Sidor

2014-04-13

Elbussen som kör över 32 mil på en laddning

Vi har skrivit mycket på den här bloggen om olika eltransporter som antingen redan används eller sannolikt kommer användas i den omställning av transportsektorn som kommer bli nödvändig framöver.

I takt med att världens konventionella oljeproduktion börjar minska och oljepriset fortsätter stiga, blir transporter som inte drivs på olja det som är ekonomiskt lönsamt.

Den billiga fossila energin gjorde oljedrivna transporter billiga och ekonomiskt lönsamma men nu när de lågt hängande frukterna är plockade blir en totalomställning av transportsektorn den enda vägen framåt.   

Det kommer däremot inte på långa vägar bli fråga om elbilar för alla som idag kör bil eller spårvagnar i öknen eller snabbtåg mellan alla storstäder och länder utan snarare en kombination av dagens eltransporter. Ja och några helt revolutionerande, likt hyperloopen som ännu inte sett dagens ljus annat än i form av rörpost...

Förutsättningar för energitillgången och infrastrukturen ser mycket olika ut beroende på var i världen du befinner dig, behoven ser även olika ut. De tre elementen sol, vind och vatten kan dock utnyttjas i över hela jorden på ett betydligt bättre sätt än de gör idag.

Solarcity och andra framstående energibolag kommer möjliggöra att el kan genereras från sol, vind och vatten för att driva dessa eltransporter. Världens idag till största del kolgenererade elproduktion är alltså inte ett hinder för att kunna driva ett ökat antal eltransporter och hushåll/företag på förnyelsebar energi.

Batterier som antingen är uppemot 95 % återvinningsbara såsom de som används i elbilen Tesla Model S idag kan antingen återanvändas direkt eller efter 8-10 år i en elbil tjäna som lagrad energi i ett hushåll. Ett stort elbilsbatteri som endast har kvar 60 % av kapaciteten är tillräckligt för att lagra energi i 2-3 dygn för att driva ett hushåll helt på el från tex solcellspaneler och vindsnurror i många årliga laddningscykler. 

Men det som är hållbart på riktigt, långsiktigt och varken kräver sällsynta jordartsmetaller eller skapar stora miljöskador och föroreningar som när man idag utvinner litium till dagens moderna batterier, är organiska batterier. Organiska batterier är glädjande nog något som är på stark frammarsch och något som ni kan läsa mer om i Johans senaste artikel för tidningen Om Omställning.
  
Då dagens tillväxtekonomi bygger på tillgången till fossila bränslen i snart sagt alla material innebär det att vi genom att satsa på eltransporter köper oss tid för att kunna hantera en minskad tillgång till fossila bränslen medan vi ställer om till en cirkulär ekonomi. En dag är vi övertygade om att vi kommer kunna konstruera fordon med material som bara kräver material eller energitillgångar, längs hela kedjan i produktionsprocessen som är förnyelsebara men dit är vägen lång och kantad av hinder...

En "eltransportbro" till en hållbar framtid vi skrivit lite om är elbussar. Problemet för elbussar har precis som för de flesta elbilar, varit den begränsade räckvidden och den långa laddtiden. Detta gällde åtminstone fram till för ett par år sedan när flera nya busstillverkare, uppstickare som inte sitter med ena foten i lönsamma oljebussar som gärna går sönder...kom ut med sina elbussar.

Här ska vi därför ägna oss åt kinesiska Build Your Dreams (BYD) och dess elbussar som för tillfället säljer flest i världen.

BYD:s senaste elbuss, kallad K9 i Kina har en räckvidd på över 32 mil (ja även i verkligheten). K9 -elbussen har hittills sålt bäst i Kina. I mars fick man beställningar på 1800 av dessa elbussar till två olika regioner i Kina. Detta rapporterar Smart Planet i en läsvärd artikel om BYD:s elbussar.       

K9 har testats i bland annat Köpenhamns trafik där Danmark näst största operatör, City-Trafic kunde bekräfta bussens kapacitet. Bussen klarade att färdas betydligt längre än de 248 km man uppskattat. Bussen klarade att genomföra en normal körsträcka med i genomsnitt 40 passagerare under en sträck på cirka 110 km. Efter detta kunde bussen köra ytterligare knappt 214 km på motorväg. Vid dagens slut hade bussen kört 32,3 mil och hade då kvar 8 % av räckvidden i batteriet!

Liknande tester har upprepats av olika bussbolag med ungefär samma resultat till även med värmen igång under stora delar av körningen. Elbussen K9 håller klart och tydligt för de flesta av dagens körsträckor och därför ett utmärkt komplement till tåg och spårvagn. 

 
 En av BYD:s många elbussar som nu trafikerar flera av Kinas största städer (K9 kallad i Kina)

Amsterdam har beställt 35 av dessa bussar och en okänt antal rullar även i Indien. Intresset i Nordamerika har varit  stort i Kanada men kommer säkert bli ännu större i USA framöver. Flera elbuss -tillverkare är redan på gång i USA men BYD är just nu i en långt utdragen konflikt om sin elbuss-fabrik i Kalifornien som skulle börjat leverera elbussar till Long Beach i maj i år.

I vår kommande bok kommer ni kunna läsa mer om elbussar och andra eltransporter i den omställning av transportsektorn som redan börjat men som framöver kommer bli helt nödvändig för alla företag inom transportsektorn som vill överleva.  

3 kommentarer:

  1. Intressant läsning. När publicerar ni boken?

    mvh alex

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vi arbetar på slutfasen av boken just nu men senare i år är planen att den ska vara publicerad. Så håll ut!
      mvh
      Johan

      Radera
  2. Tack för snabb svar !
    Ser fram emot att läsa den:)

    Mvh alex

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.