2014-03-23

Transnova: Hela Norge ska täckas in med snabbladdare för elbilar

Medan svenska regeringen fortsatt tycks vänta på Volvo och en i övrigt sovande bilindustri, går Norge sedan länge före med sin satsning på elbilar. Transnova föreslår nu att Norge bygger ut sitt snabbladdningsnät för elbilar för att täcka hela Norge, fram till 2017.

Transnova är ett organ skapat av det norska transportministeriet som arbetar med att minska utsläppen av växthusgaser i Norge. Transnova lägger nu fram en plan för hur hela Norge ska kunna täckas in av 385 snabbladdare, för en kostnad av, håll i er nu, HELA 150 miljoner norska kronor!

Kanske kan norrmännen snart resa rike runt på el 

Wow! Hela 159 miljoner svenska kronor för att täcka hela Norge med snabbladdare för elbilar som gör att ny bilköpare vågar köra elbil och inser dess fördelar. Det verkar helt orimligt eller?

Megaprojektet förbifart Stockholm är budgeterat för 28 miljarder enligt Trafikverket men om vi är snälla och bara räknar hur mycket svenska staten direkt ska finansiera projektet med är det "rena kaffepengar" och hamnar då på blyga 5,6 miljarder kronor...80 % ska ju trots allt finansieras med trängselskatt!

"Men i Norge är de ju så rika på grund av oljan" säger någon och "Norge är ju inte med i EU" och går därmed inte med hundkoppel från Bryssel med regelverk och så vidare. Oavsett hur mycket man tillskriver Norges skillnader mot Sverige kvarstår det faktum att för samma pengar, 159 miljoner kronor, skulle HELA Sverige kunna täckas in med snabbladdare var 5:e mil. Det innebär att även elbilar med 5-10 mils räckvidd skulle kunna göra långresor, ja till och med en och en annan befintlig oljehybrid skulle klara sig enbart på el på svenska vägar.

Även om Sverige håller nere bromspedalen är trenden tydlig. Detta visar om inte annat elbilen Tesla Model S från amerikanska elbilstillverkaren Tesla Motors. Elbilen har gjort succé i Norge och har sålt bättre än någon annan bilmodell i landet i två månader. Senast i december såldes fler Tesla Model S än till och med den populära Golfen och Volvos evighetsmaskin, Volvo V70.

Men om vi bortser från Norge då? Vi skrev i början av året om hur den kinesiska biltillverkaren KNDI håller på att skaka om den kinesiska bilmarknaden på ett liknande sätt som Tesla Motors gör i USA och till synes även i Europa. KNDI satsar dock på sin idé om små elbilar för uthyrning och carpooling vilket passar utmärkt i Kina där de flesta varken kan eller vill ha en bil varje dag. Kanske kan samma koncept fungera även i större städer i Sverige och Norge med omnejd. Med andra ord mindre elbilar som delas/hyrs av många.

Kina bygger även ut sitt tunnelbanesystem medan västvärlden tittar på.

Det finns dock små ljussken av hopp för utbyggnad av snabbladdare även i Sverige. Utöver de 12 snabbladdare Tesla Motors har planerat för Sverige i år och 2015 som förvisso endast fungerar för ägare av Tesla Model S, är flera företag i Sverige på väg att göra satsningar i Sverige.

I slutet av januari hölls konferensen "Elbilen- verklighet och vision" på Dunkers kulurhus i Helsingborg där många intressanta diskussioner om just svensk snabbladdnings -utbyggnad och satsning på elbilar i Sverige diskuterades.

Klicka på bilden eller här för att se konferensen

En av presentationerna som särskilt rekommenderas är när Christian von Koenigsegg berättar om sina upplevelser som ägare av en Tesla Model S i Sverige och hur han ser på elbilarnas framtid. Se Koenigsegg presentation nedan (del 1 av 3).



Vi ser elbilen som en omställning till vad som på sikt måste bli ett helt elektrifierat transportnät, där persontransporter som idag inte blir gångbart (oavsiktligt ordval) på grund av minskad tillgång till världens 
konventionella olja (tänk billiga olja).

Tills dess att mer eller mindre automatiserade eltransporter accepteras, där vi delar samma transportmedel över dygnets arbets -och transportcykel, är elbilen en bättre väg framåt än oljebilen. Inte som ett transportmedel för alla och inte för att ersätta alla personbilar så som de används idag men som en brygga till mer hållbara transportmedel som podcars, Hyperloops, moderna spårvagnar och ja tillbaka till den gamla goda järnvägen...för att nämna några.

Trevlig söndag!

10 kommentarer:

  1. Tack för att ni bjuder på lite framtidsoptimism i dessa dystra tider!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla de intressanta talarna. Koeningseggs syn på att 80 % av nybilsförsäljningen blir elbilar år 2020 gillar jag och givetvis hans stora uppskattning av sin Tessla.

    Kul med Henrik Winngfors jämförelse att utfasningen av åldriga glödlampor i Sverige ger 2TWh och att det är vad som behövs till 250000 elbilar.

    Bo Normarks tal om att de batteri som finns i Tessla kostade 2600 $ 2010 per kWh men att de nu till Tessla fallit till 200 $. Nu investeras så mycket i ny batteriutveckling att det på 3-4 år motsvarar vad som investerades under de gångna 100 åren. Vi kan nog vänta oss en del banbrytande tekniksprång.

    Guri Melbys berättelse om hur Norge blivit världsledande på elbilsanvändning med kombinationen "gulrot och pisk" var klart givande.

    Finns mer intressant.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Kul att det uppskattas och viktigt att denna kunskap sprids. Jämförelsen med utfasningen av glödlampan och elbilarnas elbehov hörde jag på en elmässa i Falun för drygt ett år sedan. Kan inte bekräfta att det stämmer men skulle inte förvåna mig.

