Sidor

2015-04-25

Dyra VS ekonomiskt och energimässigt hållbara transportlösningar

I vår nyligen släppta bok Olja för blåbär -Energi, makt och hållbarhet tittar vi bland annat på olika eltransporter som en del i den omställning av vår fossilberoende ekonomi som måste ske de närmaste årtionden.

Det finns många olika eltransporter som har många för- och nackdelar beroende på var de ska användas och hur de ska finansieras. Elbussar kan vara ett bra komplement i storstäder och även mindre orter men kräver fortsatt att dyra och energikrävande vägnät underhålls. De bör därför ses som en kortsiktig lösning och ett komplement till andra transporter.

Detsamma gäller elbilar som likt elbussar framöver kommer kunna bli helt autonoma och därmed kunna minska i antal till kanske en hundradel av dagens flotta. Detta är en enorm resursbesparing och innebär att batterier och tillverkning av övriga delar i elbilen och elbussen räcker längre än många kanske föreställer sig idag. Elbils- och bussbatterier kan dessutom återanvändas och bli hushålls och fastighetsbatterier eller göras om för att passa i en elbil.

På torsdag nästa vecka kommer elbilstillverkaren Tesla Motors tillkännage en nyhet på denna front. Företaget väntas komma ut med det första massproducerade hushållsbatteriet i världen som kommer produceras i den gigantiska batterifabrik som just nu byggs i Nevada i USA. En fabrik som när den står färdig 2017 ska producera lika många batterier som den samlade produktionen i världen gjorde 2013.  

Det bästa är förstås när man kan återvinna ett befintligt fordon och göra om till tex en elbuss som detta Kalifornienbaserade -företag gjort.  


Den stora transportrevolutionen, som är nödvändig för att hantera såväl en minskad och dyrare oljeproduktion i världen samt för att minska klimatutsläppen, måste dock ske inom masskommunikationerna. Här handlar det om förbättringar av befintlig tågtrafik (underhåll är steg 1, utbyggnad steg 2), spårvagnssatsningar likt de i Frankrike där varje stad med 100.000 invånare och uppåt ska knytas samman med spårvagnsnät.  Men det finns även nya lovande eltransporter som kan komma att konkurrera med flyget. Tittar man på ekonomin, underhåll och praktiska fördelar sticker Hyperloopen definitivt ut här.

Många supersnabbtåg är ofta dyra då de kräver byggnation av en helt ny infrastruktur som ska konkurrera om platsen på marken där de dras fram, bland byggnader och landområden som täcks av jordbruksmark eller liknande. Även när de byggs högt upp i luften på pelare är tekniken oftast mycket dyr.

På mindre orter och mellan städer med avstånd på kanske 2-8 mil krävs andra transporter. En sådan variant är hängkabiner och här finns det faktiskt några svenskar som arbetar hårt med att genomföra vad de kallar Folkbanan. Läs mer om det här.    

På Folkbanans facebook sida kan man i det senaste inlägget läsa följande:

"Då det arbetats länge med elektromagnetiskt svävande och drivna spårbundna fordon så finns några på "sophögen". Varför har de ratas? Det är bra att lära av misstagen, men ofta försöker några att upprepa dem. Här är ett snyggt, bekvämt och tekniskt genomtänkt system, kallat SwissMetro, mycket likt det Hyperloop som det nu satsas resurser på. Schweiz är mycket bergigt, försiktigt uttryckt, så det är förståeligt att man räknar på tunnelsystem, men det föll på kostnaderna. Även i detta bergiga land, liksom Norge, skulle Folkbanan kunna bli en finmaskig infrastruktur för HELA landet - och till betydligt lägre kostnader. Nog vore det trevligare att sväva ÖVER det schweiziska (och norska) landskapet än bli masstransporterad mellan metropoler under jord? Och med dessa lösningar ska ta sig färdas till och från stationer - ofta långt borta för många - och dessutom byta, vänta och många tvingas ha kvar bekymmer för bil som tillägg på resan."

Nedan en video om SwissMetro:



SwissMetro har alltså inte genomförts då det helt enkelt anses bli för dyrt. Avsikten var god men att gräva en tunnel 50 meter under marken, rakt igenom Schweiz och att använda extremt dyra magneter i dessa enorma tunnlar är svårt att räkna hem.  

Det finns många med idéer om transportlösningar även i Sverige och Folkbanan tillhör de mer lovande. Men vi måste börja med att se till att få ordning på järnvägen så att gods kan flyttas över från lastbil till tåg. Där skulle vi spara in mycket utsläpp och minska landets oljeberoende avsevärt och snabbt. Minskat oljeoberoende = minskad sårbarhet för samhällsstörande kriser.

