Sidor
▼
2014-10-10
Teslas nya autopilot och vad den kan innebära för bilindustrins framtid
Elbilstillverkaren Tesla Motors avslöjade igår två nyheter: elektrisk fyrhjulsdrift med så kallad dual motor drive och autopilot-funktioner för sin flagskeppsmodell Tesla Model S (andra modellen av totalt 2 hittills).
Se presentationen ovan som lite fredagsmys. Då bloggrannen Cornucopia var först på pucken och redan beskrivit de två nyheterna väl fokuserar vi istället på något annat, nämligen vad nyheterna kan innebära för bilindustrins framtid. Eller mer specifikt, vad innebär en automatisering av bilar, särskilt elbilar för bilens vara eller icke vara i en framtid där tillverkningen av bilar och andra energikrävande produkter kommer begränsas av minskad tillgång till billig olja och andre råvaror idag nödvändiga i tillverkningen och framförandet av fordon.
Låt oss börja med att faktiskt lyfta fram en möjlig nackdel med den nya dual motor -tekniken Teslas Model S kommer kunna utrustas med för de som vill ha fyrhjulsdrift i modellen.
Nackdelar? Ja, det finns åtminstone en som man slås av när man ser bilderna på det nya drivsystemet och motorn fram till (se videon ovan). Att bagageutrymmet i vad Tesla kallar "frunken" (främre bagageutrymmet), minskar lite är knappast något problem då utrymmet bak och fram fortfarande kommer vara större än de flesta sedan-bilar av den här storleken.
Men i händelse av en frontalkrock kommer en Tesla Model S som nu kan utrustas med dual drive i frunken i, inte bara ta upp utrymme utan i värsta fall kunna pressas in mot föraren (och ev. medpassagerare fram), likt en vanlig bränslemotor idag gör vid en frontalkrock. Naturligtvis finns det fortfarande en större/längre krockzon bestående av ett tomt (eller lastat bagageutrymme) som kan ta det mesta av smällen vid en frontalkrock även i Tesla Model S med dual drive men är hastigheten x massan tillräckligt stor kan förstås främre motorn pressas in mot förare och medpassagerare i främre delen av en sådan Model S.
Detta är säkert något Tesla har övervägt mot risken att överhuvudtaget frontalkrocka med det nya automatiserade säkerhetssystemen i Tesla Model S och det faktum att ett större utrymme framför motorn fortfarande kan ta en stor del av smällen, något mycket få av övriga bilmodeller på marknaden kan göra.
I övrigt kan man förstås skrämmas av hur snabbt utvecklingen av automatiseringen av bilar, flygfarkoster (drönare), fabrikstillverkning, robottillverkning för civilt och militärt bruk mm går nu.
I Teslas fall oroas förstås en del av att hackers eller liknande ska kunna ta över bilen när någon kör den eller att bilar helt ska kunna övervakas och kontrolleras av myndigheter eller personer med insyn i tekniken.
Samtidigt går trots allt rätt många runt med en smartphone på sig hela tiden som har har inbyggd gps och även är uppkopplad mer eller mindre konstant mot det mobila nätet. Den potentiella övervakningen över medborgarnas position och vanor är därmed förstås redan en realitet.
Bilens automatisering med det som Tesla nu erbjuder är förstås ett stort steg till, från att dagens bilar kan övervakas i de fall de har inbyggd gps eller inbyggda nätverkskort, till att faktiskt även styras och kontrolleras externt även när det gäller körningen av fordonet. Eftersom Tesla redan nu rullar ut bilar som successivt kommer uppdateras med mjukvara för ökad automatisering/förarlös körning blir frågan hur detta påverkar bilindustrins framtid.
Något vi grubblat mycket över är hur automatiseringen skulle kunna se ut om 5-10 år. Om bilar helt kan göras förarlösa för de flesta typ av resor/resmål inom till exempel städer, mindre orter och mellan städer och orter skulle det öppna upp för möjligheten att minska ner antalet bilar på vägarna till kanske en hundradel.
Även om dagens bilar inte är utrustade med denna teknik och dagens bilpark tar årtionden att byta ut helt skulle det kanske inte bli nödvändigt. Nya taxibilar, yrkesbilar och även gemensamma hyrpooler för den växande grupp människor som inte har råd eller inte vill äga en bil kan få tillgång till denna teknik.
Vad babblar vi om? Vi tänker så här: Istället för att 100 olika bilar idag hämtar upp och lämnar av säg 50-60 olika resande sällskap kan en bil göra samma sak genom att hämta upp och lämna av olika människor under stora delar dygnet, utifrån ett bokningsschema som är synkat mellan olika autonoma/förarlösa fordon som är ute och åker.
Detta öppnar i sin tur upp för att begränsa antalet nya bilar som behöver produceras och därmed de resurser som krävs för att tillverka nya bilar. Det minskar även behovet av resurser och pengar för att antalet parkeringsytor för bilar då autonoma bilar är färre och sällan står still eller behöver stå på många olika platser. Om man tänker efter står våra bilar idag mest still och tar upp plats-helt i onödan.
Vi varken kan eller behöver ersätta dagens miljarder bilar med nya, det kanske räcker med en hundradel av dagens bilflotta om automatiseringen går så fort som Tesla Motors nu öppnar för, stora steg kommer tas redan nästa år.
Troligen krävs faktiskt ännu mindre än en hundradel av dagens globala bilflotta när tekniken kombineras med järnväg, spårvagnar, cykel och icke att förglömma-apostlahästarna!!
Automatiseringen om fordonsflottan lär fortsätta, frågan är hur snabbt och vilka moraliska dilemman med framförallt den personliga integriteten kontra bekvämlighet och trafiksäkerhet det kan leda till.
