Sidor

2014-01-07

KNDI revolutionerar bilmarknaden i Kina med carpooling av små elbilar

Vi har tidigare skrivit flera inlägg om hur Elon Musk håller på att revolutionera bilindustrin i framförallt Nordamerika och Europa med sitt Tesla Motors och elbilsmodellen Tesla Model S.

En elbil som i grannlandet Norge redan i september tex sålde bättre än någon annan biltillverkare, inte bara bland elbilar. Statistiken för december är nu ute och Tesla Model S har återigen sålrt bäst i Norge med 553 sålda bilar under månaden. Volvo V40 och V70 delar på andra platsen i december med 542 bilar sålda var.

Självfallet finns det en massa förmåner i Norge som gör det betydligt enklare och billigare att köpa en elbil och då särskilt en Tesla Model S som i Sverige kostar mellan strax under 700.000 och en miljon kronor (det senare om den är fullt utrustad).

Men intresset för Tesla Model S och elbilar är helt klart växande.

Kina, världens snabbaste växande bilmarknad är nu på väg att ta ett rejält kliv på elbilsmarknaden. I ett försök att hantera eskalerande utsläppsnivåer i storstäderna från bilar storsatsar Kina nu på bland annat elbilar.

I 10 miljoners -staden Hangzhou, nära den kinesiska östkusten, har man sedan tidigare storsatsat på cykelpooler. Stadens medborgare kan hyra cyklar och lämna igen dem på stort antal stationer i staden, något som blivit mycket populärt. Tält är till och med uppsatta vid övergångsställ/korsningar för att cyklister ska kunna stå under tak medan man väntar på att korsa trafiken (eller vänta ut de värsta skurarna?).  

När det gäller elbilsmarknaden i Kina är stora förändringar på gång. Kinesiska staten har beslutat att subventionera elbilar med 65 miljarder dollar eller 422, 1 miljarder kronor.

Den stora förändringen som kan bli något liknande Tesla Motors stavas dock KNDI.

Ett företag som redan nu kan erbjuda billiga elbilsturer/uthyrning (carpooling) i Hangzou.

KNDI planerar att få ut 100.000 elbilar för carpooling i Hangzou bara de närmaste åren.

Se videon nedan om KNDI eller "Kandi" och dess framfart i Kina.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.