Vi skrev för ett par veckor sedan om hur Transnova har planer på att täcka hela Norge med ett snabbladdningsnät för elbilar. Samtidigt har vi frustrerat fått se Sverige sitta på bromspedalen för en satsning på elbilar eller eltransporter likt det moderna spårvagnsnät som nu byggs i varje fransk stad med över 100.000 invånare.
Sverige går i motsatt riktning och monterar ner landets en gång välfungerande järnvägsnät och talar i samma mening om olika mål för en fossilfri transportflotta...år x y z beroende på vem som uttalar sig eller hur man för tillfället definierar fossilfri/fossiloberoende...
Nu nås vi av ännu en elsprakande nyhet från grannen i väst. I mars månad registrerades hela 1493 nya Tesla Model S i Norge! Detta innebär att mer än var 10:e nyregistrerad bil under mars månad var en Model S i Norge vilket för övrigt är ett nytt försäljningsrekord på en månad FÖR NÅGON bilmodell i Norge.
Allt fler svenskar har dock fått upp ögonen för elbilar och då i synnerhet Tesla Model S. Från oktober 2013 till och med februari 2014 hade endast 26 Model S registrerats i Sverige. Under mars månad registrerades dock 26 nya Model S i Sverige. Detta rapporterar Teslaclubsweden som baserar siffrorna på Power Circles databas för elbilar.
Då Tesla försenat sitt öppnande av ett permanent showroom i Sverige och likaså ett service center för landets Tesla ägare är det få som fått möjlighet att provköra bilarna eller kanske tvekat att beställa en Model S. Avståndet till ett service center är just nu relativt långt och nås närmast i Oslo och Köpenhamn.
Enligt Tesla Motors i Sverige ska dock ett permanent show room och service center slås upp senare i sommar.
När nu Tesla kunnat visa upp sitt flaggskepp i Täby centrum några månader i vinter har intresset bland svenskarna vuxit exponentiellt och antalet nya ägare lär även avspegla detta intresse framöver. När vi var förbi och kikade på bilen i Täby i december var det smockat med folk på plats och många där som öppet talade om "att de skulle minsann beställa en".
Hur länge Norge kommer hålla sina elbilar momsfria återstår förstås att se med denna utveckling. Men vilken politiker vill bära ansvaret för att ha stoppat elbilsfesten i Norge när det ger så mycket nationell och internationell uppmärksamhet?
Model S säljer numera sig själv i Norge och i stora delar av USA genom att fler får provköra den och de varma orden som sprids via ägarna. Det är ju trots allt den första elbil som är kompromisslös och får andra bilar att framstå som gårdagens teknik och tänkande.
Ni som läst Steve Jobs biografi vet hur kämpigt han hade det med sin vän Steve Wozniak när de två grundarna av Apple i slutet av 1970-talet försökte förmå människor att tänka nytt kring persondatorn. Det var inte en lätt resa för Apple men med Elon Musk vid rodret för Tesla tycks företagets framtid just nu vara minst sagt positiv.
"Eltransporttåget" går nu och de som inte hajat det kommer stå lika förvånande som alla de som motsatte sig och tvivlade på Apple långt in på 1980-talet gjorde. Skillnaden är att Tesla går framåt mycket snabbare och på många fler fronter än Apple gjorde, åtminstone i början.
Företaget bör nämligen inte ses som en traditionell biltillverkare utan snarare som en blandning av ett företag inom IT, automobilbranschen och som ett potentiellt banbrytande energibolag. Kanske är det därför så många har svårt att få grepp om Tesla men det hör ju trots allt till om något är banbrytande...
Vad Tesla och andra rena elbilstillverkare hamnar i slutändan står skrivet i stjärnorna men de överlever sannolikt långt längre än dagens fossilbilstillverkare. Vilket kanske inte är så konstigt då de senare är HELT beroende av resterna av bland annat dinosaurierna...
Hade förväntat mig något mer nyanserat på denna sida som jag annars tycker är mycket bra.
