2013-10-25

Folkbanan & Hyperloopen sitter i samma båt och de har lämnat hamnen

Vi har tidigare skrivit en mängd inlägg om Elon Musks så kallade Hyperloop. Ett fantastisk idé som för oss tillbaka till Jules Vernes fantastiska förutsägelser i boken "Paris in the Twentieth Century".

Många frågar sig säkert hur Hyperloopen ska realiseras framför allt finansiellt och vem/vilka som ska bygga den. Tekniskt är det en utmaning men enligt de ingenjörer som granskat Elon Musks idéskisser är de fullt möjligt redan idag och dessutom billigare och effektivare än byggnation av dagens snabbtåg. Klicka på bilden nedan för att komma till en bra genomgång av Hyperloopen och dess kostnader VS dagens supertåg.



När det gäller finanseringen av Hyperloopen och vilka som ska dra igång det hela har det gjorts stora framsteg sedan Elon Musk offentliggjorda sina detaljskisser i augusti.

Forbes rapporterade redan i slutet av september att Kalifornien -baserade JumpStartFund har rekryterat två välrenommerade ingenjörer för att ta sig an Hyperloopen. Det är inga duvungar det är frågan om här. Den ena ingenjören är Marco Villa, före detta chef för "mission operations" för SpaceX och den andra är Patrica Galloway den första kvinnliga presidenten för American Society of Civil Engineers. Tillsammans ska de under månads tid koordinera idéer från allmänheten för projektet som så småningom ska leda till att JumpStartFund blir ett företag som utvecklar Hyperloopen. 

Elon Musk själv har sagt att han tänker bygga en demonstrations-prototyp för att visa Hyperloopen går att genomföra. Vi får väl se när han ska hinna med det, han är ju styrman och Kapten för både Tesla Motors och SpaceX och styrelseordförande för SolarCity... Men Elon Musk vet, precis som vi som är insatta i Peak Oil, att vi inte har tid att vänta på att varken regeringar eller oljeberoende företag ska fatta vinken. Då går det för långsamt och omställningen blir inte möjlig utan STORA konsekvenser för ekonomin och planeten. 

Men nu över till Sverige och ett mycket intressant projekt som påminner om Hyperloopen - Folkbanan från Hälsingland!   

På Folkbanans sida beskrivs idén så här: 

"Vi har kommit en bit på Folkbanan nu, men vi behöver fler opinionsbildare, infrastrukturexperter och andra nyckelpersoner som kan uttala sig och bidra med kritik och uppbyggnad. Idén är för bra för att bara släppa, allrahelst som den ligger så väl i tiden och löser så många problem samtidigt. Folkbanan har potential att ersätta minst hälften av bilåkandet och paket-/post-/återvinnings-/butiks- och verkstadfrakterna och därmed radikalt sänka vår klimatpåverkan. Den skulle också kunna ställa OM flera industrier (bil, flygplans. vapen- o d) till hållbara industrier med stora exportmöjligheter och meningsfulla jobb. Livskvalitén för gemene man skulle kunna öka markant när man – utan märkbar miljöpåverkan – skulle kunna resa, träffas och vara med på många fler evenemang för kultur, underhållning och samkväm. Landsbygden skulle blomstra och folk kunde bo och verka var de önskar – även det en stor kvalitetsvinst. Då Folkbanan är olycksfri, väderokänslig, miljöpositiv, fordrar ringa markyta och är billig att bygga, underhålla, förändra och bruka så har vi där en ytterst hållbar och alltid pålitlig infrastruktur som ersätter sämre och ohållbar - inte bara i Sverige utan i både u- som i-länder. Folkbanans tänkta uppbyggnad är som folkägd genom folkobligationer e d, med direktdemokrati och full insyn och redovisning." 

Nedan följer några skisser tagna från dokumentet om Folkbanan. Detaljerna läser ni bäst själva i dokumentet.










Hur går nu detta till? Läs här hur en resa med Folkbanan från A till B kan gå till

Folkbanan är en mycket intressant idé men precis som Hyperloopen behövs teknisk hjälp och finansiering men det är väl fullt möjligt att gör något liknande som JumpStartFund även i Sverige? 

Steg ett är dock att människor får kännedom om dessa idéer och att man visar att de går att genomföra tekniskt och ekonomiskt eller snarare att det går att genomföra istället för många av dagens ohållbara infrastrukturprojekt. Både Folkbanan och Hyperloopen är mycket lovande så sprid gärna dessa idéer! 

Trevlig fredag!

4 kommentarer:

  1. Folkbanan utgår från beprövad teknik och våra behov nu och i framtiden. Alltså är det inte bara fantasier; den är fullt möjlig att bygga. Den kan ge avgörande bidrag i jakten på hållbara transporter och radikalt sänka vår klimatbelastning. Mer resande och bättre miljö samtidigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Reidar! Folkbanan är verkligen lovande och bara för att tydliggöra: med rubriken menar jag att båda är fullt möjliga (Folkbanan & Hyperloopen) att realisera och givetvis är Folkbanan närmare till hands och har kommit mycket längre på vägen. Låt oss dock hoppas att även Hyperloopen eller en liknande lösning byggs förr snarare än senare. Elon har ju rätt mycket att stå i just nu... men kommer bygga en demo version om ingen gör det snart, just för att sätta fart på det hela.
      mvh
      Johan

      Radera
  2. De största olikheterna mellan Folkbanan och Hyperloop liksom liknande speciallösningar är just att Folkbanan kan bli just gemene mans transportmedel. Hyperloop, flyg och även höghastighetståg ger snabba transporter för ett fåtal och kostar alla mycket pengar. I dessa tider ska vi planera för HÅLLBARA lösningar på transporter, då de är så vitala för våra samhällens utveckling. Folkbanan erbjuder även ekonomiska och utvecklade lösningar för post- och paketbefordran. Även sop- och återbrukshanteringen kan underlättas drastiskt liksom distributionen av el och signal (mobil, TV, radio, bredband o d). Förutom att dessa banor kan byggas jämförelsevis mycket snabbt, billigt och nästan helt störningsfritt så finns alltså stora vinster i synergieffekter. Andra, förslagna – ofta mycket storslagna – trafiklösningar ger ytterst begränsade vinster för ett fåtal människor, men utan att ersätta andra, miljö- och ekonomibelastande lösningar eller ge några som helst synergieffekter. En ny, pålitlig och effektivare infrastruktur som alla kan nyttja och som gör landet "runt" revolutionerar även landsbygdsutvecklingen, besöksnäringen, arbetspendlingen, småföretagsamheten och arbetsmarknaden genom att successivt täcka landet som ett finmaskigt "blodomlopp". Här kan vi också ha en kommande stor exportindustri och effektivt ulandsstöd liksom nya hållbara industrier som tar över i den pågående strukturomvandlingen. Vi kan få större stöd till avveckling den ohållbara krigsmateriel- och flygplansindustrin och visa Världen på en hållbar väg framåt.

    SvaraRadera
  3. I dessa Covid-19-tider påminns man om fördelarna med system som Folkbanan. Inte vara för att trängsel undviks eller den rigorösa rengöringen av inredningarna. Även inandningsluften klarar allt från aggressiva virus till sådant som orsakar olika partikelallergier. Läste det fiktiva reportaget igen med stort nöje. Där transporteras ett smittat barn snabbt och bekvämt från Umeå till Uppsala för mottagning på epedemimottagningen.

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.