Sidor

2015-03-22

Om vi alla börjar äta riktigt fet mat, kan vi flyga mer då?

Ja den uppfattningen kan man få när man när läser Dagens Industris artikel "flygplan flög på frityrolja". I artikeln rapporteras det nämligen om att den kinesiska flygbolaget Hainan Airlines ska ha flugit en Boeing 737 mellan Shanghai och Peking på bland annat överbliven matolja från restauranger såsom frityrolja.

Vanligt flygfotogen som alltså framställs primärt av råolja, har blandats med matolja med en fördelning 50 % flygfotogen och 50 % matolja. Detta är givetvis ett försök att minska kostnaden för flygbränslet som är flygbolagens största kostnad. Det är dock viktigt här att påminna sig om att det är enorma mängder flygbränsle som idag utgörs av flygfotogen och att tex ersätta detta med hälften matolja svårligen kan göras lönsamt och är ytterst svårt att genomföra i stor skala.

2012 skrev vi om hur Dagens Industri och Ny Teknik rapporterade om den första flygningen över Stilla havet som då gjordes med en japanskt fraktplan av typen Boeing 787. Då beskriv DI det som om flygningen gjordes främst av matolja trots att det endast var frågan om 15 % matolja och 85 % vanligt flygbränsle.

Nu verkar det alltså ha gjorts vissa framsteg sedan dess i frågan om hur stor andel matolja som kan användas i flygbränsletanken säkert och visst kan det låta fantastiskt om man kan använda överbliven matolja från restauranger till billigt flygbränsle istället för olja. Men det är det inte frågan om här. Överbliven matoljan måste samlas in och bearbetas (åtminstone om det är använd matolja från restauranger) och transporteras kors och tvärs innan det kan bli tal om någon matolja för flygbränsle.

Sedan kommer frågan om volymer. Hur mycket överbliven matolja finns att tillgå egentligen? En Boeing 737 -900Er med plats för 180 passagerare drar ca 2,59 liter flygbränsle per passagerare varje 10 mil eller totalt ca 466 liter per 10 mil. Räknat på detta och då avståndet mellan Peking och Shanghai är ca 120 mil, innebär det i runda slängar 5600 liter flygbränsle varav 2800 liter var matolja.

Visst kan vi framställa en sablans massa solrosolja, rapsolja och majsolja för att öka mängden matolja men då måste vi först använda enorma mängder råolja för att framställa diesel, bensin, bekämpningsmedel etc som kan driva vårt energiintensiva jordbruk så att vi sedan kan omvandla dessa grödor till matolja...

Frågan blir då om det överhuvudtaget kommer finnas någon ekonomi i att framställa flygbränsle med matolja i någon större skala. I mindre skala för mindre flygplan som använder överbliven matolja kan det kanske bli mer intressant.

En sak är dock klar, att vi alla ska börja fritera en massa mat med matolja för att kunna få mer över till flygbränsle är knappast en särskilt hälsosam och hållbar idé, varken för våra kroppar eller för vår planet.

Även Svd och DN skriver om det hela.

Trevlig söndag!

2 kommentarer:

  1. Gissningsvis är det hål i huvudet att göra flygbränsle av matolja. Antagligen bara PR från flygbolagen som inte vill att frågan om hur mycket flyget bidrar till miljöförstöring och CO2-utsläpp skall komma upp. Frågan är snarare om man kan använda begagnad frityrolja på ett mer energi- och miljövänligt sätt än idag och i så fall hur. Kanske mycket kastas bort idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vet att mkt kastas bort, har själv jobbat i restaurangbranschen o det ska man förstås ta till vara om det går men frågan är på vilket sätt.
      Mvh
      Johan

      Radera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.