      3-4 års "språngperioder" för batteriutvecklingen brukar Elon Musk tala om vilket innebär att det troligen kommer ha hänt mkt på batterisidan till dess att Generation III/Model E kommer ut 2017. Spännande tider framöver minst sagt.

      mvh
      Johan

      Radera
  3. Har ingen en tanke på verkligheten,och att kompensationen som skall till är vad naturen har producrat under 1miljon år och konsumeras under 1år i världen, och EROEI ger inget som går att kompensera för detta.
    Allt annat är drömmar, 85% av oljan används ill att producera El!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Låt mig förtydliga: Vi ser elbilen som en brygga för att ställa om en civilisation där bilkulturen blivit en religion, inte som en långsiktig möjlighet. Det är viktigt att inte se saker och ting svar eller vitt. Om man antar att det inte är realistiskt att människor bara i handvändning ska överge friheten bilen ger individen måste man försöka nå målet om hållbara transporter ”medelvägen”.

      EROI:n för okonventionell olja är tämligen låg och ger ett stigande oljepris men frågan man ska ställa sig är hur mycket en dyrare och mer begränsad oljetillgång räcker till. Dvs kanske går det att bygga elbilar i 10 år eller mer på dyrare olja med låg EROI, om oljekonsumtionen samtidigt minskar kraftigt inom övrig bilsektor.

      Det blir färre bilägare och det blir färre flygresor med mindre oljetillgång, det skulle potentiellt innebära att hela produktionscykeln av för att tillverka elbilar fortfarande blir möjlig ett antal år framöver. Under den tiden hinner bilkörandet minska samtidigt som nya transportformer kan växa fram och utsläppen, åtminstone från transportsektorn kan minska.

      Men givetvis kan utsläppen från ökad kolanvändning, skiffergas och skifferolja i USA mer än väl kompensera för utsläppsminskningar från dagens fossila transportflotta…

      Poängen är att man inte ska avfärda elbilen rakt av, även om det bästa givetvis vore om vi inte byggde fordon med hjälp av fossila bränslen och begränsade resurser över huvud taget. De skador vi gör på naturen (den primära ekonomin) för att tillverka elbilar för människoekonomin (den sekundära ekonomin) är långt ifrån någon organisk trädgård eller det kretsloppstänkande vi behöver i längden. Men hur ser du att vi ska ta oss från A till C utan att gå via B?

      Javisst, vi kan vänta på en ny finanskris eller ekonomisk kollaps pga skuldkrisen/den begynnande energikrisen men om den dröjer?

      Mvh
      Johan

      Radera
  4. Sveriges elproduktion sker med vattenkraft, kärnkraft, vindkraft och biobränslen. En liten del åstadkoms med fossila bränslen. Danmarks elproduktion i december var till 57% vindkraft enligt en dansk talare på konferensen. Just vindkraft passar bra till el för elbilar eftersom bilarna mest står stilla nattetid när inte så mycket el i övrigt efterfrågas.

    För övrigt används nog mest kol för el utomlands idag. I USA ersätts oljan nu av gas och vindkraft när det gäller el.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  5. Och hur ska bilarna och batterierna produceras är det oxå med el?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin. Nej givetvis inte. Varken dagens material (framförallt gummi o diverse plaster i bilarna är helt petroleum baserade för att inte tala om att transpoterna av i praktiken alla komponenter som krävs för sätta ihop en bil transpoteras mha fossila bränslen). Men jag tänker så här: Om övrig transportflotta (flyg, bil+lastbil o fartyg blir utkonkurrerade av billigare alternativ pga av att oljan blir för dyr o mer otillgänglig-då kan olja frigöras till plastindustri o tillverkning av specialprodukter mm. Detta under åtminstone en 10års period. Jag säger inte att ALLA som idag kör bil kommer göra det om 10-15 år eller att ägandet kommer se ut som idag. Det sätter troligen Peak oil exports, enligt Jeff Browns modell stop för.

      Återigen ser jag elbilen som den bästa vägen framåt i en omställningsperiod där folk kommer få tänka om både i sinne o praktik om allt möjligt vi tar för givet idag.
      mvh
      Johan





      Radera
    2. Jag borde tillägga att väldigt många bilar som redan är byggda kommer kunna byggas om till elbilar av hemmabyggare o företag som växer fram i samband med den flytande energikrisen. För det krävs verkligen inte mkt olja, i dagsläget räcker det med vanliga bilbatterier. Vi kommer dessutom se stora förändringar när det gäller batterier framöver. Kanske har vi organiskt tillverkade batterier i bilar o framförsllt hus inom 10 år.

      mvh
      Johan

      Radera
  6. Vad jag ser som omvälvande på bilsidan inom fem år är de autonoma bilarna. Först blir de givetvis dyra men snabbt faller priset. Kanske blir viktigaste säljargumentet lägre olycksrisk. Som jag ser det blir det verkliga genombrottet autonoma elbilar som med sina låga driftkostnader gör att de flesta borde börja nyttja dem som taxi eftersom kostnaden bör hamna lågt. Konventionella bilar blir helt enkelt lika omoderna som hästdragna vagnar.

    Det finns flygplan som drivs med el men där krävs säkert ytterligare flera års utveckling av lättare batteri och bättre solceller.

    Min fru sa nyss att vår elleverantör erbjuder: "Just nu får du som köpt en solcellsanläggning av någon av våra samarbetspartner, dubbel ersättning för din elproduktion under 1 år." Ja jag måste nog komma till skott här också. Solen värmer rejält nu och det är 28 grader i växthuset med ännu bara tre automatiskt (Solstyrda) öppnade fönster. Humöret är gott.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.