Vi har tidigare skrivit om kinesiska BYD:s elbuss K9 som sålt i tusentals i Kina och även fått många beställningar i Europa. Den elbussen har en bekräftad räckvidd på minst 35 mil på en laddning och har inga problem att klara det som krävs i dagens busstrafik. Bussen har bland annat testats av Danmarks näst största operatör City-Trafic i Köpenhamn.
Då Volvo personbilar fortsatt legat långt efter med en seriös satsning på elbilar och Scania tagit klivet före genom en gemensam satsning med Siemens på elmotorvägar här i Sverige eller vad de kallar eHighways, har säkert många funderat på varför Volvo lastvagnar/koncernen inte tagit upp kampen.
Volvo lastvagnar har precis som Volvo personbilar i stället satsat på hybrider men det är ju en tämligen ineffektiv lösning om man ska konkurrera med elbussar som klarar samma uppgift.
Men nu kanske något är på gång. I Ny Teknik kan vi läsa om en konceptbuss Volvo arbetar på som faktisk helt ska gå på el. I sommar är det tänkt att den tillsammans med två likadana elbussar ska rulla mellan Chalmers och Lindholmen i Göteborg. Fyra litiumbatterier på vardera 350 kg ska sitta på taket och ha en kapacitet på 19kWh vardera eller 76 kWh totalt. Detta kan jämföras med elbilen Tesla Model S som med sitt största batteri har en kapacitet på 85kWh.
Volvos utmaning, likt för övriga tillverkare inom fordonsindustrin är batterierna. Inte räckvidden för det kan i en buss lätt lösas med storleken och kreativa laddlösningar som Volvo i det här fallet tänkt lösa genom strömavtagare som kan sänkas ner mot kontaktskenor på bussens tak. En lösning som flera andra busstillverkare redan varit inne på. Detaljer och grafik kring den nya bussen kan ni se här.
Vi tror säkert att Volvo lär sig att ladda litiumbatterierna så att de bara tappar några procent per år i laddkapacitet men vi frågar oss hur den ökade efterfrågan på litiumbatterier ska hanteras för alla i behov av just stora litiumpack framöver när endast en tillverkare, Tesla Motors satsar på storskalig (tänk ENORM) produktion av just litiumbatterier.
Endast Tesla tycks ha insett att för att både få ner kostnaden per enhet och för att säkra tillgången till tillräckligt med batterier till sina fordon måste produktionen av litiumpack upp i massproduktion. Teslas så kallade gigafabrik kommer när den står färdig 2017-2018 producera lika mycket litiumbatterier som hela världen producerade sammanlagt 2013. Övriga tillverkare kommer antingen få finna sig att betala ett högt pris per litiumpack eller ställa sig i kö utanför Teslas gigafabrik och försöka förhandla till sig en bra deal.
En annan fråga är hur mycket Volvos elbussar kommer kosta och hur de står det sig i konkurrensen. En elbuss kan ju byggas väldigt enkelt genom att faktiskt återanvända skalet och mycket av inredningen i en vanlig diesel/bensin/gas-buss. Se bara hur en elbusstillverkare i Kalifornien gjort.
Varför krångla till det, när det är kretsloppstänk vi behöver?
Det är bra att Volvo lastbilar vaknat ur fossilbränsledrömmen, låt oss bara hoppas att det är en helhjärtad satsning och inte bara spel för gallerierna. Sverige behöver många olika komplimenterande eltransportlösningar för att hantera en minskad tillgång till olja och fossila bränslen de närmaste årtiondet.
I vår kommande bok som släpps i mars skriver vi om de utmaningar som väntar bland annat transportsektorn och vilka möjligheter det finns att hantera dessa om vi börjar ställa om nu.
Njae - BYDs bussar håller långt ifrån den standard som behövs för stadstrafik, t.ex. låggolv och utan trappor eller höga socklar inombords så att rörelsehindrade kan komma in och upp på sätena, batterierna tar plats från passagerarna och bussarna blir så tunga att de inte kan köra på europeiska gator som är fulla med rör och kablar, eller på våra broar. De är dessutom oerhört dyra.
SvaraRaderaDessutom är den övervägande delen av stadsbussar numera 18 m ledbussar och i stadstrafik går de i 2-4 minuters trafik, det har ingen tillverkare något svar på. Detta kräver trådar - som ingen vill ha - eller möjligen induktionsladdning = dyrt.
