2013-08-08

Elbussar, Elbilar & många av Jules Vernes framtidsvisioner blir verklighet

I Dagens Nyheter kan vi idag läsa om eldrivna bussar i Sydkorea som inte behöver lagra energin i stora batterier utan åker på en 12 kilometer lång bana med kablar i marken som förser fordonen med el. Tekniken kallas Online Electric Vehicle (OLEV).

Tekniken är redan satt i trafik med två rullande bussar och beräknas expanderas till ytterligare 10 fordon till 2015.

Den stora nyheten framöver lär dock bli det faktum att Tesla Motors fortsätter att skaka om bilindustrin. Igår släpptes den andra kvartalsrapporten och slog alla förväntningar med råge. Bland annat förväntades det lilla amerikanska elbilsföretaget i Kalifornien leverera 4500 bilar under kvartalet men lyckades leverera 5150 bilar. Kvartalet redovisade helt mot förväntningarna en vinst på 20 cent per aktie, mot en väntad förlust på 20 cent per aktie. Aktien är upp nästan 300% bara i år.

Många menar förstås att den är väldigt övervärderad medan alltfler börjar inse att långsiktiga investerare prisar in företagets framtida framgångar och potential i aktien, tex kan Teslas fabrik vid full utbyggnad bygga 500.000 bilar per år och nyligen köpte företaget en 35 hektar stor testbana vid fabriken i Freemont, Kalifornien för att kunna testköra sina kommande modeller.

De första leveranserna av Teslas succébil Model S levereras till Europa denna vecka, varav de flesta (800 under detta år) kommer rulla ut på Norges vägar. Läs mer om nyheter kring elibilar och Tesla Motors på laddaelbilen.se. 

Det är dock intressant att när BMW:s  CEO Norbert Reithofer intervjuades vid lansering av  BMW:s nya elbil BMW 3i medgav han att BMW uppmuntrats av Tesla Motors framgångar. Detta är precis vad Teslas VD och medgrundare Elon Musk vill uppnå med företagets framgång, att bidra till  en total omställning av världens transporter, från fossildriven till eldriven. Dock inser Musk att elbilar inte är hållbart som masstransportmedel, istället vill han vi nyttjar hyperloopen eller liknande som han släpper ritningarna till på måndag.

För att ge en hint om hyperloopen och vad Elon Musk troligen fått idéen ifrån, tar vi ett citat från Jules Vernes enastående bok "Paris  in the Twentieth Century" som Johan läser just nu (är på engelska men de flesta förstår nog annars är det bara att nyttja google translate:

"A vector tube some twnety centimeters in diameter and two millimeters thick ran the entire length of the track between the two rails; it enclosed a soft-iron disc, which slid inside it under the action of several atmospheres of compressed air provided by the Catacomb Company of Paris. This disc, driven at high speed within the tube, like a bullet in its barrel, drew with it the first car of the train. But how was this car attached to the dicc inside the tube, since this disc would have no communication with the exterior? By electromagnetic force.                                                                                                                       
       In fact, the first car carried between its wheels magnets set on either side of the tube, as close as        possible without actually touching it. These magnets operated through the walls of the tube on the soft-iron disc, which sliding forward, drew the train after it, the compressed air being unable to esacpe through the   outleet.                                                                                                                                                     
       When a train was to stop, a station employee opened a valve, air escaped and the disc remained motionless. As soon as the valve was closed, the air pushed on, and the train resumed its immediately rapid progress.                                                                                                                                               
       Thus by means of a system a once so simple and so easy to maintain-no smoke, no steam, no collision, and the passengers´ freedom to ascend all the ramps-it seemed that these roadways must have existed once time immomorial." 

Minns att de flesta skrattade åt alla Jules Vernes "framtidsmaskiner" som han såg som en naturlig del av framtiden.  Med alltifrån fax, elhissar, ubåtar, supersnabba tåg, månfärder mm var Jules Verne 50 till 100 år före att integrera dessa i sina framtidsberättelser. Vi får väl se om alla som skrattar/motarbetar Elon Musk och hyperloopen mm idag, får äta sina hattar i graven eller se de flyga bort med vinden under sin livstid. Tiden får utvisa.

6 kommentarer:

  1. Trevlig nyhet att den ledande elbilstillverkaren går med vinst. Säkert blev jag under tidiga tonår påverkad av Jules Verne och andra Science Fictionförfattare. Blev ingenjör och jobbade på 70-talet en del med hanteringen av faxar på dåvarande Televerket. Minns att jag fick kämpa lite för att visa att stora summor sparades på att nyttja fax internt för att sända dokument 25 meter fågelvägen istället för internpost. Strax efter kom ett önskemål från försäljningen om en beställningsblankett för två adresser med motivet "ingen beställer en fax utan alla behöver två för att ha någon stans att faxa till". Faxanvändning växte snabbt under ett antal år. Själv använder jag nu fax några få gånger per år.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. hmmm p/e tal på 770, han ska alltså lyckas öka vinsten från 20 cent till 10 dollar per aktie för att den här aktien ska komma till normala nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well med 500.000 bilar producerade (fabriken fullt utbyggd) per år ska aktien upp till 300 dollar. Det är fullt möjligt, särskilt då kapaciteten kommer dubbleras till nästa år o generation 3 kommer ut 2015/16. En elbil för ca 35 000 dollar. Tror även det är möjligt man bygger en fabrik i Europa om några år. Du kan inte gå på p/e tal när det gäller Tesla Motors hur märkligt det än låter.Företaget är ett unikum i ordets rätta bemärkelse. Naturligtvis är aktien nu uppblåst genom "shorts" men majoriteten av köparna prisar in företagets framtida potential som få analytiker hajar är enoma, mycket tack vare ett geni vid rodret (Elon Musk).
      Man kan inte tänka utanför boxen om man är kvar inuti den ;)
      mvh
      Johan

      Radera
  3. Elon Musk har fler intressen. En mycket intressant man. Några gamla bilföretag kommer att härma och överleva men de flesta går nog under. Självstyrande bilar blir också avgörande för att sänka oljeberoendet.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut, Tesla arbetar ju på egna lösningar för självstyrande bilar redan men väntar med de stora satsningarna till efter Model X och Generation III. Google har ju idéer men enligt Musk är de lösningarna ineffektiva och på tok för dyra...Musk är sannerligen en person som tänker själv och går sin egen väg.

      mvh
      Johan

      Radera
  4. De första stegen mot självstyrande bilar togs för länge sedan med automatväxel och farthållare. Nu finns farthållare som anpassar till framförvarande fordon och automatiska bromsar vid hinder på vägen samt automatisk fickparkering. GSM och inbyggd mobil är andra delar i utvecklingen. Kameror och meddelande från framförvarande fordon eller trafikövervakning är snart standard. Elektroniken är dyr i liten skala och nästan försumbar i större mängd. Programmen som styr allt har kostat mycket men en ny kopia är billig. De helt självstyrande är nära i tid. Volvos biltåg är bara en av alla utvecklingar som pågår.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera

Kommentarer bör hållas till bloggartikelns ämne. Håll god ton.