I dag kom så en nyhet som ytterligare bekräftar denna trend. UPI rapporterar nämligen att Saudiarabien säger upp ett hyresavtal för en av sina riggar med riggbolaget Hercules Offshore.
Riggen som kallas Hercules 261 finns i persiska gulfen drivs av Saudi Aramco, Saudiarabiens och världens tillika enskilt största oljebolag men detta hyresavtal upphör alltså att gälla 27 mars.
Persiska viken eller oljeviken?
Källa karta: Wikipedia, av användare Hégésippe Cormier aka Hégésippe
Sannolikt sker detta för att Saudiarabien inte tjänar några pengar på att hyra en rigg för 135 000 dollar per dag när oljepriset endast ligger på drygt 61 dollar per fat eller strax över hälften av vad det låg på för bara ett år sedan.
Saudiarabien ska även vara i "hyresförhandling" med Hercules Offshore om två andra riggar man hyr av bolaget. Dessa två riggar kostar dock "bara" 118 000 dollar per dag att hyra tillsammans.
Även världens största riggbolag Transocean har stora ekonomiska motgångar som vi skrivit om tidigare och uppvisade en förlust på 739 miljoner dollar under fjärde kvartalet.
VD:n för Hercules Offshore understryker att förutom det fallande oljepriset, har förutsättningarna försämrats ytterligare på grund av den kraftigt fallande efterfrågan på oljeriggar.
Vi kommer förstås följa denna utveckling som lär blir allt mer intressant under året om oljepriset ligger kvar på dessa låga nivåer. De större riggbolagen och oljebolagen har troligen en buffert som kan hantera att maskineriet går på lågvarv en relativt lång tid.
Men de medelstora och små operatörerna, oljebolagen och investerarna är direkt beroende av att månadscheckarna kommer in för att täcka de höga driftskostnaderna som inte försvinner för att oljepriset faller. Nya investeringar lär dock få vänta vilket talar för ett högre oljepris längre fram då ny utvinning tar tid att få igång...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.