SvaraRaderaDen här typen av okritiskt tänkande finns redan representerat i överflöd. Elbilens genombrott, om det blir något, kommer troligen sammanfalla ganska väl med slutet på svenska kärnkraftverk. Svensk vatten kraft kommer då vara glödhet som reglerkraft i ett Europa som övergått alltmer till effektmässigt varierande förnyelsebara energikällor. De skattepengar som bil- och bränsleförsäljning bidrar med är inte heller en oväsentlig del i ekvationen.
Flaggviftandet för elbilar förlänger bara vår villfarelse att vi kan fortsätta med business as usual.
Var någonstans i texten "slås det ett slag" för elbilens genombrott? Inlägget ger ett (1) exempel på vad som kommer att krävas i framtiden, det vill säga en infrastruktur kring eldriven transport.
RaderaHej. Precis Nomiz påpekar o vi påtalat otaliga gånger är elbilen bara en liten del i en övergångsperiod mot hållbara eltransporter. Om vi varit otydliga med detta ska vi tänka på det. Alla varken kan el bör tänka på elbilen som ett substitut för miljarder bilar som i sin produktion (likaså elbilar) kräver stora mängd fossila bränslen. Busines UnUsual är den enda vägen framåt.
Raderamvh
Johan
Tycker som jag sagt så många ggr tidigare att detta med elbilar låter bra och Tesla låter oerhört bra, men....Det är dessvärre en återvändsgränd som bara kommer att störa en kommande omställning till en energi- och resursnivå som är hållbar! Dessutom förlänga, försvåra och kosta samhället en massa pengar, som borde satsas på omställning av samhället Hade Tesla- konceptet kommit för 20 - 30 år sedan, då hade jag helhjärtat stöttat och hoppats på elbilen. Men nu är hela idén döfödd, som Riga ovan skriver!
SvaraRaderaHej. Lika många gånger som du påpekat din synpunkt, har jag påpekat min. Det hade varit önskvärt att i detta läge gå från dagens ekonomiska skuldbubbla och begynnande energikris till en hållbar ekonomi utan beroende av fossila energikällor med transportmedel som helt är frånkopplade fossilberoende, såsom elbilar trots allt är. Detta framförallt i produktionen av fordonet/ i alla dess komponenter som levereras och produceras globalt innan de sätts samman o ja i bildäcken som är nästan ren olja...MEN är man realist och lever i verkligheten får man ibland kompromissa för att överhuvudtaget nå till den hållbara framtid vi båda vill nå.
RaderaKommer du med ett realistiskt, konkret förslag som får människors psykologiska spärrar och vanor att förändras i en handvändning annat än av en kris som sker över en natt, är jag den första att stödja dig och "skrota elbilen".
I dagsläget kan jag inte se ett sådant transformationsmedel annat än på pappret i form av olika kollektiva eltransporter på räls, spår eller skenor som det satsas på tok för lite på i bland annat detta land. Däremot tror jag du har en mycket viktig poäng och dellösning för elbilen i ägandet och användandet av elbilen som du nämnt många gånger.
Att vi ensamma brukar elbilar eller skrotar chassit i gamla bilar som kan byggas om till elbilar är förstås ett resursslöseri och något som endast är ekonomiskt gångbart så länge vi fortfarande har billig (tänk fossil) -energi. Här finns mycket intressanta lösningar och sätt att spara energi som gör att elbilar fortfarande kan komma till stor nytta under lång tid framöver, tills vi hittar bättre, mer hållbara lösningar.
mvh
Johan
Tack för svar Johan. Vet du om det finns någon rapport/utredning om i vilken utsträckning elbilar skulle minska koldioxidutsläppen i ett realistiskt framtidsscenario? Elen måste genereras och i de prognoser jag sett kommer fossilandelen vara mycket hög. Spelar det då någon avgörande roll om vi bränner den för att göra el till elbilen eller direkt i ottomotorn(tveksamma verkningsgradsfördelar för elmotorn borträknade)? Globalt är den svenska fossilfria elproduktionen ett unikum.