Fundera själva. Trevlig lördag!

8 kommentarer:

  1. Elbilar tror jag inte på, mer än för de rikaste, och vem ska då bekosta bilvägarna när Svensson cyklar? Folkbanan är intressant, men jag får upp en mobil version av den sidan som jag finner näst intill oläsbar. Jag blir glad när jag hittar länk till webversion, som olja för blåbär har. Cornu och andra som har tvingande mobilversioner har också blivit oläsbar på mobil.
    /KentS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Kolla på folkbanan.blogg.se via datorn, det är värt det. Sidan kommer säkert bli bättre med tiden. Ska meddela Tage Danielsson på Folkbanan om mobilversionen så kan det säkert fixa det.

      Radera
  2. Anonym25 april 2015 16:35
    Fördelen är elmotorn som i princip inte kräver nåt underhåll. Finns standardiserade och klarar sig ofta utan växellåda. Finns inget som slår verkningsgraden hos en elmotor heller.

    SvaraRadera
  3. Finns hur mycket roliga elektriska transportmedel som helst, en del intressantare än andra. Frågan är väl hur elen ska genereras. I artikeln ovan tycker jag inte det framgår. Där verkar alternativet vara el eller fossilt.
    Vi behöver fler förnyelsebara metoder att generera el, storskaliga metoder om vi ska minska fossilberoendet.

    Fortfarande verkar förnyelsebart vara en lek, se gärna Uppsala kommuns förslag på nytt kommunalhus, "Juvelen", där solelen kommer kosta 100 kr/kWh, min gissning med tanke på utformningen.
    http://www.fastighetstidningen.se/juvelen-blir-verklighet-vid-resecentrum-i-uppsala/

    Annan intressant tidsbild är vinnaren i Norra Djurgårdsstadens soleltävling. I Norra Djurgårdsstaden kräver man att fastigheterna ska ha en egen energiförsörjning på 10-30 procent. Man går ut hårt i en mycket påkostad internationellt utlyst soleltävling. Första pris gick till en soleldriven blomkruka.

    http://www.mynewsdesk.com/se/stockholms_stad/pressreleases/vattna-med-sol-vann-solenergitaevling-i-norra-djurgaardsstaden-1146305

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! För det första är viktigt att komma ihåg sol o vindenergi är i början av sin utveckling o etablering. Det är också för mycket fokus på storskaliga o universella system som ska funka överallt. Tittar vi på Sverige ska givetvis utnyttja förhållandevis stora andel vattenkraft som fungerar som gigantiska batterier.

      Den stora potentialen är med små o medelstora vindkraftverk i kombination med solvärme o solel kopplade till hushållsbatterier för lagring av el. 2-3 månader när det är minst antal soltimmar får man förlita sig på vindkraft, vattenkraften, lite sol o för de som kan, elda med ved för uppvärmningen som utgör den största elkostnaden.

      Kolel dominerar globalt o kommer göra så länge till men det är ingen ursäkt för att inte ersätta det i ökande grad av hållbara alternativ. Världens största kolkonsument o kolproducent är Kina o där satsas stort på sol, däremot är landets enorma dammbyggen/vattenkraft bra för floder o naturliga avrinningsområden. Oklart vad det kommer ha för långsiktiga effekter.

      Håller med om att det är viktigt att inte bli naiiv o komma ihåg att sol, vind o vågkraft växer från låg bas o att soleltävlingar tex kan vara lika hypade som en oljedriven Formel 1-tävling. Samtidigt är det uppmärksamhet o att väcka människors nyfikenhet o kreativitet kring särskilt solenergi o batterilagring som behövs just nu.

      Mvh
      Johan

      Radera
    2. (Inte bra för floder ska det stå)
      Mvh
      Johan

      Radera
  4. Hur 17 kan du anse Folkbanan lovande? Snart har de bara kvar att inkludera avloppsnätet och allsång i sin konstruktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Istället för tomma ord kan du väl specifiera vad som är fel med ideen. Är du emot att den ska vara folkägd o att den därför inte kommer attrahera tillräckligt med investeringar för att realiseras? Är ritningarna inte tillräckligt coola? Folkbanan är genomtänkt på ett tekniskt plan men behöver komma igång rent finansiellt o väcka fler människors intresse men där tror jag det finns många möjligheter.
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.