DN rapporterar nu om en rapport från Konjunkturinstitutet (KI) som knappt en vecka före regeringens tillsatta utredning om en fossiloberoende fordonsflotta, släppts. KI skriver i rapporten att om Sverige ska
nå en fossiloberoende bilpark till 2030 krävs bland annat att koldioxidskatten höjs med 900 % (rimligen under perioden fram till 2030).
Detta skulle innebära att koldioxidskatten höjs med 30 kronor vilket idag skulle ge ett bensinpris på ca 42 kronor litern! Betänk sedan att bensinpriset under nuvarande utveckling kommer stiga BETYDLIGT bara de närmaste åren i takt med att oljepriset fortsätter att stiga...
Det är glädjande att KI är realistiska och pekar på några av de åtgärder som faktiskt krävs för att en omställning av Sveriges bilpark ska kunna ske snabbt. Koldioxidskatt och stadsplanering är givetvis endast några av de centrala och nödvändiga åtgärder som krävs för att minska Sveriges oljeberoende men ett klart fall framåt. Sverige måste hur som helst snabba på en omställningen till ett el-transportsystem som inte gör Sverige helt beroende av oljeimporter som idag. Inte främst för att minska vår klimatpåverkan och vara ett gott föredöme för andra, utan för att det sannolikt inte kommer finnas någon oljeexportmarknad kvar att tala om för olja 2030.
KI oroar sig för vad kraftigt höjda kostnader som incitament med kraftigt höjd koldioxidskatt ska innebära för svenska ekonomi men vad tror ni kostnaden blir att inte ställa om från oljebereondet/ innan oljan blir för dyr att importera? Vad ska svensk ekonomi ska ta vägen när transporter och resor inom Sverige i praktiken blir omöjliga då världens råoljeproduktion börjar minska varje år och gör drivmedlet för Sveriges transporter begränsat? Tål att fundera på.
Passande nog hölls igår energikonferensen Nobel Week Dialogue i Göteborg. Sverige (i synnerhet Sveriges IT -och Energiminister, Anna-Karin Hatt) solade sig i glansen av många nobelpristagare, IEA:s chefsekonom Fatih Birol, Steven Chu (fram till nyligen USA:s energiminister och tillika nobelpristagare), Carl Henrik Svanberg, Rajendra Pachauri (ordförande för IPCC), Johan Rockström och en mängd andra dignitärer inom framförallt energivärlden.
Givetvis talades det om att Sverige minskat sina koldioxidutsläpp sedan 1990 och därmed "visat" hur det går att koppla isär våra utsläpp från tillväxten som "i motsats till vad många tror är möjligt" tvärtom ökat under perioden fram till idag...
För bloggens läsare tror vi särskilt paneldiskussionen nedan kan vara av intresse med titeln "The changing landscape of fossil fuel dependence: where are we going?"
Det finns mycket att se, en del riktigt intressant och annat mest prat och politiskt eller akademisk finlir. Vi kan dock även klart rekommendera
Steven Chus korta presentation av klimatet som ni finner 3 tim och 50 min i videon nedan (även förgående paneldebatt med Chu och kompani har en del tänkvärt att bjuda på).
Oljebolagen försöker på alla sätt hålla oss kvar i förbränningsmotorsamhället. Genom att späda ut oljan/bensinen med etanol kan de få oljan att räcka mycket längre och också höja bränsleförbrukningen (E85 = + 30-40 %, E95 i bussar + 60 %), vilket ger fler transporter av farligt gods på vägarna.
SvaraRaderaAtt denna inriktning hos oljebolagen innebär stora skador på biodiversitet, enorm vattenförbrukning och fördrivning av urbefolkningar är en nackdel som tycks accepteras.
http://www.survivalinternational.org/news/6524
Hej. Finns bara en "kompromiss" från förbränningsmotorns förespråkare o det är hybrider...men som du påpekar är det bara ett sätt att förlänga status quo o undvika konkurrensen från elmotorn o förnyelsebar energi...biodeversitet finns inte på världskartan tyvärr.
Raderamvh
Johan
Elmotorn är bra, men fungerar inte riktigt överallt och större delen av världens el är fortfarande producerad med kol och gas, så biodrivmedel behövs - och kommer att användas, vad vi än tycker när priset på oljan blir tillräckligt högt. Därför är det viktigt att ta fram de hållbara metoderna för produktion och användning av biodrivmedel och inte försöka skapa en konstlad konflikt mellan el och bio. Bägge behövs. Rätt producerade bidrar biodrivmedel till bevarande av biodiversiteten och utrotande av världssvälten.
SvaraRaderaPS - hybridisering i all ära - den har inte visat sig kunna spara mer än några få procent. Laddhybrider kombinerat med biodrivmedel kan ev vara lösningen, det återstår att se.