Johan kommer skriva en fördjupad artikel om automatiseringen av våra maskiner i årets sista nummer av Om Omställning som kommer ut i december.
Som upplysning vill vi nämna att vi köpt aktier i Tesla.
Trevlig fredag!
Tillägg:
Vill man se hur autopiloten och den nya dual motorn fungerar kan man se hur Elon Musk kör en journalist från Bloomberg och två kameramän i baksätet...
När helt autonoma bilar finns att köpa och de är godkända för trafik upp till säg 90 km/h bör taxi vara en stor marknad. Största kostnaden för en taxiägare är föraren. Kan sedan billig el automatiskt laddas in sjunker bränslekostnaden till en bråkdel. Kan betalning/beställning ordnas via nätet försvinner taxiväxelns arbete och mycket av den ekonomiska hanteringen.
SvaraRaderaÄven om bilen kostar 1.000.000 betalar sig detta snabbt. Bilen behöver bara paus för tankning och service. Fler taxibolag driver ner priset och snart inser många att det är bättre än egen färd i den sedan länge betalda bilen. Ett taxibolag kan givetvis vara ägt av de resande.
En extra intäkt får bolaget om mindre transporter kan ske nattetid. Kanske en ny form av små container som kan hanteras av enkla robotar.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Hej! Bra poänger. Har tänkt i dem banorna också, får se vilka företag, taxibolag eller privata/samägda bilpooler för autonoma bilar som kommer våga gå före. Skulle inte förvåna mig om Tesla startar en sidoverksamhet för detta själva eller om Solarcity erbjuder solel och batterpack stationer som kan användas nattetid för att ladda bilarna och laddas upp under dagtid/när solen eller molnigheten är som effektivast för laddning.
RaderaFår se hur länge regelverket släpar efter dock, kan finnas ett visst motstånd för detta, särskilt i USA om övriga biltillverkare fortsätter att släpa efter i utvecklingen mot autonoma bilar.
mvh
Johan
Följfrågan blir förstås, vad ska alla yrkeschaufförer etc göra? Hur ska autonoma maskiner som ersätter människors arbetskraft skapa fler arbetstillfällen än de ersätter? Det är knäckefrågan och något som bekymrar mig.
Raderamvh
Johan
Samma fråga ställdes när telefonen kom. Vad ska alla bud göra?
RaderaSedan kom man på 30-talet att tänka på hur stort detta med telefoni kunde bli och fann att "gränsen var när alla Sveriges fruntimmer är växeltelefonister" nu är de det och alla män och de flesta barn också.
En mycket effektiv vattenkvarn konstruerades för snart 2000 år sedan men kejsare Vespasianus (69-79) avvisade användning med hänvisning till den oro en eventuell arbetslöshet skulle skapa.
Kanske kan vi snart jobba lite mindre i veckorna?
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag förstår vart du vill komma o du har förstås en poäng men lika mycket optimist som jag är realist måste jag fråga mig hur fler maskiner o automatiseringen ska göra oss mer solidariska och kloka istället för att leda till ökade samhällsklyftor o konflikter.
RaderaDet är lätt att bli fartblind och glömma bort vad som är det viktiga i livet, att maskiner och bekvämligheter inte ersätter banden till naturen och sociala band mellan människor som finns naturligt inom oss.
Maskiner är hjälpmedel men kan lätt ses som magiska gudar eller maktmedel och få människor att tappa huvudet helt.
mvh
Johan
Johan jag anser att du har fel att ställa begreppen optimism mot realism. Jag är ingenjör och därför intresserad av de förändringar som sker i kunskap och nya insikter samt möjliga tekniska framtider.
RaderaFör mycket länge sedan var jag väldigt för kärnkraft sedan lärde jag mig mer om radioaktivitet och insåg vilka enorma mängder radioaktivitet det finns i en enda reaktor och jämförde med den obetydliga mängden i en atombomb. Alternativen har därefter intresserat mig. Främsta alternativet till kärnkraft ser jag i effektivare användning.
Viktigast för mig är naturligtvis min familj och jag gläder mig åt barnens framgångar samt extra mycket åt barnbarnets snabba framsteg. Jag låg länge på sjukhus för några år sedan och förmodades få tillbringa resten av livet i rullstol. Kände en enorm längtan efter att få sitta i växthuset hemma. När jag lämnade sjukhuset sa min läkare att jag skulle ställa in mig på att realistiskt ha ett liv i rullstol till 99% resten av livet. Rullstol är magiskt för att kunna förflytta sig. 1% möjlighet räcker bra för mig så jag tränade hårt och lämnade åter rullstolen efter ett halvår fortsatte med rullator (svensk uppfinning från 1900-talet och en helt magisk uppfinning) sedan kryckor och nu använder jag bara käpp i skogen. Behöver komma ut i den mer vilda naturen ibland.
Var igår på en konferens och träffade många nya intressanta människor. Fick i dag på morgonen bilder från min dotter på en skog av vindkraftverk i olika storlekar, flest i världen skrev hon. Hon är i Kalifornien för ett projekt som ska lära barn mer om energi och mindre slösande med resurser. Ja hon flög dit.
Har levt och arbetat med datorer länge. Vårt samhälle är helt beroende av dem. Vi kommer att nyttja dem även om energitillgångar blir knappa under lång tid. Ser helt klart risker med dem också.
Samhällsklyftor har ökat under ett antal år här i Sverige. Såg tex igår många tiggare i city. Tar vi ett lite större tidsperspektiv har ekonomisk utsatthet minskat. För hela världen har de mest fattiga minskat kraftigt i världen. Har svårt att inse att denna kortsiktiga oönskade mer synliga klyftan beror på att det just de senaste åren är tillväxten av antal maskiner eller automatisering som är orsaken.
Vänliga hälsningar
Nanotec