nyare utrustningar. Nästan alla mekaniska verkstäder har svarv svets och borrmaskin. Behöver de minsta verkstäderna få något gjort i en maskin de inte har tex få något precisionsslipat blästrat eller gjutet köps det arbetet in av ett annat företag.

      På samma sätt köper inte alla företag en Q20 maskin för 5-7 miljoner från Arcam. Med nya generationer additiv tillverkning i metall kan priset för maskinen både öka för högre hastighet och finare upplösning respektive minska när serieproduktion av betydligt mer än en maskin i veckan nås. Oftast behövs en efterbearbetning av tillverkade metallföremål så någon Science Fiction maskin liknade Star Trek där man bara beställer en lagom varm kopp med kaffe som blixtsnabbt skapas från ett lager av atomer får vi vänta på - länge.

      En viss förvirring finns när det gäller additiv tillverkning. Plastmaskiner som talas mest om kan göra mindre detaljer och köpas från några tusen. När det gäller metall stiger priset rejält och andra än Arcam använder laser som har vissa brister tex långsam mekanisk styrning av speglar och låg effekt. Arcam har några starka patent för att nyttja elektronstrålar istället som styrs med magneter i ljushastighet och det ger en del kvalitativa fördelar gentemot konkurrenter förutom hastigheten. Givetvis har andra tillverkare andra fördelar tex lägre maskinpris. I princip kan Arcams maskiner nyttjas för i stort alla metallegeringar men nu koncentrerar man sig enbart på några få dyra svårbearbetade material samt stöd och marknadsbearbetning av flyg/rymd samt implantat.

      Är ovanstående för mycket reklam så ta bort det.

      Vänliga hälsningar

      Nanotec

      Radera
  3. Om inte annat fördelar Elon Musk kapital till framtidssektorer, sen om det är en bra investering eller inte. Beror nog väldigt mycket på, men väldigt svårt att rationellt räkna hem det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Kortsiktigt är det "rent självmord" att investera i eltransporter för att inte tala om att få ner kostnaderna för uppskjutningen av rymdraketer men i längden kan det skapa en helt ny marknad där den som ligger i spets kan forma denna och även skörda mycket av frukterna. Självfallet kommer flera företag surfa på Elon och company´s slit och stora investeringar men det är också nödvändigt för att omställningen bort från fossilekonomin ska ta fart på allvar och ett uttalat syfte från Elons sida.

      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.