SvaraRaderaHej. Det är en myt att elbilar skulle generera mer utsläpp eller vara paritet med fossil-bränsledrivna bilar. Det finns flera orsaker till detta. Om vi börjar med det vanligaste framförda argumentet mot elbilar: Majoriteten av elproduktionen i världen kommer från kolkraftverk vilket hävdas det, skulle innebär att om majoriteten av världens bilar skulle börja drivas på el skulle det leda till ökade koldioxidutsläpp. Elbilen, hävdas det är därför minst lika dålig för klimatet som bensin och dieseldrivna bilar. Detta är felaktigt och det har flera undersökningar visat på senare tid. Men det räcker att använda lite logik och kunskap för att komma fram till denna slutsats.
SvaraRaderaEtt kolkraftverk har idag en genomsnittlig effektivitet på 33% och moderna kolkraftverk en effektivitet på 40%. Dvs minst 33% av kolet kan omvandlas till elektricitet medan resten (oftast) försvinner vid förbränningen i form av värme. En elmotor har en effektivitet på minst 90%, resten försvinner i form av värme.
En förbränningsmotor har däremot en genomsnittlig effektivitet på 25% (men är ofta betydligt lägre), resten försvinner i form av värme…
Om du nu skulle köra en elbil på endast el från kol, vilket är sällsynt då oftast åtminstone en del är kärnkraft eller förnyelsebart innebär det att den högre effektiviteten i ett kolkraftverk i kombination med den överlägsna effektiviteten i elmotor att elbilen utan tvivel leder till minskade koldioxidutsläpp kontra en bil driven på bensin eller diesel eller någon form av hybrid.
Tesla Motors har exempelvis räknat på hur många månader det skulle ta innan utsläppen från produktionen av elbilen blir lägre än en diesel och bensinbil, det rör sig om månader. Sedan ligger elbilen på plus, även om den skulle gå på ren ”kolel”.
Räknar man koldioxidutsläppen för att sätta ihop/producera en ny elbil och jämför med en 5-10 år gammal bränslebil som redan har satt sitt klimatavtryck kan det möjligen ta några år för att elbilen ska vara lönsam ur utsläppsynpunkt. Räknar man dock med en livstid på ett litiumbatteri på 10 år som sedan kan återvinnas är det inget snack om att en elbil och elmotor golvar mattan med oljedrivna bilar. Det är snart en lika stor myt som att vi måste dricka mjölk för att få i oss tillräckligt med kalcium…
Har lite mycket att stå i just nu med bokskrivande mm men mer om detta utlovas i vårt kapitel om eltransporter i vår kommande bok.
Kanske denna utredning kan vara av intresse:
http://www.ucsusa.org/assets/documents/clean_vehicles/electric-car-global-warming-emissions-report.pdf
Mvh
Johan
Glömde tillägga att naturligtvis kan elbilar i många länder där oljan konsumeras som mest och där kolet står för huvuddelen av elproduktionen såsom länder i Mellanöstern, Kina, USA, och stora delar av Europa producera sin el från solen, något som är på snabb frammarsch. Lagringen av el för "nattkörning" är snart ett minne blott både för hushåll och därmed bilar:
SvaraRaderahttp://www.peak-oil.se/2014/01/morkt-om-natten-eller-organiskt-batteri.html
Läs mer i min senaste artikel för Om Omställning, nr 2 2014:
http://omom.se/
mvh
Johan
Hänger inte riktigt med i logiken och kunskapen....
SvaraRaderaKolkraft 40 procent verkningsgrad, roundtrip el-batteri-elmotor cirka 80 procent.
Ger 32 procent verkningsgrad mot dieselmotorns 30-35.
Ur avgasreningssynpunkt är det troligen lättare att rena i kolkraftverket men ur ett fossilförbrukningsperspektiv ser jag ingen avgörande fördel för elbilar.
Ska vi öka elproduktionen i närstrid kommer det ske med kol. Tyvärr, tyvärr sker inte den massiva satsningen på solel och vindkraft som borde vara en självklarhet. Jag hoppas innerligt att Tyskland lyckas med sin "energiwende". Det vore ett föredöme för hela världen. Tyvärr är jag pessimist och tror att kolet måste ta slut först.
Nu ska jag läsa dina länkar, tack.
Diesel får man inte gratis ur råoljan. En del energi går åt till raffinaderiet. Sverige är inte heller unikt. Norge är närmaste exemplet.
RaderaVänliga hälsningar
Nanotec