Hej! Nej där får du uppdatera dig. K9 är testad i stadstrafik och kan ta alla typer av passagerare. Den klarar motorväg och stadstrafik utmärkt läs mer här hur den bland annat testats i Köpenhamn.
Raderahttp://www.smartplanet.com/blog/bulletin/an-electric-bus-that-travels-200-miles-on-one-charge/
I Kalifornien rullar ett antal elbussar (se bland annat videon i inlägget) som ombyggda bussar som annars skulle åkt på tippen. De är i prisparitet med HELT nya diesel och bensinbussar och kostar ca 1/4 av vad en nytillverkad elbuss kostar.
Trådbussar körs med i Landskrona och är ingen dum idé alls. Induktionladdning är ingen genomtänkt idé och helt onödig med bra elbussar som snabbladdar vid slingor som är mer än 30 mil per dag (mycket ovanligt) och då vid busschaufförens vanliga besträckar-paus. Inga konstigheter med det. Normalt skulle en K9 buss eller för den delen flera andra elbussar som klarar 20-25 bil inte behöva ladda mer än under natten, vilket då kan göras långsamt och skonsamt för batteriet.
Mvh
Johan
'visst rullar den, men den tar max 40 sittande passagerare (på motorväg måste alla passagerare sitta). En ledbuss tar 125-140 passagerare, varav 60-70 sittande, och BYD är för tung för att klara BK2 med full last, än mindre BK3, som många av våra broar är klassade som. Dessutom bygger batteripacket på höjden så att det blir en trappa där bak och socklarna är högre än de max 25 cm som krävs för att handikappade ska klara att komma upp. Dessutom är den dubbelt så dyr som en vanlig buss.
RaderaTrådbuss är tekniskt bra men få vill introducera den, fult och dyrt. Snabbladdning funkar bara om man har tid vid ändhållplatserna. Förvisso finns sådana linjer, och där ska vi sätta in elbussar, men de som mest skulle behöva el - typ buss 4 i Sthlm, har tyvärr ingen elteknik att välja på.
Hej! Well, om inte hela bussen är tillgänglighetsanpassad ser jag inte det som ett problem. Kan man komma in i mitten och i fören räcker det för det flesta. Tror den rullstolsbundne, äldre eller liknande föredrar tystheten och den friska luften framför 100 % tillgänglighet i bussen. Det är dessutom bara en tidsfråga innan Tesla/Panasonic kommer erbjuda batterier för bussar som sitter i golvet, till dess får vi leva med en kombination eltransporter där elbussar kanske är mindre men i kombination av smartare trafiksystem, halvautonoma fordon o kanske helautonoma fordon inom 5-6 år, spårvagnar (som i Frankrike o Schweiz tex kan ta minst lika många passagerare som en ledbuss).
RaderaDet är just för att man tar sig tid vid ändhållplatserna som snabbladdningen sker där. Det gäller att tänka nytt. Som Steve Jobs sa "jag betalar inte för marknadsundersökningar, folk vet inte vad de vill ha förrän man visat dem" (underförstått skapar man bra produkter som man sedan "inte kan vara utan" är det dessa som folk kommer köpa).
Håller dock med om att det inte finns elbussar eller enkla lösningar för alla linjer idag men om man inte strävar efter en lösning där eltransporterna står i centrum kan man inte nå målet.
Mvh
Johan
Trådbussar med batteri är en fin lösning för att både ha kakan och äta den. I Göteborg finns redan ledningar. Det enda problemet är att Göteborgs korrupta politiska garnintyr är ointresserade av billiga enkla lösningar där korruptionsnivån blir låg. Ett problem till.. det finns många Göteborgare som identifierar sig med spårvagnar och en grusplan mitt i stan som heter Heden, så till den milda grad att ude inte kan tänka klart och fatta vettiga beslut.
SvaraRaderaTrådbussar och spårvagnar kan inte nyttja samma ledning tyvärr
RaderaDu har fel om batterikapaciteten, 4 x 19kWh, alltså i paritet med en Teslas kapacitet
SvaraRaderaTommy Walfridson
Hej! Tack, jag läste fel. Korrigerar!
RaderaMvh
Johan
Var skall den nya och billiga elen komma ifrån?
SvaraRaderaexpressbussar o lastbilar måste erhålla kontinuerlig ström efter läns o motorvägar
SvaraRaderaalltså behövs 2 kontaktledningar på höger eller vänster sida 3.2 met samt 3.6met.höjd.
Ang.busskarosser Turkarna bygger med lågt pris. billig svartplåt o billig arbetskraft.svårt att konkurrera måste till helt annat tänk.